  • 1. Data: 2004-09-14 11:55:24
    Temat: Od kogo komornik ściąga należność za mieszkanie?
    Od: l0co <l...@n...wp.pl>

    Witam.

    Mam następujący problem:

    W mieszkaniu zameldowane są trzy osoby, przy czym jedna z nich jest
    właścicielem mieszkania - jest to mieszkanie własnościowe. Mieszkanie to
    jest zadłużone od stycznia (ogrzewanie). Polecenie zapłaty od komornika
    przyszło adresowane na wszystkich mieszkańców domu, podczas gdy rachunki
    przychodziły na właściciela. Od kogo zatem komornik ma prawo ściągać
    należności? Od właściciela, czy od wszystkich osób zameldowanych w
    mieszkaniu?

    Dzięki za pomoc.

  • 2. Data: 2004-09-14 12:10:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <ci6m80$6nq$1@atlantis.news.tpi.pl>, l0co wrote:
> [...]
    > przychodziły na właściciela. Od kogo zatem komornik ma prawo ściągać
    > należności? Od właściciela, czy od wszystkich osób zameldowanych w

    Od tego na kogo zawarte są umowy za które zalegacie z opłatami.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-09-15 08:49:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Sep 2004, Marcin Debowski wrote:

    >+ In article <ci6m80$6nq$1@atlantis.news.tpi.pl>, l0co wrote:
    >+ > W mieszkaniu zameldowane są trzy osoby, przy czym jedna z nich jest
    >+ > właścicielem mieszkania - jest to mieszkanie własnościowe.

    Czy choć jedna z nich jest np. najemcą ? Jaki jest ich status ?

> [...]
    >+ > mieszkaniu?
    >+
    >+ Od tego na kogo zawarte są umowy za które zalegacie z opłatami.

    Byłoby IMO ciekawie jakby choć jedna ze współzamieszkujących
    osób była najemcą od właściciela z którym razem mieszka.
    KC art. 688 mam na myśli: tam nie ma słowa "wobec właściciela",
    należy domniemywać że jeśli pozostałe osoby są najemcami bądź
    tylko "zamieszkują z najemcami" (jak rozumiem fakt "zamieszkiwania
    w właścicielem" się nie liczy :)) to odpowiadają.
    Dla użyczenia takiego kfiatka nie widzę...

    Niemniej - czy nie jest możliwy taki wywód:
    1.
    ++++
    Art. 713. Biorący do używania ponosi zwykle koszty utrzymania
    rzeczy użyczonej.
    ----
    2. za "zwykłe koszty" uznaje się m.in. ogrzewanie
    3. więc korzystający powinien pokryć koszty użyczającemu
    4. no to komornik "włazi na te koszty" - czyli chce nie to
    co właściciel miał zapłacić sp-ni ale co korzystający
    (jeśli korzystający nie jest np. dzieckiem właściciela)
    był zobowiązany wg KC "ponieść na rzecz właściciela"...
    Hm... ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-09-15 13:27:49
    Od: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    l0co wrote:
> [...]
    > gdy rachunki przychodziły na właściciela. Od kogo zatem komornik ma
    > prawo ściągać należności? Od właściciela, czy od wszystkich osób

    Po prostu od tego, na kogo wystawiony bedzie tytuł wykonawczy
    egzekucyjny.:).
    A to nie zalezy od komornika.

    --
    Przy odpowiedzi bezpośrednio do mnie, w adresie użyj zamiast pełnej
    nazwy "wirtualnapolska" jej skrót, tj. "wp" Pozdr.

  • 5. Data: 2004-09-15 17:26:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Sep 2004, PAweł wrote:

    >+ l0co wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Po prostu od tego, na kogo wystawiony bedzie tytuł wykonawczy

    No tak... ale niektórym może przysługiwać prawo do *uzasadnionego*
    powództwa przeciwegzekucyjnego, prawdaż ?
    Jak rozumiem pytający chciałby wiedzieć jak z tym uzasadnieniem...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-09-15 21:56:42
    Od: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...

