  • 1. Data: 2011-06-06 12:27:11
    Temat: problem z najemcą - proszę o rady, pilne!
    Od: " tom" <t...@g...SKASUJ-TO.pl>

    witam,
    jestem właścicielem mieszkania i mam uciążliwego najemcę.
    na szczęście wypowiedział już umowę i mam kilka pytań w związku z tym.

    Umowę wypowiedział telefonicznie 25 maja. Czy w związku z zapisami w umowie:

    "Umowa jest zawarta na czas nieokreślony. Każdej ze stron przysługuje prawo
    wypowiedzenia niniejszej umowy, z zachowaniem jednomiesięcznego okresu
    wypowiedzenia w formie pisemnej."

    wypowiedzenie telefoniczne jest wiążące czy musi być pisemne?
    czy "jednomiesięczny okres wypowiedzenia" liczony jest od dnia wypowiedzenia
    umowy czy od ostatniego dnia miesiąca w którym wypowiedziano umowe?
    Czy jesli wypowiedzenie telefnoniczne jest wiążące to musi zaplacić za cały
    czerwiec?

    Czy jeśli w umowie zaznaczono że najemca opłaca mieszkanie na konto bankowe
    wynajmującego , to mogę nie przyjąć gotówki od najemcy i żądać wpłaty na konto?

    Byłem umowiony z najemcą na wizyte w mieszkaniu, z potecjalnym nowym klientem,
    najemca zgodzil sie na termin, ale dzis wyslal do mnie maila ze mu nie pasuje
    termin i dal mi do wyboru dwa inne za kilka dni (wcześniej kilka odrzucil).
    Czy musze sie na nie zgodzic? Czy jako właściciel moge poprostu wejść do
    mieszkania (ciagle obowiązuje umowa, wypowiedzenie jest telefoniczne) i
    pokazac go nowemu klientowi , czy musze zgadzac sie na kolejny termin najemcy
    nie majac pewnosci ze go znowu nie zmieni?
    W umowie jest taki zapis:
    "Najemca zobowiązany jest udostępnić Wynajmującemu lokal do wglądu, na żądanie
    Wynajmującego w uzgodnionych przez obydwie strony terminach."

    Najemca zalega mi juz z czynszem za maj i z rozliczeniem mediow za okres zimy,
    cos kombinuje bo chce sie spotkac 10 czerwca i jak to ujal w mailu "dokonac
    rozliczen koncowych w gotowce".

    Mam kaucje za mieszkanie w wysokosci miesiecznego czynszu z takimi zapisami w
    umowie:
    "Kaucja jest pobierana jako zabezpieczenie ewentualnych roszczeń z tytułu
    zniszczenia lokalu ponad normalne zużycie w trakcie używania oraz
    zabezpieczenia wszelkich należności finansowych."
    "Kaucja zostanie zwrócona Najemcy niezwłocznie po rozliczeniu należności oraz
    przyjęciu lokalu przez Wynajmującego po wygaśnięciu umowy najmu, nie później
    jednak niż do 30 dni, licząc od dnia przyjęcia lokalu przez Wynajmującego."

    Co powinienem zrobic jesli najemca 10 czerwca przekaze mi lokal, nie zaplaci
    za czerwiec a maj rozliczy posiadana przeze mnie kaucja i doplaci "cos" za
    zalegle liczniki? Czy mam przyjąc pieniądze? Coś podpisywać? Iść do sądu :)?

  • 2. Data: 2011-06-06 12:55:34
    Temat: Re: problem z najemcą - proszę o rady, pilne!
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2011-06-06 14:27, tom pisze:
> [...]

    > wynajmującego , to mogę nie przyjąć gotówki od najemcy i żądać wpłaty na konto?

    Hmmm, tak się zastanawiam, kto tu jest uciążliwy?

  • 3. Data: 2011-06-06 13:14:00
    Od: "tom" <t...@W...gazeta.pl>

    Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    najemcy i ĹźÄ&#65533;daÄ&#65533; wpĹ&#65533;at
    > y na konto?
    >

    > Hmmm, tak siÄ&#65533; zastanawiam, kto tu jest uciÄ&#65533;Ĺźliwy?

