  • 1. Data: 2005-03-27 09:57:19
    Temat: problem z wypożyczalnią
    Od: "Tomek" <t...@...pl>

    Witam

    Sprawa wygląda następująco. Wypożyczyłem z wypożyczalni film DVD. Podczas
    odtwarzania zepsuł się odtwarzacz. Ponieważ jest jeszcze na gwarancji, to
    oddałem go do serwisu gdzie wprawdzie płytę wyjęli, ale przy okazji ją
    zarysowali. Serwis w regulaminie ma napisane, że nie odpowiada w tym wypadku
    za takie rzeczy.

    Teraz jednak problem jest jeszcze większy. Wypożyczalnia w regulaminie ma
    napisane, że za zniszczenie płyty klient ponosi karę w wysokości
    10-krotności jej wartości. Wypożyczalnia chce mnie obciążyć karą w wysokości
    750 zł i absolutnie nie chcą się zgodzić na to bym odkupił film chociaż jest
    on nadal dostępny w sprzedaży. Płyty są znakowane hologramem wypożyczalni,
    więc podmiana płyty bez wiedzy wypożyczalni jest niemożliwa. Mówią, że jak
    nie zapłacę to spotkamy się w sądzie.

    Czy wypożyczalnia może stosować takie praktyki? Czy wypożyczając film muszę
    się bać?
    Rozumiem, że w przypadku gdy film jest niedostępny już na rynku to mogą
    rościć sobie z tego tytułu jakieś prawa do odszkodowania, ale tutaj płyta z
    licencją jest nadal w sprzedaży. Czy są jakieś przepisy regulujące te
    kwestie, bo uważam, że 10-krotność wartości to przegięcie i to spore.

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 2. Data: 2005-03-27 11:36:37
    Temat: Re: problem z wypożyczalnią
    Od: Paweł Ubysz <p...@W...pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > Teraz jednak problem jest jeszcze większy. Wypożyczalnia w regulaminie ma
    > napisane, że za zniszczenie płyty klient ponosi karę w wysokości

    czy zarysowanie płyty w jakikolwiek sposób wpłynęło na jej własnosci
    uzytkowe - tzn. czy płyta dalej spełnia swoje podstawowe funkcje jakie
    spełniać powinna?
    Mozna sie upierać że płyta która nadal działa nie jest płyta zniszczoną.

    > Czy wypożyczalnia może stosować takie praktyki?

    Ja bym takiej wypozyczalni powiedział grzecznie "do widzenia " po
    przeczytaniu regulaminu.
    A jak podpisałeś papier że przeczytałeś to mogą tyle żądać.

    Pozdrawiam,
    Paweł Ubysz.

  • 3. Data: 2005-03-27 13:44:55
    Od: "Tomek" <t...@...pl>

    Paweł Ubysz napisał(a):

    > czy zarysowanie płyty w jakikolwiek sposób wpłynęło na jej własnosci
    > uzytkowe - tzn. czy płyta dalej spełnia swoje podstawowe funkcje jakie
    > spełniać powinna?

    DVD-ROM odtwarza bez problemu, a na stacjonarnym nie mam na razie możliwości
    sprawdzenia.

  • 4. Data: 2005-03-27 16:10:47
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Tomek wrote:

> [...]
    > więc podmiana płyty bez wiedzy wypożyczalni jest niemożliwa. Mówią, że jak

    ROTFL

    Sąd to ich obciąży kosztami postępowania - taka klauzula zostanie przez
    sąd uznana za nielegalną, bo jest niezgodna z zasadami współżycia
    społecznego (kwota 'odszkodowania' drastycznie przekracza wartość
    "zniszczonego" mienia).

    Najpierw uzyskaj od nich (najlepiej na piśmie, ostatecznie w formie
    nagrania na ukrytym magnetofonie) potwierdzenie takiego roszczenia.

    Potem zadeklaruj się (na piśmie - z jakimś potwierdzeniem odbioru; czyli
    albo ich stempelek i podpis na kopii albo list polecony za
    potwierdzeniem odbioru) naprawienie szkody: w postaci odkupienia
    _identycznej_ płyty lub zwrotu jej wartości gotówką (żeby sobie sposób
    wybrali).

    I w tym momencie jesteś 'kryty' - jak sprawa trafi do sądu, to oni
    poniosą wszelkie koszta. Jeśli sprzedadzą Twoje dane do jakiejś firmy
    windykacyjnej - to Ty możesz ich oskarżyć o złamanie ustawy o ochronie
    danych osobowych.

    Przy czym to dotyczy tylko sytuacji, kiedy faktycznie płyta została
    _zniszczona_ - tj. nie nadaje się do odtwarzania. Drobne zarysowania
    pojawiają się normalnie w trakcie eksploatacji - więc jeśli odtwarzacze
    nie mają problemów z odtwarzaniem tej płyty, to nie będzie to żadne
    zniszczenie inawet odkupywać płyty nie musisz.

    PS: poza tym (ale koniecznie _po_ uzyskaniu wyżej wymienionego
    potwierdzenia ich roszczenia) podaj, co to sa szmatława wypożyczalnia.

  • 5. Data: 2005-03-27 17:57:20
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Paweł Ubysz napisał(a):
    > Ja bym takiej wypozyczalni powiedział grzecznie "do widzenia " po
    > przeczytaniu regulaminu.
    > A jak podpisałeś papier że przeczytałeś to mogą tyle żądać.