    > [...]
    > [...]
    >
    > No tak... ale niektórym może przysługiwać prawo do *uzasadnionego*
    > powództwa przeciwegzekucyjnego, prawdaż ?

    Prawdaż Gotfrydzie, ale MSZ do tego powództwa to chyba jeszcze daleko.
    Komornik nie działa w próżni i z własnej inicjatywy,- musi mieć tytuł
    wykonawczy.
    Tytuł wykonawczy musiał byc wystawiony:
    1. na konkretną/e osobę/y
    2.z uzasadnieniem
    3. w następstwie postępowania sądowego z udziałem konkretnych osób
    4. ze nie wspomne o poprzedzającym to zwykle wzywaniu do zapłaty itp.

    A więc odpowiedź na pytanie kto może byc tym obciążony zawarta jest ( wraz z
    uzasadnieniem/podstawą prawną) w tych poprzedzających czynności komornika
    działaniach wierzyciela.

  • 7. Data: 2004-09-16 08:06:11
    Od: l0co <l...@n...wp.pl>

    Użytkownik PAweł napisał:

    > A więc odpowiedź na pytanie kto może byc tym obciążony zawarta jest ( wraz z
    > uzasadnieniem/podstawą prawną) w tych poprzedzających czynności komornika
    > działaniach wierzyciela.

    Rozumiem zatem, że to wierzyciel wystawił rachunek na nas wszystkich,
    przeprowadził jakieś działania sądowe i sąd wskazał wszystkich lokatorów
    jako dłużników, w następstwie czego komornik rozpoczął działania
    windykacyjne w stosunku do dłużników wskazanych przez sąd. To trochę
    rozjaśnia sprawę, ale czym kierował się sąd podczas określania
    dłużników? Meldunkiem?

    Rzecz w tym, że nie było mnie ostatnie 4 miesiące w Polsce i nic nie
    wiedziałem o powyższych działaniach. Mam zamiar wziąć na siebie spłatę
    1/3 wartości długu a następnie wyprowadzić się i wymeldować z tego
    mieszkania. Mam nadzieję, że po wymeldowaniu się z tego mieszkania nie
    będzie już żadnych podstaw do ściągania długu ze mnie?

    Pozdrawiam i dziękuję za odzew

  • 8. Data: 2004-09-16 14:47:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ Prawdaż Gotfrydzie, ale MSZ do tego powództwa to chyba jeszcze daleko.
    >+ Komornik nie działa w próżni i z własnej inicjatywy,- musi mieć tytuł

    W pełni zgoda. Miałem na myśli możliwość pomyłki sądowej - ten
    0,02% czy ile tam jest przypadków.... sąd omyłkowo - lub wprowadzony
    przez wierzyciela w błąd - wydaje nieprawidłowe postanowienie...

    [...]
    >+ A więc odpowiedź na pytanie kto może byc tym obciążony zawarta jest ( wraz z
    >+ uzasadnieniem/podstawą prawną) w tych poprzedzających czynności komornika
    >+ działaniach wierzyciela.

    No tak. Dobrze rozumiem że powiadasz iż *jeśli* "pozostałe osoby" są
    na liście poddanych egzekucji - to musieliby wcześniej o tym wiedzieć,
    tak ?
    Acha. Fakt, nie wziąłem pod uwagę :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-09-17 19:11:47
    Od: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    l0co wrote:

> [...]
    > mieszkania. Mam nadzieję, że po wymeldowaniu się z tego mieszkania nie
    > będzie już żadnych podstaw do ściągania długu ze mnie?

    przedtem radziłbym Ci zgłosic sie do komornika i poprosic go o okazanie
    tytułów egzekucyjnych wykonawczych, na podstawie których działał on
    przeciwko Tobie. W ten sposób dotrzesz do wyroku sadowego, a tam wszystko
    (co, ile i w jakim zakresie i na jakiej podstawie) winno byc podane.