  • 1. Data: 2009-05-13 18:31:37
    Temat: Funkcjonariusz a drobne wykroczenie po służbie
    Od: "Rezydent" <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Mam takie pytanie:
    funkcjonariusz jakiejś służby mundurowej np. ABW, AW, SKW, SWW, SCelnej, ITD,
    SG został złapany przez patrol policji drogowej na skręcaniu w lewo na
    zakazie. Znak był "zakaz skrętu w lewo".
    Nie stworzył zagrożenia w ruchu drogowym
    Był trzeźwy.
    Policjanci wykonali czynności, papiery, sprawdzenia, OC, dow. osobisty itd i
    zaproponowali mu mandat ileśtam set złotych zgodnie z taryfikatorem lub
    formułka znana o odmowie przyjęcia itd.

    1) Oczywiście przyjęcie mandatu upraszcza sprawę. Czy w takim przypadku
    funcjonariusz musi pisać raport do swojego dowódcy ?

    2) Funkcjonariusz pokazuje legitymację. Jak wtedy wygląda procedura ?

  • 2. Data: 2009-05-13 19:37:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Rezydent" <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:guf3m9$6m9$1@inews.gazeta.pl...

    > 1) Oczywiście przyjęcie mandatu upraszcza sprawę. Czy w takim przypadku
    > funcjonariusz musi pisać raport do swojego dowódcy ?

    Tak.

    > 2) Funkcjonariusz pokazuje legitymację. Jak wtedy wygląda procedura ?

    Teoretycznie to nic nie zmienia. Przy czym okazanie legitymacji jest trochę
    bez sensu, albowiem nie wykonuje czynności służbowych. W praktyce różnie z
    tym bywa.

  • 3. Data: 2009-05-13 19:59:00
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Rezydent" <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    > wiadomości news:guf3m9$6m9$1@inews.gazeta.pl...

    > Tak.

    A niby z jakiegop powodu?

    > Teoretycznie to nic nie zmienia. Przy czym okazanie legitymacji jest
    > trochę bez sensu, albowiem nie wykonuje czynności służbowych. W praktyce
    > różnie z tym bywa.

    Jeśli odmówi zapłacenia mandatu, to może mieć wszczęte postępowanie
    dyscyplinarne.

  • 4. Data: 2009-05-13 20:22:07
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Wed, 13 May 2009 18:31:37 +0000 (UTC), Rezydent napisał(a):

    > Mam takie pytanie:
    > funkcjonariusz jakiejś służby mundurowej np. ABW, AW, SKW, SWW, SCelnej, ITD,
    > SG

    czy to w związku z artykułem w miesięczniku "Policja " ?
    aktualnie w kioskach za 3 zł jeśli ktoś chce zgłębić temat

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    Prywatna kolekcja antyków
    http://foto.3mam.net/antyki/

  • 5. Data: 2009-05-13 20:24:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "grzech" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > wiadomości news:guf7r2$rkj$1@inews.gazeta.pl...
    > A niby z jakiegop powodu?

    By mogli go ukarać dyscyplinarnie.

    > Jeśli odmówi zapłacenia mandatu, to może mieć wszczęte postępowanie
    > dyscyplinarne.

    A jak nie odmówi, to nie może? Właśnie taką nowelę prawa o postępowaniach
    dyscyplinarnych zrobiono, że odpowiada się dyscyplinarnie za każde
    wykroczenie.

  • 6. Data: 2009-05-14 05:48:08
    Od: zly <b...@N...fm>

> [...]

    > formułka znana o odmowie przyjęcia itd.
    > 2) Funkcjonariusz pokazuje legitymację. Jak wtedy wygląda procedura ?

    z grubsza 'swoich' nie ruszaja, musialby miec iefart trafic na
    megawyjatkowych sluzbistow
    --
    marcin

  • 7. Data: 2009-05-14 07:57:02
    Od: Flo <f...@N...gazeta.pl>

    Rezydent pisze:

> [...]
    >
    > 1) Oczywiście przyjęcie mandatu upraszcza sprawę. Czy w takim przypadku
    > funcjonariusz musi pisać raport do swojego dowódcy ?

    Musi
    Rozporządzenia MSWiA z 2-09-2002roku w sprawie służby
    § 13. Policjant jest obowiązany niezwłocznie poinformować
    w pisemnym raporcie drogą służbową przełożonego właściwego w sprawach
    osobowych o:

    4) ukaraniu za wykroczenie;

    Zapis ten pojawia się we wszystkich służbach mundurowych podległych MSWiA.