    Bo mam dowód kiedy pieniądze wpłynęły na konto, a wpłaca nawet miesiąc po
    terminie.
    A przy gotówkowej opłacie może się nie zgodzić na podpisanie notatki że włacił
    tyle dni po terminie. Chce mieć dowody jeśli miało by dojść do sprawy sądowej.
    Ale jak nie znasz odpowiedzi na postawione pytania to nie odpowiadaj wcale.

  • 4. Data: 2011-06-06 13:21:30
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.06.2011 15:14), tom wrote:

> [...]
    > tyle dni po terminie. Chce mieć dowody jeśli miało by dojść do sprawy sądowej.

    Jak przyjdzie co do czego, to on będzie musiał mieć dowód na to że w
    ogóle zapłacił :). Zwłaszcza, że w umowie jest mowa o płatności na konto.

    Ty się po prostu nie wychylaj z pokwitowaniem. Jeżeli zażąda - poproś go
    o podpis na pokwitowaniu (twojej kopii), zanim złożysz swój.

    p. m.

  • 5. Data: 2011-06-06 13:28:22
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik " tom" <t...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości grup

    > wypowiedzenie telefoniczne jest wiążące czy musi być pisemne?

    może być ustne, pod warunkiem, że obie strony będą o tym fakcie "pamiętać"
    ;)

    > czy "jednomiesięczny okres wypowiedzenia" liczony jest od dnia
    > wypowiedzenia
    > umowy czy od ostatniego dnia miesiąca w którym wypowiedziano umowe?

    pod względem prawnym, miesiąć od końca miesiąca w którym zostało złożone,
    ale ponieważ to umowy pomiędzy wami, to możecie je modyfikować w takim
    stopniu, na jaki się obaj godzicie, także co wam wygodniej, lub kto komu
    będzie chciał zrobić na złość

    > Czy jesli wypowiedzenie telefnoniczne jest wiążące to musi zaplacić za
    > cały
    > czerwiec?

    to zależy na co się godzicie podczas wypowiedzenia

    > Czy jeśli w umowie zaznaczono że najemca opłaca mieszkanie na konto
    > bankowe
    > wynajmującego , to mogę nie przyjąć gotówki od najemcy i żądać wpłaty na
    > konto?

    gotówka do twojej ręki, to gorzej dla niego, to on nie ma potwierdzenia że
    wpłacił

> [...]
    > najemcy
    > nie majac pewnosci ze go znowu nie zmieni?

    niestety tutaj zgodnie z prawem jesteś na jego łasce i niełasce, na chwile
    obecną bez jego zgody nie możesz wejść do mieszkania, a już na pewno pod
    jego nieobecność, to może sie źle dla ciebie skończyć, jak gość będzie
    upierdliwy i złośliwy

> [...]
    > zimy,
    > cos kombinuje bo chce sie spotkac 10 czerwca i jak to ujal w mailu

    no to musisz poczekać, być może ci za wszystko zapłaci, zawsze masz w
    zanadrzu kaucję, ale jak widzę nie starczy na wszystkie zaległości

> [...]
    > zalegle liczniki? Czy mam przyjąc pieniądze? Coś podpisywać? Iść do sądu

    jeżeli przyniesie ci kasę, to spiszcie na kartce ile tej kasy, za co itd,
    częścią rozliczenia może być kaucja, wtedy też już ustalcie, właściwie to ty
    decydujesz, czy rozliczacie się do 10 czerwca, czy zgodnie z prawem do
    końca czerwca

  • 6. Data: 2011-06-06 13:44:47
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-06-06, tom <t...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > wypowiedzenia niniejszej umowy, z zachowaniem jednomiesięcznego okresu

    Zapis w umowie jest błędny. IMHO zgodnie z kodeksem przysługuje termin 3-miesięczny
    (minimum).

    > wypowiedzenie telefoniczne jest wiążące czy musi być pisemne?

    Musi być pisemne. Choćby do celów dowodowych.

    > czy "jednomiesięczny okres wypowiedzenia" liczony jest od dnia wypowiedzenia
    > umowy czy od ostatniego dnia miesiąca w którym wypowiedziano umowe?

