  • 1. Data: 2004-09-14 13:24:46
    Temat: rachunek w drzwiach, a odsetki
    Od: adamb <z...@w...abkom.tk>

    Ponieważ, w wyniku zwłoki w zapłacie faktury za gaz, zostały naliczone
    mi odsetki w olbrzymiej kwocie paru groszy, za kilka dni zwłoki, uznałem
    to za bezprawie i kradzież, gdyż faktura była włożona w drzwi.

    Napisałem więc reklamację, powołując się na art. 476 k.c.
    W odpowiedzi otrzymałem odpowiedź podpisaną przez Kierownika Zakładu
    Gazowniczego w Tarnowie o treści:
    "Z opinii Radcy Prawnego wynika, że w przytoczony w reklamacji art. 476
    k.c. nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, natomiast ma
    zastosowanie art. 481 k.c.
    Art. 481 par.1 k.c. stanowi bowiem, że jeżeli dłużnik opóźnia się ze
    spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel ma prawo żądać odsetek
    za czas opóźnienia choćby opóźnienie było następstwem okoliczności, za
    które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Sam fakt opóźnienia
    przesądza, że wierzycielowi należą się odsetki i dłużnik zobowiązany je
    uiścić, chociażby nie dopuścił się zwłoki w rozumieniu art. 476 k.c. i
    choćby wierzyciel nie doznał szkody."

    To jest chyba jedyny Radca, który mógł wpaść na tak głupie uzasadnienie.
    Dla kontrastu podaję inne opinie:
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/6.html?numer=1066&
    dok=1066.6.3.2.4.1.0.3.htm
    http://www.hetman.com.pl/wiedza/porady67.php
    http://www.infor.pl/dane/poradnik_ksiegowego/czyteln
    ia.html?hist=w&gazeta=1&id=4755
    http://www.lze.lodz.pl/main.asp?idm=10&ids=51&ide=8&
    grupa=1
    http://www.bze.com.pl/klient/pytania_obsluga.shtml

    Swoją drogą, odsetki dla świętego spokoju zostały umorzone. :)

    --
    pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2004-09-14 20:03:45
    Temat: Re: rachunek w drzwiach, a odsetki
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "adamb" <z...@w...abkom.tk> napisał w wiadomości

    Jeśli z jakiegoś powodu nie dostałeś rachunku, to powinieneś w terminie
    przewidzianym umowie uregulować tę stała część opłaty. Wówczas nie mogli by
    Ci zarzucić zwłoki. Ale w praktyce nikt z nas tego nie czyni i każdy czeka
    na fakturę. Skutki są takie, jak napisał radca prawny.

  • 3. Data: 2004-09-14 21:11:48
    Od: adamb <z...@w...abkom.tk>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > Ci zarzucić zwłoki. Ale w praktyce nikt z nas tego nie czyni i każdy czeka
    > na fakturę. Skutki są takie, jak napisał radca prawny.

    To była 3 dniowa zwłoka, a odsetki były naliczone od całej kwoty.
    Dodam jeszcze, że na reklamację dostarczoną 5 lipca, odpowiedź wysłali 3
    września.

    --
    pozdrawiam
    Adam

  • 4. Data: 2004-09-15 11:24:57
    Od: "Artur Ch." <f...@f...de>

    Dnia 14 wrz o godzinie 22:03, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik napisał(a):

    > Jeśli z jakiegoś powodu nie dostałeś rachunku, to powinieneś w terminie
    > przewidzianym umowie uregulować tę stała część opłaty.

    Jestem ciekaw jaki dostawca mediów sformułował w podobny sposób umowę, bo
    ja się nie spotkałem jeszcze _nigdzie_ z takim określeniem.
    Generalnie zawiera się klauzulę iz w przypadku nie otrzymania faktury w
    terminie - winno się ten fakt zgłosić do np. BOKu.

    > Wówczas nie mogli by Ci zarzucić zwłoki. Ale w praktyce nikt z nas tego
    > nie czyni i każdy czeka na fakturę. Skutki są takie, jak napisał radca prawny.

    BTW. Sytuacja co najmniej kontrowersyjna z Twojego przykładu - bo za jaki
    niby słuszny uznać termin dokonania wpłaty 'stałej' na konto osoby,
    instytucji która nie przysłała Ci faktury za usługi? Ponadto za usługę
    winno się wystawić fakturę - to jest podstawa do dokonania zapłaty - czyż
    nie?

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 5. Data: 2004-09-15 11:32:21
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Artur Ch. napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > instytucji która nie przysłała Ci faktury za usługi? Ponadto za usługę
    > winno się wystawić fakturę - to jest podstawa do dokonania zapłaty - czyż

    Podstawą zapłaty za usługę nie jest faktura tylko wykonanie usługi, chyba że
    strony w umowie zastrzegły wyraźnie iz wymagalność świadczenia powstaje po
    wystawieniu faktury.

    --
    JOHNSON :)

  • 6. Data: 2004-09-15 11:37:02
    Od: adamb <z...@w...abkom.tk>

    Johnson napisał(a):
    > Podstawą zapłaty za usługę nie jest faktura tylko wykonanie usługi, chyba że
    > strony w umowie zastrzegły wyraźnie iz wymagalność świadczenia powstaje po
    > wystawieniu faktury.

    cytat z umowy:
    "par.3. Należność za dostarczone paliwo gazowe obliczana będzie zgodnie
    z obowiązującym cennikiem opłat za paliwa gazowe w oparciu o wskazania
    gazomierza i będzie regulowana na podstawie faktury wystawionej przez
    dostawcę z terminem płatności podanym na fakturze.
    Za przekroczenie terminu płatności faktury naliczane będą odsetki
    ustawowe."