    Dodatkowo przełożony wszczyna dodatkowo postępowanie dyscyplinarne ale
    tylko w określonych przypadkach

    Ustawa o Policji

    Art. 132.
    1. Policjant odpowiada dyscyplinarnie za popełnienie przewinienia
    dyscyplinarnego polegającego na naruszeniu dyscypliny służbowej lub
    nieprzestrzeganiu zasad etyki zawodowej.
    2. Naruszenie dyscypliny służbowej stanowi czyn policjanta polegający na
    zawinionym
    przekroczeniu uprawnień lub niewykonaniu obowiązków wynikających z
    przepisów prawa lub
    rozkazów i poleceń wydanych przez przełożonych uprawnionych na podstawie
    tych przepisów.
    3. Naruszeniem dyscypliny służbowej jest w szczególności:
    1) odmowa wykonania albo niewykonanie rozkazu lub polecenia
    przełożonego, względnie
    organu uprawnionego na podstawie ustawy do wydawania poleceń
    policjantom, z wyłączeniem
    rozkazów i poleceń, o których mowa w art. 58 ust. 2,
    2) zaniechanie czynności służbowej albo wykonanie jej w sposób
    nieprawidłowy,
    3) niedopełnienie obowiązków służbowych albo przekroczenie uprawnień
    określonych w przepisach prawa,
    4) wprowadzenie w błąd przełożonego lub innego policjanta, jeżeli
    spowodowało to lub mogło spowodować szkodę służbie, policjantowi lub
    innej osobie,
    5) postępowanie przełożonego w sposób przyczyniający się do rozluźnienia
    dyscypliny służbowej w podległej jednostce organizacyjnej lub komórce
    organizacyjnej Policji,
    6) stawienie się do służby w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie
    działającego środka oraz spożywanie alkoholu lub podobnie działającego
    środka w czasie służby albo w obiektach lub na
    terenach zajmowanych przez Policję,
    7) utrata służbowej broni palnej, amunicji lub legitymacji służbowej,
    8) utrata przedmiotu stanowiącego wyposażenie służbowe, którego
    wykorzystanie przez osoby nieuprawnione wyrządziło szkodę obywatelowi
    lub stworzyło zagrożenie dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa
    powszechnego,
    9) utrata dokumentu zawierającego informacje stanowiące tajemnicę
    państwową lub służbową.

    4. Czyn stanowiący przewinienie dyscyplinarne, wypełniający jednocześnie
    znamiona przestępstwa lub wykroczenia albo przestępstwa skarbowego lub
    wykroczenia skarbowego, podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej
    niezależnie od odpowiedzialności karnej.

    Samo popełnienie wykroczenia nie wystarcza. Trzeba jeszcze naruszyć
    dyscyplinę służbową co jest właśnie podkreślane w orzecznictwie sądowym
    w sprawach wytoczonych przez policjantów swoim przełożonym po
    wymierzeniu kary dyscyplinarnej w związku z popełnieniem np wykroczenia
    w ruchu drogowym. Więcej o takich sprawach znaleźć można na www.ifp.pl.

    > 2) Funkcjonariusz pokazuje legitymację. Jak wtedy wygląda procedura ?

    Na siłę może to być próba wymuszenia na organie uprawnionym odstąpienia
    od czynności służbowych?

    --
    Florian Marzejewski
    http://bezpieczenstwo-osobiste.com

  • 8. Data: 2009-05-14 08:27:39
    Od: "Nostradamus" <n...@w...pl>

    > By mogli go ukarać dyscyplinarnie.

    Chciałbyś karać dwa razy np. za niezapięcie pasów bezpieczeństwa poza
    służbą?? mandat i np. nagana lub upomnienie??
    Coś ci się pomyrdało.

    Pzdr
    Leszek

  • 9. Data: 2009-05-14 08:30:37
    Od: "Nostradamus" <n...@w...pl>

    > A jak nie odmówi, to nie może?

    Jak odmówi to ma sąd grodzki jak zwykły obywatel.

    >Właśnie taką nowelę prawa o postępowaniach dyscyplinarnych zrobiono, że
    >odpowiada się dyscyplinarnie za każde wykroczenie.

    Podasz może linka ? Raczej nie podasz bo to byzydura. Nawet jak w służbie
    spowoduje kolizję to może się bronić przed sądem grodzkim. Co najwyżej mu do
    3 pensji za naprawę odciągną.

    Pzdr
    Leszek

  • 10. Data: 2009-05-14 08:34:16
    Od: "Nostradamus" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Flo" <f...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > sprawach wytoczonych przez policjantów swoim przełożonym po wymierzeniu
    > kary dyscyplinarnej w związku z popełnieniem np wykroczenia w ruchu

    No i to jest odpowiedź wyczerpująca (P. Tomasik, ucz się Pan ).

    > Na siłę może to być próba wymuszenia na organie uprawnionym odstąpienia od
    > czynności służbowych?

    Może być też czynną napaścią jak trafi policjanta legitymacją w oko.

    Pzdr
    Leszek