    From: adamb <z...@w...abkom.tk>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: rachunek w drzwiach, a odsetki
    Date: Tue, 14 Sep 2004 15:24:46 +0200
    Sender: a...@p...onet.pl@217.70.56.66

    Ponieważ, w wyniku zwłoki w zapłacie faktury za gaz, zostały naliczone
    mi odsetki w olbrzymiej kwocie paru groszy, za kilka dni zwłoki, uznałem
    to za bezprawie i kradzież, gdyż faktura była włożona w drzwi.

    Napisałem więc reklamację, powołując się na art. 476 k.c.
    W odpowiedzi otrzymałem odpowiedź podpisaną przez Kierownika Zakładu
    Gazowniczego w Tarnowie o treści:
    "Z opinii Radcy Prawnego wynika, że w przytoczony w reklamacji art. 476
    k.c. nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, natomiast ma
    zastosowanie art. 481 k.c.
    Art. 481 par.1 k.c. stanowi bowiem, że jeżeli dłużnik opóźnia się ze
    spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel ma prawo żądać odsetek
    za czas opóźnienia choćby opóźnienie było następstwem okoliczności, za
    które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Sam fakt opóźnienia
    przesądza, że wierzycielowi należą się odsetki i dłużnik zobowiązany je
    uiścić, chociażby nie dopuścił się zwłoki w rozumieniu art. 476 k.c. i
    choćby wierzyciel nie doznał szkody."

    To jest chyba jedyny Radca, który mógł wpaść na tak głupie uzasadnienie.
    Dla kontrastu podaję inne opinie:
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/6.html?numer=1066&
    dok=1066.6.3.2.4.1.0.3.htm
    http://www.hetman.com.pl/wiedza/porady67.php
    http://www.infor.pl/dane/poradnik_ksiegowego/czyteln
    ia.html?hist=w&gazeta=1&id=4755
    http://www.lze.lodz.pl/main.asp?idm=10&ids=51&ide=8&
    grupa=1
    http://www.bze.com.pl/klient/pytania_obsluga.shtml

    Swoją drogą, odsetki dla świętego spokoju zostały umorzone. :)

    --
    pozdrawiam
    Adam