  • 1. Data: 2003-09-18 08:16:40
    Temat: Co sądzicie o takiej UMOWIE ???
    Od: "m5" <m...@...pl>

    Umowa

    Pomiędzy............................................

    zamieszkałym........................................

    legitymującym się dowodem osobistym o
    numerze.............................................
    ... zwanym dalej Wykonawcą
    Remontu, będącym właścicielem nieruchomości /domu mieszkalnego/ - Kraków
    9 /słownie: dziewięć/
    zamieszkałym ....................................................
    ...................................... legitymującym się dowodem osobistym o
    numerze .............................................. zwanym dalej Sąsiadem,
    będącym właścicielem nieruchomości - Kraków 7 /słownie: siedem/

    w sprawie przeprowadzanych przez Wykonawcę Remontu prac remontowych budynku
    mieszkalnego znajdującego się na granicy nieruchomości Wykonawcy Remontu oraz
    Sąsiada, podpisana w Krakowie, dnia 16 września 2003 r.

    § 1.
    Sąsiad zobowiązuje się umożliwić Wykonawcy Remontu dostęp Wykonawcy
    Remontu na swoją posesję w celach umożliwiających mu sprawne wykonanie
    prac remontowych oraz umożliwia dokonanie docieplenia budynku mieszkalnego
    stojącego na granicy nieruchomości
    Wykonawcy Remontu oraz Sąsiada -
    materiałem dociepleniowym &#8211; styropianem o grubości 5 /słownie: pięć/
    centymetrów.

    § 2.
    Wykonawca Remontu zobowiązuje się podnieść wypusty kominowe swojego domu
    mieszkalnego o co najmniej 1 /słownie: jeden/ metr i założyć
    rynnę wokół remontowanego budynku mieszkalnego celem zmniejszenia
    przedostawania się substancji szkodliwych oraz wodnych na posesję Sąsiada.

    § 3.
    Wykonawca Remontu zobowiązuje się wykonać prace wspomniane w § 2 do
    dnia 31 grudnia 2003 r.

    § 4.
    W przypadku niespełnienia przez Wykonawcę Remontu warunków opisanych w
    § 2 do dnia określonego w § 3, zobowiązuje się on &#8211; Wykonawca Remontu do
    wypłaty na rzecz Sąsiada odszkodowania w wysokości 30 tysięcy złotych /słownie:
    trzydzieści tysięcy złotych/.

    § 5.

    W przypadku usytuowania budynku mieszkalnego Wykonawcy Remontu na granicy
    nieruchomości Wykonawcy Remontu oraz Sąsiada &#8211; wychodzący materiał
    dociepleniowy /styropian o grubości 5 (słownie: pięć) centymetrów/ na posesję
    Sąsiada - znajdujący się na ścianie budynku mieszkalnego Wykonawcy Remontu
    usytuowanej na granicy nieruchomości Wykonawcy remontu oraz Sąsiada -stanowi
    jedynie element nietrwały docieplenia i nie jest uważany za zwiększenie
    powierzchni budynku mieszkalnego /a co się z tym wiąże nieruchomości/ Wykonawcy
    Remontu o grubość materiału dociepleniowego &#8211; styropian o grubości 5 /słownie:
    pięć/ centymetrów.

    § 6.

    Ujęte w § 2. wypusty kominowe w budynku mieszkalnym Wykonawcy Remontu &#8211; dotyczą

    otworu kominowego &#8211; z którego wydostają się substancje szkodliwe &#8211;
    związane z
    emisją gazów z pieca centralnego ogrzewania Wykonawcy Remontu. W przypadku
    zmiany otworu kominowego z którego wydostają się substancje szkodliwe związane
    z emisją gazów z pieca centralnego ogrzewania &#8211; wypusty kominowe o których mowa

    w § 2 dotyczyć będą otworu kominowego z którego wydostają się substancje
    szkodliwe z pieca centralnego ogrzewania Wykonawcy Remontu.

    § 8.

    Prace remontowe przeprowadzane przez Wykonawcę Remontu ujęte w § 1. dotyczą
    ocieplenia ściany budynku mieszkalnego Wykonawcy Remontu znajdującej się na
    granicy nieruchomości Wykonawcy Remontu i Sąsiada. Fundament budynku
    mieszkalnego Wykonawcy Remontu zostanie docieplony materiałem dociepleniowym &#8211;

    styropianem o grubości nie przekraczającej 2 /dwóch/ centymetrów.

    § 9.
    Sprawy nienormowane niniejszą umową normuje Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia
    1964 r. (Dz.U. Nr 16, poz. 93)
    (zm: Dz.U. 1971, Nr 27, poz. 252; 1976, Nr 19, poz. 122; 1982, Nr 11, poz. 81,
    Nr 19, poz. 147, Nr 30, poz. 210; 1984, Nr 45, poz. 242; 1985, Nr 22, poz. 99;
    1989, Nr 3, poz. 11; 1990, Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321, Nr 79, poz. 464;
    1991, Nr 107, poz. 464, Nr 115, poz. 496; 1993, Nr 17, poz. 78; 1994, Nr 27,
    poz. 96, Nr 85, poz. 388, Nr 105, poz. 509; 1995, Nr 83, poz. 417; 1996, Nr
    114, poz. 542, Nr 139, poz. 646, Nr 149, poz. 703; 1997, Nr 43, poz. 272, Nr
    115, poz. 741, Nr 117, poz. 751, Nr 157, poz. 1040; 1998, Nr 106, poz. 668, Nr
    117, poz. 758; 1999, Nr 52, poz. 532; 2000, Nr 22, poz. 271, Nr 74, poz. 855 i
    857, Nr 88, poz. 983, Nr 114, poz. 1191; 2001, Nr 11, poz. 91, Nr 71, poz. 733,
    Nr 130, poz. 1450, Nr 145, poz. 1638; 2002, Nr 113, poz. 984)

    § 10.

    Sądem właściwym dla rozstrzygnięcia sporów wynikających z niedotrzymania
    zobowiązań zawartych w Umowie
    będzie Sąd właściwy z podziałem administracyjnym oraz organizacyjnym organów
    sądownictwa Rzeczpospolitej Polskiej.

    § 11.

    Wykonawca Remontu, po zakończeniu robót, o których mowa w § 1. , jest
    zobowiązany naprawić szkody powstałe w wyniku korzystania z
    nieruchomości /posesji/ Sąsiada, budynku lub lokalu - na zasadach określonych w
    Kodeksie Cywilnym z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. Nr 16, poz. 93)
    z późn. zm.

    § 12.

    Niniejsza umowa została wykonana w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach dla
    każdej ze stron.

    Niniejsze podpisy &#8211; są podpisami własnoręcznymi
    Właścicieli nieruchomości będących posesjami usytuowanymi na granicy
    nieruchomości: Wykonawcy Remontu oraz Sąsiada

    Podpis Sąsiada Podpis Wykonawcy Remontu

    Umowa sporządzona zostaje na trzech stronach arkuszu A4.

  • 2. Data: 2003-09-18 08:48:10
    Temat: Re: Co sądzicie o takiej UMOWIE ???
    Od: Michal Kwiatkowski <m...@p...com>

    m5 wrote:

    No to się czepiam ;-) Zamiast "remont lepiej brzmi "modernizacja" chyba że
    ma to słowo jakąś inną wagę prawną.

    (...)

> [...]
    > rynnę wokół remontowanego budynku mieszkalnego celem zmniejszenia
    > przedostawania się substancji szkodliwych oraz wodnych na posesję Sąsiada.
    ...z odprowadzeniem odpływu na swoją działkę w taki sposób, by płyny
    odprowadzane nie przedostawały się na działkę Sąsiada.
    Oraz pokryć wszelkie związane z modernizacją koszty.

> [...]
    > Remontu do wypłaty na rzecz Sąsiada odszkodowania w wysokości 30 tysięcy
    > złotych /słownie: trzydzieści tysięcy złotych/.
    Napisz "bezzwłocznie i jednorazowo"

> [...]
    > dotyczyć będą otworu kominowego z którego wydostają się substancje
    > szkodliwe z pieca centralnego ogrzewania Wykonawcy Remontu.
    A to po co?? Napisz po prostu zamiast "kominy" kominy spalinowe i
    wentylacyjne i chwati't :-)

    > § 9.
    > Sprawy nienormowane niniejszą umową normuje Kodeks Cywilny
    AFAIK KC nie ma dnia :-) tylko stan prawny na dzień podpisania umowy -
    paragrafy jeśli już to po formułce "a w szczególności"

    (za dużo wyciąłem)

    Umowę sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla każdej ze
    stron wystarczy. Ponumeruj strony 1z4, 2z4 itd. Format arkusza nie ma
    znaczenia. Pamiętaj o podpisach na każdej stronie.

