  • 1. Data: 2005-03-27 09:08:24
    Temat: Ustny testament??
    Od: "NET" <i...@o...pl>

    Witam

    Mam taki problem - zmarł niedawno ktoś z rodziny i nie zdążył spisać testamentu.
    Rzecz w tym, że przekazał nam go ustnie. Tzn wszyscy żyjący członkowie rodziny
    mogą go potwierdzić w sądzie - czy to będzie wystarczające w sprawie spadkowej?

    Pzdr
    NET
    PS. Mam jeszcze pytanie dodatkowe - do jakiej wartości nie płaci się od spadku -
    gotówka oraz np mieszkanie?

  • 2. Data: 2005-03-27 09:35:29
    Temat: Re: Ustny testament??
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    NET napisał(a):
> [...]
    > testamentu. Rzecz w tym, że przekazał nam go ustnie. Tzn wszyscy żyjący
    > członkowie rodziny mogą go potwierdzić w sądzie - czy to będzie

    to zależy, muszą być spełnione warunki z art.952 kc - obawa rychłej
    śmierci albo wskutek szczególnych okoliczności niemożliwe lub bardzo
    utrudnione zachowanie zwykłej formy testamentu

    KG

  • 3. Data: 2005-03-27 09:40:26
    Od: "Mithos" <m...@o...No.More.Spam.polska>

    NET wrote:

> [...]
    > żyjący członkowie rodziny mogą go potwierdzić w sądzie - czy to
    > będzie wystarczające w sprawie spadkowej?

    Art. 952. § 1. Jeżeli istnieje obawa rychłej śmierci spadkodawcy albo jeżeli
    wskutek szczególnych okoliczności zachowanie zwykłej formy testamentu jest
    niemożliwe lub bardzo utrudnione, spadkodawca może oświadczyć ostatnią wolę
    ustnie przy jednoczesnej obecności co najmniej trzech świadków.
    § 2. Treść testamentu ustnego może być stwierdzona w ten sposób, że jeden ze
    świadków albo osoba trzecia spisze oświadczenie spadkodawcy przed upływem
    roku od jego złożenia, z podaniem miejsca i daty oświadczenia oraz miejsca i
    daty sporządzenia pisma, a pismo to podpiszą spadkodawca i dwaj świadkowie
    albo wszyscy świadkowie.
    § 3. W wypadku gdy treść testamentu ustnego nie została w powyższy sposób
    stwierdzona, można ją w ciągu sześciu miesięcy od dnia otwarcia spadku
    stwierdzić przez zgodne zeznania świadków złożone przed sądem. Jeżeli
    przesłuchanie jednego ze świadków nie jest możliwe lub napotyka trudne do
    przezwyciężenia przeszkody, sąd może poprzestać na zgodnych zeznaniach dwóch
    świadków.

    Ale :

    Art. 956. Nie może być świadkiem przy sporządzaniu testamentu:
    1) kto nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych;
    2) niewidomy, głuchy lub niemy;
    3) kto nie może czytać i pisać;
    4) kto nie włada językiem, w którym spadkodawca sporządza testament;
    5) skazany prawomocnie wyrokiem sądowym za fałszywe zeznania.

    Art. 957. § 1. Nie może być świadkiem przy sporządzaniu testamentu osoba,
    dla której w testamencie została przewidziana jakakolwiek korzyść. Nie mogą
    być również świadkami: małżonek tej osoby, jej krewni lub powinowaci
    pierwszego i drugiego stopnia oraz osoby pozostające z nią w stosunku
    przysposobienia.
    § 2. Jeżeli świadkiem była jedna z osób wymienionych w paragrafie
    poprzedzającym, nieważne jest tylko postanowienie, które przysparza korzyści
    tej osobie, jej małżonkowi, krewnym lub powinowatym pierwszego lub drugiego
    stopnia albo osobie pozostającej z nią w stosunku przysposobienia. Jednakże
    gdy z treści testamentu lub z okoliczności wynika, że bez nieważnego
    postanowienia spadkodawca nie sporządziłby testamentu danej treści, nieważny
    jest cały testament.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 4. Data: 2005-03-27 10:42:37
    Od: "NET" <i...@o...pl>

> [...]
    > gdy z treści testamentu lub z okoliczności wynika, że bez nieważnego
    > postanowienia spadkodawca nie sporządziłby testamentu danej treści, nieważny

    Czyli np nie możemy wraz z rodziną (np ja z bratem oraz ojcem) zaświadczyć o
    tym, że moja babcia przekazuje cały swój majątek mojemu bratu?

    Pzdr
    NET

  • 5. Data: 2005-03-27 11:18:42
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Nie, ale moższ z Ojcem odrzucić spadek i pewnie wtedy większość lub całość babcinego
    majątku dostanie Twój brat...
    JaC

  • 6. Data: 2005-03-27 11:42:07
    Od: "NET" <i...@o...pl>

    Użytkownik " 666" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Nie, ale moższ z Ojcem odrzucić spadek i pewnie wtedy większość lub całość
    > babcinego majątku dostanie Twój brat...
    > JaC

    Ojciec nie jest synem mojej babci - od strony matki jest ta babcia... A ja jak
    odrzuce to z kolej z tego co wiem moje dzieci przejmują spadek w przypadku
    odrzucenia przezemnie - a nie mój brat??

    Pzdr
    NET