    Nie wystarczy że przeczytał, regulamin powinien mu zostać doręczony.
    A samo postanowienie raczej się nie utrzyma jak stanowiące tzw.
    niedozwolone postanowienie umowne (art.385[1]-385[3] kc).

    KG

  • 6. Data: 2005-03-27 19:49:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@...pl> napisał w wiadomości

    Odkupienie płyty nie jest żadnym wyjściem da wypożyczalni, bowiem filmów
    z normalnej sprzedaży nie mogą oni wypożyczać. Zauważ, że na normalnym
    filmie jest napisane zastrzeżenie, że nie wolno go wypożyczać ani
    publicznie odtwarzać. Ten hologram, to najprawdopodobniej nie hologram
    wypożyczalni, tylko bodaj ZAIKS-u albo organizacji FOTA (nie pamiętam,
    kto wydaje, a obydwie organizacje się tym zajmują). W każdym razie to
    właśnie ów hologram powoduje, że płyta normalnie w detalu kosztująca 75
    zł w wersji z cesją praw autorskich do wypożyczenia kosztuje znacznie
    więcej. Czy akurat 750 zł, to tego nie wiem, ale może to być ten rząd
    wartości.

    Moim zdaniem wypożyczalnie nie może żądać 10 krotnej wartości
    zniszczonej płyty i nie jest w stanie tego wygrać. Natomiast może na
    zasadach ogólnych żądać wartości płyty z cesją praw autorskich na
    wypożyczanie. A więc nie może to być normalna płyta z detalu, czy też
    jej równowartość.

    Inna sprawa, to czy płyta jest na tyle uszkodzona, że nie można jej
    dalej wypożyczać. Jeśli można ją odtwarzać w DVD (sprawdź to!), to
    roszczenie wypożyczalni stoi pod znakiem zapytania moim zdaniem, a jeśli
    w ogóle jakieś istnieje, to nie w wysokości 10-krotności wartości, ale
    co najwyżej w wysokości 1-krotności tej wartości (ale w wersji z cesją).
    No i wówczas płyta zostaje dla Ciebie.

    Dalej idące roszczenie wypożyczalnia musiała by udokumentować. Niby może
    podnosić, że płyta nie zarabiała w tym czasie na siebie, no ale w tej
    sytuacji można doliczyć ewentualnie koszt wypożyczenia na te kilka dni.

  • 7. Data: 2005-03-27 21:55:57
    Od: "Tomek" <t...@...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Odkupienie płyty nie jest żadnym wyjściem da wypożyczalni, bowiem filmów
    > z normalnej sprzedaży nie mogą oni wypożyczać.

    Miałem na myśli odkupienie płyty z licencją. Jej koszt to 149 zł, a nie
    750 zł.

> [...]
    > wypożyczalni, tylko bodaj ZAIKS-u albo organizacji FOTA (nie pamiętam,
    > kto wydaje, a obydwie organizacje się tym zajmują).

    Hologram wypożyczalni. Hologram ZAIKS/FOTA też jest, ale to inna kwestia.
    Wypożyczalnia znakuje też własnym.

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 8. Data: 2005-03-27 22:04:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Miałem na myśli odkupienie płyty z licencją. Jej koszt to 149 zł, a
    nie
    > 750 zł.

    W mojej ocenie nie mogą żądać więcej ponad koszt płyty powiększony o
    opłaty za wypożyczenie za czas do uzyskania nowej płyty. Regulamin
    wypożyczalni w tym wypadku nic nie zmienia, a co najwyżej jest
    zastrzeżeniem na Twoją korzyść, że nie mogą żądać więcej.

  • 9. Data: 2005-03-27 22:06:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:d27aki$hjq$1@inews.gazeta.pl...

    Jeszcze dodam:

    Wyjaśnij im, że Ty nie uszkadzałeś owej płyty, tylko uszkodził ją
    odtwarzacz DVD, za który Ty ponosisz odpowiedzialność cywilną na
    zasadach ogólnych. Zapis w regulaminie o karze umownej za zniszczenie
    mógł by przejść przed sądem, gdybyś to celowo zniszczył ze złośliwości i
    swawoli.

  • 10. Data: 2005-03-27 22:51:20
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik wrote:

    > Odkupienie płyty nie jest żadnym wyjściem da wypożyczalni, bowiem filmów
    > z normalnej sprzedaży nie mogą oni wypożyczać. Zauważ, że na normalnym

    Licencję nabyli z poprzednią płytą. Teraz tylko ewentualnie potrzebują
    nowy nośnik.

> [...]
    > wypożyczalni, tylko bodaj ZAIKS-u albo organizacji FOTA (nie pamiętam,
    > kto wydaje, a obydwie organizacje się tym zajmują). W każdym razie to

    ZAIKS i inne cerbery naklejają swoje hologramy na OPAKOWANIACH.

    A Tomek wyraźnie napisał, że hologram był naklejony na PŁYTĘ. Swoją
    drogą to głupota - wszelkie naklejki naruszają wyważenie płyty. A to
    może spowodować... uszkodzenie magnetowidu :-D

    Jeśli w magnetowidze nawalił mechanizm, można ewentualnie podejrzewać,
    że to wina tej naklejki ;->

> [...]
    > zł w wersji z cesją praw autorskich do wypożyczenia kosztuje znacznie
    > więcej. Czy akurat 750 zł, to tego nie wiem, ale może to być ten rząd

    Deczko się chyba w cenach nie orientujesz :)

    Za 750 zł to można kupić cały pakiet wpłyt z licencją do wypożyczania
    (http://www.allegro.pl/show_item.php?item=45877635).