    --
    pozdrawiam;
    Michał Kwiatkowski

  • 3. Data: 2003-09-18 10:32:15
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-09-18 10:16, m5 napisał(a):

> [...]
    >wypłaty na rzecz Sąsiada odszkodowania w wysokości 30 tysięcy złotych /słownie:

    Ten paragraf bym dał pod koniec. Upewnijcie się, czy taka duża kwota nie
    wymaga notarjusza.

    >§ 5.
    >
    >W przypadku usytuowania budynku mieszkalnego Wykonawcy Remontu na granicy
    >nieruchomości Wykonawcy Remontu oraz Sąsiada...

    Jak to "w przypadku"? to nie wiecie, jak tam jest?

    >§ 6.

    Zginął par. 7.

> [...]
    >857, Nr 88, poz. 983, Nr 114, poz. 1191; 2001, Nr 11, poz. 91, Nr 71, poz. 733,
    >Nr 130, poz. 1450, Nr 145, poz. 1638; 2002, Nr 113, poz. 984)

    Bez przesady, "sprawy nieokreślone w niniejszej Umowie [wszędzie Umowa z
    wielkiej litery] reguluje Kodeks Cywilny" i już.

    Tu też, po co "z dnia"?
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918

    "Like a madman laughing at the rain"

  • 4. Data: 2003-09-18 11:26:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2003, Michal Kwiatkowski wrote:

    >+ m5 wrote:
    >+
    >+ No to się czepiam ;-) Zamiast "remont lepiej brzmi "modernizacja" chyba że
    >+ ma to słowo jakąś inną wagę prawną.

    Jeśliby "Wykonawca Remontu" w jakiś sposób rozliczał koszty
    - to ma. "Remont" idzie w koszt, "modernizacja" w podwyższenie
    wartości środka trwałego i podlega amortyzacji.
    Może być (objasnienie) ? ;)

    [...]
    >+ Napisz "bezzwłocznie i jednorazowo"

    Dobrze gada :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-09-18 18:46:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | Wykonawcy Remontu oraz Sąsiada -
    | materiałem dociepleniowym &#8211; styropianem o grubości 5 /słownie: pięć/

    Ja bym doprecyzował termin tego dostępu, żeby nie wyszło, że Ci rusztowanie
    przez dwa lata będzie stało. Zakończenie robót nie oznacza zebrania rupieci.
    Ponadto dodałbym termin, w jakim mają posprzątać po sobie.

> [...]
    | rynnę wokół remontowanego budynku mieszkalnego celem zmniejszenia
    | przedostawania się substancji szkodliwych oraz wodnych na posesję Sąsiada.

    W §2 i następnych używasz terminu "Wykonawca remont", podczas gdy sąsiad
    jest raczej inwestorem. Ja wiem, że na początku określiłeś go jako
    wykonawcę, ale ja bym jednak to zmienił na inwestora, bo później się może
    pomerdać, jak sąsiad weźmie jakąś firmę do faktycznego wykonawstwa. To
    wówczas będzie dwóch wykonawców: wykonawca - inwestor i wykonawca -
    wykonawca. wydaje mi się, że lepiej będzie go nazwać inwestorem.

    Po za tym ja bym trochę inaczej określił zakres robót. Określiłbym wysokość
    dolnej krawędzi otworu dymnego wypustu kominowego oraz zażądał umieszczenia
    takiej instalacji rynnowej, by woda deszczowa nie przestawała się na Twoje
    podwórko. Założenie rynny wokół budynku po prostu wydaje mi się
    nieprecyzyjne i złudne. Założy najmniejszą rynnę, jaka jest. No i co Cię
    obchodzi, co zrobi po swojej stronie domu. Ja bym pisał tylko o Twojej
    stronie. Jak mu pasuje, żeby mu się woda lała to po swojej stronie nie musi
    zakładać rynien. No i rynny na około domu, to rzadkość - jesteś pewien, że
    to ma być naokoło?. Zresztą, naokoło, to może je umieścić przy ziemi, a nie
    o to CI chodzi.

    | § 3.
    | Wykonawca Remontu zobowiązuje się wykonać prace wspomniane w § 2 do
    | dnia 31 grudnia 2003 r.