    Zgodnie z kodeksem 3-miesięczny licząc od ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego.
    IMHO oczywiście. :)

    > Czy jesli wypowiedzenie telefnoniczne jest wiążące to musi zaplacić za cały
    > czerwiec?

    Tak czy siak musi IMHO.

    > Czy jeśli w umowie zaznaczono że najemca opłaca mieszkanie na konto bankowe
    > wynajmującego , to mogę nie przyjąć gotówki od najemcy i żądać wpłaty na konto?

    IMHO musisz przyjąć bo płaci prawnym środkiem płatniczym, znaczy złotówkami.
    A w czym problem? Wystawisz mu potwierdzenie, że przyjąłeś i tyle.

    [...]

    > "Najemca zobowiązany jest udostępnić Wynajmującemu lokal do wglądu, na żądanie
    > Wynajmującego w uzgodnionych przez obydwie strony terminach."

    Nie masz prawa wchodzić do lokalu bez zgody najemcy. Wejście z potencjalnym nowym
    klientem to tylko uprzejmość.

> [...]
    > zalegle liczniki? Czy mam przyjąc pieniądze? Coś podpisywać? Iść do sądu :)?

    Powołać się na przepisy z Kodeksu Cywilnego dot. najmu. Z tym, że może to się
    obrócić przeciw Tobie, bo np. najemca może się powołać na inne, ochronne
    i będziesz miał problem.

    Jak się chce wyprowadzić szybko, to ja bym się na Twoim miejscu cieszył i mu nie
    utrudniał. Wielu jest takich, co utknęli z niepłacącymi lokatorami i czekaniem
    latami na nakaz eksmisji.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2011-06-06 13:45:27
    Od: " " <t...@W...gazeta.pl>

    szerszen <s...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > decydujesz, czy rozliczacie się do 10 czerwca, czy zgodnie z prawem do

    dzięki za odpowiedzi

  • 8. Data: 2011-06-06 13:45:53
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-06-06, szerszen <s...@t...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > ale ponieważ to umowy pomiędzy wami, to możecie je modyfikować w takim
    > stopniu, na jaki się obaj godzicie, także co wam wygodniej, lub kto komu

    IMHO kodeks nakłada minimum 3 miesiące przy umowie na czas nieokreślony.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 9. Data: 2011-06-06 13:58:17
    Od: " " <t...@W...gazeta.pl>

    Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > Zapis w umowie jest błędny. IMHO zgodnie z kodeksem przysługuje termin 3-miesię
    > czny
    > (minimum).

    to co to oznacza? cała umowa jest nieważna czy tylko "z mocy prawa" ma
    zastosowanie 3 miesieczy okres wypowiedzenia a nie miesięczy?
    jesli dojdzie do sprawy sadowej jak taka umowa moze byc potraktowana?

    btw to sciagnalem ja gotowa z gazeta.pl ;)

    > Musi być pisemne. Choćby do celów dowodowych.

    i co teraz jesli tylko dzwonil?
    chce sie z nim rozstac w pokoju, jesli tylko oplaci czerwiec. Ale gdyby nie
    chcial, to moge udac "greka" z tym telefonem i zwrocic sie do niego o pisemne
    wypowiedzenie?

  • 10. Data: 2011-06-06 14:03:16
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-06-06, <t...@W...gazeta.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > jesli dojdzie do sprawy sadowej jak taka umowa moze byc potraktowana?
    >
    > btw to sciagnalem ja gotowa z gazeta.pl ;)

    Umowa jest ważna, jedynie IMHO termin wypowiedzenia jest min. 3-mczny.
    Zobacz art. 688 KC.

    > i co teraz jesli tylko dzwonil?

    To podpiszcie przy spotkaniu papier z potwierdzeniem, że wypowiedział umowę
    dnia takiego i takiego, a ty je przyjmujesz.

    > chce sie z nim rozstac w pokoju, jesli tylko oplaci czerwiec. Ale gdyby nie
    > chcial, to moge udac "greka" z tym telefonem i zwrocic sie do niego o pisemne
    > wypowiedzenie?

    Jak wcześniej wspomniałem: IMHO lepiej żeby się wyprowadził szybciej niż
    później, skoro go nie chcesz. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl