  • 1. Data: 2002-01-31 13:00:49
    Temat: pytenie do prawnikow
    Od: "Stokrotka" <b...@w...pl>

    Jestem tu nowa. w Rodzinie mamy dosc powazny problem...
    Umarla mi babcia....Tragedia zdarzyla sie w naszej rodzinie...Juz po
    pogrzebie itd.Neistety brat mojego ojca jest czlowiekiem,ktory od lat
    goni za majatkami.pieniedzmy itd,.Jest testamet-niestety z 96
    roku.,babcia pisala go jeszcze przed smiercia dziadka.ktory umarl 3 lata
    temu.Jest tam napisane,ze w przypadku.gdyby umarli obydwoje-dziadek i
    babcia,dom.oraz kamienica..itd kosztownosci przepsiuje mojemu ojcu...Jak
    to widzicie prawnicy?czy tata ma szanse?
    sa problemy..tata teraz nie moze isc do adwoakta..poniewaz brat zabral
    mu pieniadze..
    Zaznaczam,ze brat jest dosc nieobliczalny..nie wiadomo co teraz
    zrobic.>mozemy prosic o pomoc?
    bardzo prosze

    PS.testamenty byly 2,bodjaze jeszcze z 83 roku,ale ten ejst bardzij
    korzystny.

  • 2. Data: 2002-01-31 14:45:10
    Temat: Re: pytenie do prawnikow
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    >Jest testamet-niestety z 96
    > roku.,

    To nei ma znaczenia z kiedy.

> [...]
    > babcia,dom.oraz kamienica..itd kosztownosci przepsiuje mojemu ojcu...Jak
    > to widzicie prawnicy?czy tata ma szanse?

    W takim razie spadkobiercą jest Pani ojciec.

    > sa problemy..tata teraz nie moze isc do adwoakta..poniewaz brat zabral
    > mu pieniadze..

    Na dobrą sprawę nie trzeba adwokata - ten, kto ma testament powinien je
    złożyć w sądzie - sąd je oficjalnei otwiera i wzywa wszystkich
    zainteresowanych. Jest to obowiązek, którego niedopełnienie może zaskutkować
    nałożenie grzywny (art. 645-654 kodeksu postępownia cxywilnego). Poza tym
    honorarium adwokackie w takiej sprawe nie będzie wielkie.

    Pozdrawiam serdecznie,

    marcin.

  • 3. Data: 2002-01-31 15:01:14
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "KRZEM" <m...@s...pl000> wrote in message

    > To nei ma znaczenia z kiedy.

    Ale ma znaczenie KTO go ma i czy moze go zniszczyc.

    > W takim razie spadkobiercą jest Pani ojciec.

    Spadkobierca babci.
    A kto jest spadkobierca DZIADKA ?

    Czy Babca mogla zostawic w spadku NIE SWOJ majatek ?
    moze byla jedyine wspolwlascicielek=m kamienicy ...itd.
    Boguslaw

  • 4. Data: 2002-01-31 15:28:36
    Od: "Stokrotka" <b...@w...pl>

    >Ale ma znaczenie KTO go ma i czy moze go zniszczyc.

    no wlasnie!!! ten ma moj tata,ale nie wykluczam,ze babcia mogla napisac
    jeszcze jeden testmanet,ktory mogl juz znalezc brat taty..ciezka
    sytuacja,bo w tej chwili mieszkaja w tym domu.

    >Spadkobierca babci.
    >A kto jest spadkobierca DZIADKA ?

    babcia,z tego co wiem,napisali dosc podobne testamenty..

    >Czy Babca mogla zostawic w spadku NIE SWOJ majatek ?
    >moze byla jedyine wspolwlascicielek=m kamienicy ...itd.
    >Boguslaw
    kamienicy,tzn czesci,byla do 99 roku wspolwalscicielka z dziadkiem..To
    na ich wlasnosc!!

    dziekuje....

