  • 1. Data: 2003-09-18 07:48:40
    Temat: przetrzymywanie dokumentów
    Od: monika<k...@o...pl>

    Witam,
    może ktoś wie...kotrahent przetrzymuje dokumenty (otrzymał do
    podpisu fakturę - oryginał i kopie i nie chce zwrócić podpisanej kopii,
    bo nie zgadza się z kwotami).
    Musze napisac pismo o zwrot faktury, ale nie wiem jaką podstawę
    prawną podać - chodzi mi o przetrzymywanie dokumentów księgowych -
    minął miesiąc od wystawienia faktury....bardzo proszę o pomoc

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-09-18 18:08:55
    Temat: Re: przetrzymywanie dokumentów
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | prawną podać - chodzi mi o przetrzymywanie dokumentów księgowych -
    | minął miesiąc od wystawienia faktury....bardzo proszę o pomoc

    Problem w tym wypadku niewłaściwie zdefiniowałaś. Kontrahent nie tyle
    przetrzymuje dokument (no bo wysłałaś go do niego pewnie sama), tylko
    odmawia jego podpisu. A do tego go już nikt nie zmusi, zwłaszcza, jeśli nie
    zgadza się z jego treścią. Jeśli potrzebna Ci jest faktura, to pewnie możesz
    bez większego problemu wydrukować sobie jej wtórnik. Zresztą jak wyrazisz
    chęć, by Ci odesłali fakturę nie podpisaną, to nie sądzę, by to był
    jakikolwiek problem. Na przyszłość przy dostawie należy żądać podpisu od
    razu albo stosować osobne pisemne potwierdzenie dostawy. W wypadku usług, to
    ewentualnie zamówienie. Tak, czy inaczej wysokość należności należy raczej
    uzgadniać przed transakcją, a nie po niej.

  • 3. Data: 2003-09-19 05:53:04
    Od: monika<k...@o...pl>

    sęk w tym, że kwote mamy ustaloną na osobnym piśmie i podpisana
    przez kontrahenta, lecz teraz on twierdzi, że nie chciał tego
    podpisać...a zwrócić faktury nie chce...nawet nie podpisanej!
    a my ją w dniu wystawienia wprowadziliśmy na kase fiskalną...w US -
    info VAT powiedzieli, że skoro nie mamy podpisanej kopii to
    sprzedaży nie było... i klops...

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2003-09-19 08:00:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Sep 2003, monika wrote:

    >+ sęk w tym, że kwote mamy ustaloną na osobnym piśmie i podpisana
    >+ przez kontrahenta, lecz teraz on twierdzi, że nie chciał tego
    >+ podpisać...

    Dobre :> !

    >+ a zwrócić faktury nie chce...nawet nie podpisanej!
    >+ a my ją w dniu wystawienia wprowadziliśmy na kase fiskalną...
    >+ w US - info VAT powiedzieli,

    ...proponuję zajrzeć do archiwum (groups.googlem) grupy
    *.podatki i poczytać opinie o "w US powiedzieli" :)

    **********[1]
    >+ sprzedaży nie było... i klops...
    ******************[2]

    A jakaś podstawa prawna ?
    [1]
    Bo *jakby* tak było, to wyroki NSA stwierdzające że
    jeśli sprzedaży nie było to VAT się *jednak* nie należy
    się znajdą (nie dość jasny zapis w ustawie traktowany jest
    przez USy rozszerzająco, że VAT należy się "od wszystkiego"
    - ale na szczęście zdaniem sądów "pusta faktura" a "nieprawidłowo
    naliczony VAT" to dwie różne rzeczy).

    Natomiast ja *wątpię* czy można uznać że "sprzedaży nie
    było" - usługa miała miejsce i da się to udowodnić.
    I jest prawdą, że masz obowiązek mieć "kopię faktury":
    KKS art. 62 § 3:
    +++++++++
    § 3. Kto wbrew przepisom o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym lub ustawy - Ordynacja podatkowa:

    1) nie przechowuje kopii wystawionej faktury lub rachunku,
    [...]
    - podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
    --------

    [1]
    Poproszę o podstawę prawną do ewentualnej kary za kopię
    *bez podpisu* bądź inne wykazanie że taka kopia jest
    "nieważna" - grupa .podatki szuka jej dobre półtorej
    roku (albo znacznie dłużej) i znaleźć nie może ;)

    No i w kwestii podatku/zaksięgowania/... sądzę że
    jednak .podatki jest właściwszą grupą :)
    Moim zdaniem - jeśli *masz* podpisaną umowę - to
    tak jak ktoś pisał, wydrukować kolejną kopię i podpisać
    (nie ma zakazu wydrukowania 14 kopii...) i tą do
    archiwum, a kontrahentowi - wezwanie przedsądowe.

    BTW: w myśl powołanego przepisu jeśli kopię f-ry
    "wypuszcza się z ręki" to dobrze sobie drugą kopię
    zostawić w aktach; ma to również mnóstwo zalet
    w razie "totalnego padu" np. systemu komputerowego:
    na .podatki był już przypadek kiedy pracownik komuś
    wydał oryginał i kopię, zasilanie padło i "wcięło
    dane" - a później pracownik nie pamiętał komu,
    zaś klient f-ry nie oddał. Oczywiście jak masz
    ewidencję "na kasie" to połowa problemów odpada, ale
    obowiązku "skasowania" f-r "gospodarczych nie ma :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-09-20 18:33:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | a my ją w dniu wystawienia wprowadziliśmy na kase fiskalną...w US -
    | info VAT powiedzieli, że skoro nie mamy podpisanej kopii to

    Po pierwsze dorobiłbym kolejną kopię tej faktury i do czasu uzyskania
    podpisu ją bym trzymał. W połączeniu z pismem wzywającym do odesłania
    podpisanej faktury raczej US powinna wystarczyć. No przecież nie możesz
    tamtych zmusić do jej podpisania.