    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przetrzymywanie dokumentów
    Date: Fri, 19 Sep 2003 10:00:56 +0200

    On Fri, 19 Sep 2003, monika wrote:

    >+ sęk w tym, że kwote mamy ustaloną na osobnym piśmie i podpisana
    >+ przez kontrahenta, lecz teraz on twierdzi, że nie chciał tego
    >+ podpisać...

    Dobre :> !

    >+ a zwrócić faktury nie chce...nawet nie podpisanej!
    >+ a my ją w dniu wystawienia wprowadziliśmy na kase fiskalną...
    >+ w US - info VAT powiedzieli,

    ...proponuję zajrzeć do archiwum (groups.googlem) grupy
    *.podatki i poczytać opinie o "w US powiedzieli" :)

    **********[1]
    >+ sprzedaży nie było... i klops...
    ******************[2]

    A jakaś podstawa prawna ?
    [1]
    Bo *jakby* tak było, to wyroki NSA stwierdzające że
    jeśli sprzedaży nie było to VAT się *jednak* nie należy
    się znajdą (nie dość jasny zapis w ustawie traktowany jest
    przez USy rozszerzająco, że VAT należy się "od wszystkiego"
    - ale na szczęście zdaniem sądów "pusta faktura" a "nieprawidłowo
    naliczony VAT" to dwie różne rzeczy).

    Natomiast ja *wątpię* czy można uznać że "sprzedaży nie
    było" - usługa miała miejsce i da się to udowodnić.
    I jest prawdą, że masz obowiązek mieć "kopię faktury":
    KKS art. 62 § 3:
    +++++++++
    § 3. Kto wbrew przepisom o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym lub ustawy - Ordynacja podatkowa:

    1) nie przechowuje kopii wystawionej faktury lub rachunku,
    [...]
    - podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
    --------

    [1]
    Poproszę o podstawę prawną do ewentualnej kary za kopię
    *bez podpisu* bądź inne wykazanie że taka kopia jest
    "nieważna" - grupa .podatki szuka jej dobre półtorej
    roku (albo znacznie dłużej) i znaleźć nie może ;)

    No i w kwestii podatku/zaksięgowania/... sądzę że
    jednak .podatki jest właściwszą grupą :)
    Moim zdaniem - jeśli *masz* podpisaną umowę - to
    tak jak ktoś pisał, wydrukować kolejną kopię i podpisać
    (nie ma zakazu wydrukowania 14 kopii...) i tą do
    archiwum, a kontrahentowi - wezwanie przedsądowe.

    BTW: w myśl powołanego przepisu jeśli kopię f-ry
    "wypuszcza się z ręki" to dobrze sobie drugą kopię
    zostawić w aktach; ma to również mnóstwo zalet
    w razie "totalnego padu" np. systemu komputerowego:
    na .podatki był już przypadek kiedy pracownik komuś
    wydał oryginał i kopię, zasilanie padło i "wcięło
    dane" - a później pracownik nie pamiętał komu,
    zaś klient f-ry nie oddał. Oczywiście jak masz
    ewidencję "na kasie" to połowa problemów odpada, ale
    obowiązku "skasowania" f-r "gospodarczych nie ma :)

    pozdrowienia, Gotfryd