  • 1. Data: 2005-11-16 15:13:30
    Temat: pytanie o dziedziczenie
    Od: Ktos <v...@o...pl>

    Witam!!!
    Mam takie pytanie:
    Jak to jest z dziedziczeniem? Czy po śmierci męża włąsnosci przechodzą
    tylko na żone czy na dzieci i na żone (bez testamentu i bez intercyzy)?
    Bo potem ta żona po latach przepisuje wszystko przed smiercią na jedno z
    dzieci. Ktoś mi chce wmówic ze to niby jest nielegalne. Że dzieciom po
    ojcu należy sie równy podział majatku nawet jeśli ich matka wybrala
    jedno dziecko.

    Z góry dziekuje za odpowiedz.

  • 2. Data: 2005-11-16 15:21:16
    Temat: Re: pytanie o dziedziczenie
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Ktos napisał(a):
    > Jak to jest z dziedziczeniem? Czy po śmierci męża włąsnosci przechodzą
    > tylko na żone czy na dzieci i na żone (bez testamentu i bez intercyzy)?

    to co jest spadkiem po ojcu - czyli jego majątek odrębny i udział w
    majątku wspólnym małżonków (domyślnie 1/2) - dziedziczą żona i dzieci w
    równych częściach, dla żony nie mniej niż 1/4

> [...]
    > dzieci. Ktoś mi chce wmówic ze to niby jest nielegalne. Że dzieciom po
    > ojcu należy sie równy podział majatku nawet jeśli ich matka wybrala

    matka może ewentualnie decydować o swoim majątku, a nie majątku swojego
    męża (spadku po nim)

    KG

  • 3. Data: 2005-11-16 15:29:03
    Od: Ktos <v...@o...pl>

    Witam ponownie.

    Rozchodzi sie o majątek wspólny, czyli ten który powstał podczas
    małżeństwa, ale tak naprawde to właśnie zona i jedno dziecko (to na
    ktore został przepisany majatek) po smierci męża spłacały dług
    zaciagniete na poczet tego majątku. Czyli czy mogła rozporzadać tym
    majatkiem przepisujac go tylko na jedno dziecko, tak?

  • 4. Data: 2005-11-16 17:07:46
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Ktos napisał(a):
> [...]
    > zaciagniete na poczet tego majątku. Czyli czy mogła rozporzadać tym
    > majatkiem przepisujac go tylko na jedno dziecko, tak?

    nie
    mogła rozporządzić swoim majątkiem
    a część tego majątku jej nie była, bo w odpowiednich częściach
    odziedziczyły go dzieci
    do żony należała tylko przypadająca jej z podziału majątku wspólnego 1/2
    i to co sama odziedziczyła z drugiej 1/2
    reszta jest dzieci
    a długi (ich spłata) są do rozliczenia...

    KG

  • 5. Data: 2005-11-16 17:30:25
    Od: Ktos <v...@o...pl>

    Witam!!!

    Czyli jezeli dobrze licze to matka mogła przepisać jednemu z trojga
    dzieci tylko 3/4 majątku, a ze owe dziecko posiadało juz 1/12 majątku to
    teraz ma jakies 83% majatku + ten atut że przyjeła i spłaciła cały dług
    hipoteczny wraz z matką oraz opłącała podatki od nieruchomosci i
    ubezpieczenie. Czy to czasem przed sądem nie da prawa do 100% majatku?

  • 6. Data: 2005-11-16 22:42:13
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Ktos napisał(a):
    > Czyli jezeli dobrze licze to matka mogła przepisać jednemu z trojga
    > dzieci tylko 3/4 majątku,

    Coś mi się nie zgadza, 3/4 oznaczałoby 1/2 (udział matki w majątku
    wspólnym) + 1/2 x 1/2 (udział w spadku), a to by oznaczało że było tylko
    jedno dziecko. Minimalny udział matki 1/4 odnosi się do spadku, a więc
    byłaby to 1/4 z 1/2.
    Ile było dzieci?
    Kiedy zmarł ojciec?
    Czy w spadku było gospodarstwo rolne?

    KG

  • 7. Data: 2005-11-17 15:02:20
    Od: irekk <i...@w...pl>

    Ktos napisał(a):
> [...]
    > dzieci. Ktoś mi chce wmówic ze to niby jest nielegalne. Że dzieciom po
    > ojcu należy sie równy podział majatku nawet jeśli ich matka wybrala

    Musi zostać przeprowadzone postępowanie spadkowe.Jeżeli został
    sporządzony testament to zgodnie z wolą testatora,przy czym wszystko nie
    może przejśc na jedńą osobę nawet gdyby tak byłó zapisane w testamencie
    ponieważ dzieciom należy się ustawowo tzw.zachowek.
    Wyjątek to udowodniona rażąca niewdzięćzność spadkobiercy względem
    testatora.
    Irek