  • 5. Data: 2002-01-31 15:35:05
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 31 Jan 2002, Stokrotka wrote:

    W uzupełnieniu tego co napisał Krzem:

> [...]
    > babcia,dom.oraz kamienica..itd kosztownosci przepsiuje mojemu ojcu...Jak
    > to widzicie prawnicy?czy tata ma szanse?

    Oczywiście. Jest spadkobiercą ustawowym dziadka i testamentowym babci
    (babcia nie mogła rozporządzać udziałem dziadka we wspólnym majątku).

    Sytuacja wygląda tak: umiera dziadek, jego udział dziedziczy babcia (1/4)
    i synowie (po 3/8). Umiera babcia, jej udział w całości dziedziczy ojciec.
    Ostatecznie więc ojcu przypadnie 13/16 spadku (1/2 udziału babci + 3/16
    tego co miał po dziadku + 2/16 tego co babcia miała po dziadku), a bratu
    pozostałe 3/16.

    Brat może też wystąpić o zachowek z udziału babci, który wynosi połowę
    jego udziału spadkowego, a więc 3/32 całości spadku.

    > PS.testamenty byly 2,bodjaze jeszcze z 83 roku,ale ten ejst bardzij
    > korzystny.

    I tak liczy się wyłącznie testament najnowszy (chyba że ktoś udowodni jego
    nieważność).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 6. Data: 2002-01-31 15:36:20
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 31 Jan 2002, Boguslaw Szostak wrote:

    > A kto jest spadkobierca DZIADKA ?

    Babcia i zstępni (zakładamy że było ich dwóch).

    > Czy Babca mogla zostawic w spadku NIE SWOJ majatek ?

    Nie. Ponieważ dziadek nie zostawił testamentu, spadek po nim dziedziczy
    się z ustawy. Nie można sporządzić testamentu za kogoś, polskie prawo nie
    przewiduje też testamentu zbiorowego.

  • 7. Data: 2002-01-31 16:08:01
    Od: "Stokrotka" <b...@w...pl>

    chcialam bardzo podziekowac Wam za odp:) bardzo mi milo,ze chcialo wam
    sie cos napisac...

    >Babcia i zstępni (zakładamy że było ich dwóch).

    aha z tego co wiem.dziadek napisal w swoim testamencie,ze caly majtek
    przekazuje babci.Ale sprawa byla przperowadzona w sadzie i sad przyznal
    tacie i bratu 1/3-ale nei wiem nic dokladniej.bo kontkaowalam sie z tata
    przez tel,a tam pojechac nie mgoe

    >Nie. Ponieważ dziadek nie zostawił testamentu, spadek po nim dziedziczy
    >się z ustawy.

    i jest porblem..bo wiem,ze zostawil

  • 8. Data: 2002-01-31 16:17:39
    Od: "Stokrotka" <b...@w...pl>

    >Oczywi?cie. Jest spadkobierc? ustawowym dziadka i testamentowym babci
    >(babcia nie mogła rozporz?dzać udziałem dziadka we wspólnym maj?tku).

    a w wypadku,gdy dzidek pozostawil testament?

    >Sytuacja wygl?da tak: umiera dziadek, jego udział dziedziczy babcia
    (1/4)
    >i synowie (po 3/8). Umiera babcia, jej udział w cało?ci dziedziczy
    ojciec.
    >Ostatecznie więc ojcu przypadnie 13/16 spadku (1/2 udziału babci + 3/16
    >tego co miał po dziadku + 2/16 tego co babcia miała po dziadku), a
    bratu
    >pozostałe 3/16.

    a testamnecie bylo napisane,ze brata wyklucza z zachowku.
    czyli tylko w przypadku gdyby brat podrobil testament?-a jest do tego
    zdolny-z tego co wiem,po smeirci dziadka jzu cos tam probowal! ,on mnie
    przeraza!,poza tym jest jeszcze kamienica.-tata jak na razie jest tam
    zameldowany..Administartor radzi mu.aby przepisac wode..gaz itd aby stal
    sie takim glowniejszym wlascicielem..Czy ma racje?

    >Brat może też wyst?pić o zachowek z udziału babci, który wynosi połowę
    >jego udziału spadkowego, a więc 3/32 cało?ci spadku.

    to juz chyba nie grozi?

    >I tak liczy się wył?cznie testament najnowszy (chyba że kto? udowodni
    jego
    >nieważno?ć).
    no wlasnie..tym sie martwie........eh...Ten brat jest taki
    neiobliczalny..

    Mzoe sie tez zdarzyc,ze babcia napisala testament po smierci dziadka...a
    brat go znalazl..i zniszczyl..

    jest jeszcze jeden problem,mianowicie..

    Tata zrobil blad,byl upowazniony na oszczednosci w banku po babci,brat
    namowil go aby wybral,bo pozniej musialby isc do asdu,aby je
    wybrac.>Tata niestety posluchal-a mogl przeciez wybrac 5000zl -z tego to
    mi wiadomo.,jest to zgodne z prawem?teraz brat wzial pieniadze i nie
    chce ich oddac..

    ja namawiam tate aby poszedl do dobrego adwokata w sprawie testamentu.On
    sie boii,ze brat przez ten bank ma na niego haka..a moglby?co sadzicie o
    tym??

    pozdrawiam cieplo:))

    Stokrotka

  • 9. Data: 2002-01-31 16:25:56
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

> [...]

    > jeszcze jeden testmanet,ktory mogl juz znalezc brat taty..ciezka
    > sytuacja,bo w tej chwili mieszkaja w tym domu.

    To niech go pokaże sądowi :-)

    > babcia,z tego co wiem,napisali dosc podobne testamenty..

    Ale testamentu dziadka jakoś nikt nie znalazł, czyli na razie tak jakby go
    nie było...

    > kamienicy,tzn czesci,byla do 99 roku wspolwalscicielka z dziadkiem..To
    > na ich wlasnosc!!

    Bogusławowi chyba nie chodziło o wspólność kamienicy z osobami trzecimi,
    ale o wspólność udziału w kamienicy z dziadkiem.

  • 10. Data: 2002-01-31 17:21:58
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    > a w wypadku,gdy dzidek pozostawil testament?

    Wtedy decydowałyby jego postanowienia - oczywiście tylko jeśli w
    przeprowadzonym postępowaniu nie wykazano by jego nieważności.

    > (1/4)

    Oczywiście pokręciłem :/ Babcia i synowie dziedziczą po 1/3, ostatecznie
    więc ojciec otrzyma 5/6 spadku, a brat 1/6.

    > a testamnecie bylo napisane,ze brata wyklucza z zachowku.
    > czyli tylko w przypadku gdyby brat podrobil testament?-a jest do tego
    > zdolny-z tego co wiem,po smeirci dziadka jzu cos tam probowal! ,on mnie

    Podrobiony testament można przecież obalić kwestionując jego ważność...
    ATSD, ze względu na wymóg pisma ręcznego i podpisu, jest to dość trudne
    (łatwiej przerobić istniejący niż napisać od podstaw).

    > przeraza!,poza tym jest jeszcze kamienica.-tata jak na razie jest tam
    > zameldowany..Administartor radzi mu.aby przepisac wode..gaz itd aby stal
    > sie takim glowniejszym wlascicielem..Czy ma racje?

    Niekoniecznie, można przecież spłacić jego udział - dział spadku to już
    osobna sprawa i niezwiązana ze stwierdzeniem spadku.

    > to juz chyba nie grozi?

    W takiej sytuacji nie.

    > Mzoe sie tez zdarzyc,ze babcia napisala testament po smierci dziadka...a
    > brat go znalazl..i zniszczyl..

    Ale w jaki sposób ten testament mógł być korzystniejszy dla ojca niż
    istniejący?

    > ja namawiam tate aby poszedl do dobrego adwokata w sprawie testamentu.On

    Na pewno przydałoby się to, gdyby brat wyciągnął skądś swoją wersję
    testamentu.