    A to doprecyzowałeś to, co ja widziałem w § 1. Ale i tak ja raczej
    precyzowałbym termin posprzątania, a nie zakończenia robót.

> [...]
    Wykonawcy
    | Remontu o grubość materiału dociepleniowego &#8211; styropian o grubości 5

    Za skomplikowane. Wystarczyłoby, "Sąsiad wyraża zgodę na instalację na
    ścianie przyległej do jego posesji ocieplenia o grubości nie większej niż
    ... cm\ i oświadcza, że nie będzie wnosił żądań o zadośćuczynienie za
    zajęcie części swojej nieruchomości przez to ocieplenie."

> [...]
    | w § 2 dotyczyć będą otworu kominowego z którego wydostają się substancje
    | szkodliwe z pieca centralnego ogrzewania Wykonawcy Remontu.

    Ja bym to określił w § 2. Mogą być dwa podpunkty. Bo tak, to jest trochę
    zamieszania. W dwóch częściach umowy piszesz o tym samym.

> [...]
    dociepleniowym &#8211;
    | styropianem o grubości nie przekraczającej 2 /dwóch/ centymetrów.

    Uwaga jak wyżej. Przeniósłbym ten szczegół techniczny jako podpunkt § 5.

> [...]
    733,
    | Nr 130, poz. 1450, Nr 145, poz. 1638; 2002, Nr 113, poz. 984)

    Zupełnie niepotrzebne. I tak zgodnie z prawem w części nienormowanej stosuje
    się kodeks cywilny. A jeśli już koniecznie chcesz to zostawić, to bez tych
    dzienników ustaw i daty. Takie dzienniki ustaw, to się wpisuje ewentualnie,
    gdy chodzi o jakieś mniej znane ustawy, by w razie czego ułatwić znalezienie
    ich. No i raczej w dokumentach urzędowych, gdy urząd chce zadośćuczynić
    obowiązkowi rzetelnej informacji prawnej.

> [...]
    | zobowiązań zawartych w Umowie
    | będzie Sąd właściwy z podziałem administracyjnym oraz organizacyjnym

    A jak tego nie napiszesz, to niby jaki sąd będzie właściwy? Oczywiście
    możesz to zostawić, ale zawsze mnie to śmieszyło. Miało by to sens,
    gdybyście wybierali właściwość sądu inaczej, niż to wynika z prawa.

> [...]
    określonych w
    | Kodeksie Cywilnym z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. Nr 16, poz. 93)

    A znowu wpisałeś to w dziwnym miejscu. Pisałem, że pasowałoby coś takiego,
    ale z przodu. No i po kiego grzyba ten kodeks.

    | § 12.
    |
    | Niniejsza umowa została wykonana w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach dla
    | każdej ze stron.

    A co to ma do rzeczy? Przecież wiadomo Wam ile jest tych egzemplarzy, a
    znaczenia prawnego to nie ma. Nie szkoda papieru.

    | Niniejsze podpisy &#8211; są podpisami własnoręcznymi
    | Właścicieli nieruchomości będących posesjami usytuowanymi na granicy
    | nieruchomości: Wykonawcy Remontu oraz Sąsiada

    Moim zdaniem niepotrzebna formułka i to w dodatku zawierająca błąd logiczny.
    Nie byłem u Ciebie, ale idę o zakład, że na granicy Waszych nieruchomości
    nie ma żadnej posesji. Jeśli już koniecznie chcesz to doprecyzować, to ja
    bym na początku umowy dookreślił przy pomocy numerów działek, o którą
    granicę chodzi. To by miało jakiś sens.

    | Podpis Sąsiada Podpis Wykonawcy Remontu
    |

    | Umowa sporządzona zostaje na trzech stronach arkuszu A4.

    Umieszczenie kilku niepotrzebnych rzeczy spowodowało, że umowa rozrosła się
    do monstrualnych rozmiarów. Ja bym wyciął to i owo i założę się, że
    zmieścisz tę na jednej, góra dwóch stronach. Umowę radzę w takim wypadku
    drukować na jednej karcie (dwustronnie). Jeśli jednak pozostaniesz przy
    rozwlekłym tekście, to nie zapomnij o zaparafowaniu pozostałych stron, by
    nie było wątpliwości później, że są to strony oryginalne. Sąsiad później
    przy pomocy komputera wydrukuje swoją treść pierwszych dwóch karty i nikt
    nie dojdzie ładu.