    --
    pozdrawiam
    Adam

  • 7. Data: 2004-09-15 11:52:13
    Od: "Artur Ch." <f...@f...de>

    Dnia 15 wrz o godzinie 13:32, na pl.soc.prawo, Johnson napisał(a):

    > Podstawą zapłaty za usługę nie jest faktura tylko wykonanie usługi, chyba że
    > strony w umowie zastrzegły wyraźnie iz wymagalność świadczenia powstaje po
    > wystawieniu faktury.

    A jaki będziesz miał w ręku dowód księgowy że wykonałeś tą usługę?
    W oparciu o co odprowadzisz podatki i w jakiej wysokości?
    Na podstawie czego strona usługobiorcy zapłatę bez faktury zaliczy w KPiR?

    Dalej - jaki termin dokonania zapłaty za usługę na którą nie ma rachunku
    jest wymagalny?
    Możesz mi wskazać taką umowę w której są takie klauzule, a nie że płatność
    następuje po otrzymaniu faktury?

    Bo ja spotykam się z umowami na wykonanie usług i tam są jasno określone
    zasady dokoywania płatności - np. 14 dni po otrzymaniu faktury /ta może być
    wystawiona po sporządzeniu protokołu odbioru - ale tutaj chodzi o umowy
    między firmami/.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 8. Data: 2004-09-15 14:45:03
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

> [...]
    > wystawiona po sporządzeniu protokołu odbioru - ale tutaj chodzi o umowy

    A ja spotykam się z innymi umowami. Mam choćby taką z PLUS GSM, gdzie wynika iz
    muszę płacić niezalęzmnie czy dostanę fakturę czy nie.
    Wymagalność świadczenia powstaje w chwili określonej w umowie. I jak już
    wcześniej powiedziałem może to być uzależnione o wystawienia faktury, lecz nie
    musi.

    --
    JOHNSON :)

  • 9. Data: 2004-09-15 17:30:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Sep 2004, adamb wrote:

> [...]
    [...]
    >+ cytat z umowy:
    >+ "par.3. Należność za dostarczone paliwo gazowe obliczana będzie

    Zgoda. A co z "opłatą przesyłową stałą" ?
    A o tym Robert pisał !
    Jest w umowie albo w cenniku...

    To co przytoczyłeś reguluje TYLKO płatność "za paliwo" (energię,
    impulsy telefoniczne...).
    Wcale nie widzę aby "abonamenty" (z góry znane) miały być płatne
    tylko "po fakturze".

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2004-09-15 17:45:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Sep 2004, Artur Ch. wrote:

> [...]
    [...]
    >+ A jaki będziesz miał w ręku dowód księgowy że wykonałeś tą usługę?

    Żaden. To zmartwienie usługobiorcy, przy czym ustawy podatkowe
    zobowiązują go TYLKO do wystawienia faktury :> - obowiązek
    podatkowy powstaje w wyniku:
    - wykonania usługi
    - wystawienia faktury
    - przyjęcia zapłaty
    Trzeba wybrać "właściwy", najczęściej najwcześniejszy :> acz nie
    zawsze (f-ra może być "do 7 dni po"), zależy od podatku...

    >+ W oparciu o co odprowadzisz podatki i w jakiej wysokości?

    Faktury bądź zapłaty.

    >+ Na podstawie czego strona usługobiorcy zapłatę bez faktury zaliczy w KPiR?

    Żadnej. Nie zaliczy.
    Jak poniesie szkodę może ew. kombinować z odszkodowaniem "za niemożność
    zaliczenia w KUP", na mój gust sprawa trudna.

    >+ Dalej - jaki termin dokonania zapłaty za usługę na którą nie ma rachunku
    >+ jest wymagalny?

    Ależ nie za *tę* część usługi !!
    Mowa o "opłacie stałej" - opłacie przesyłowej, licznikowej, abonamencie
    - jak by się nie nazywała przy danej umowie.
    Ta część jest z góry znana, termin płatności też.

    >+ Możesz mi wskazać taką umowę w której są takie klauzule, a nie że płatność
    >+ następuje po otrzymaniu faktury?

    No, wystarczy że jest mowa o wysokości abonamentu i NIE MA notki
    że CAŁA należność powstaje "z dniem otrzymania faktury". Wtedy
    należność "abonamentowa" IMO powstaje tak jak Robert napisał !

> [...]
    >+ wystawiona po sporządzeniu protokołu odbioru - ale tutaj chodzi o umowy

    Umowa "firmowa" (moja !) z Polkomtelem:
    par.12
    [...]
    6. nieotrzymanie rachunku telefonicznego w terminie nie zwalnia Abonenta
    od obowiązku terminowego uregulowania należności.

    "Rachunek" jest wcześniej zdefiniowany m.in. jako faktura.
    Ewidentnie Robert ma *co najmniej* rację.
    Nadto - IMO ów tekst można odczytać tak, że przecież Polkomtel w razie
    czego poda przez telefon należnośc... ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd