  • 1. Data: 2006-06-26 13:40:18
    Temat: prawo pracy- zakres obowiazków
    Od: "MaYkel" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Ostatnio znalazłem się w niezręcznej sytuacji z moim pracodawcą. Jestem
    zatrudniony na stanowisku "grafik komputerowy", dokładnie zajmuje się
    retuszem starych fotografii. Pracodawca zlecił mi zrobienie strony
    internetowej firmy. stronę internetową zrobiłem i umieściłem na niej swój
    podpis jako autora strony (podpis ten był jednocześnie linkiem do mojej
    strony www) . Jako że tego typu usługi nie należą do moich obowiązków,
    powiedziałem, że oczekuje za tą pracę dodatkowego wynagrodzenia. Pracodawca
    odpowiedział że mi nie zapłaci ponieważ robiłem to w czasie pracy i
    dodatkowo zażądał usunięcia ze strony mojego podpisu. Gdy nie zgodziłem się
    na usunięcie podpisu, pracodawca usunął go sam. i zmieniła hasła tak. bym
    nie miał dostępu do serwera. Mam pytanie czy mam podstawy do roszczeń wobec
    pracodawcy za wykonanie strony www, oraz czy pracodawca miał prawo sam
    usunąć mój podpis ze strony. Co w ogóle myślicie o tej sytuacji i jak waszym
    zdaniem rozsądnie jest się teraz zachować?
    pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.

  • 2. Data: 2006-06-26 14:06:37
    Temat: Re: prawo pracy- zakres obowiazków
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    MaYkel wrote:

> [...]
    > pracodawca usunął go sam. i zmieniła hasła tak. bym nie miał dostępu
    > do serwera. Mam pytanie czy mam podstawy do roszczeń wobec pracodawcy

    Jeśli wykonałeś ją w godzinach pracy to nie.

    > oraz czy pracodawca miał prawo sam usunąć mój
    > podpis ze strony.

    Nie.

    > Co w ogóle myślicie o tej sytuacji i jak waszym
    > zdaniem rozsądnie jest się teraz zachować?

    Szukać innej pracy i sądzić się o naruszenie praw autorskich
    (osobistych). Albo nic nie robić.

  • 3. Data: 2006-06-26 15:25:36
    Od: "Koola" <n...@s...pl>

    Podepne sie pod watek bo tez mam pytanie zwiazane z zakresem obowiazkow.

    W firmie w ktorej pracuje (nota bene tez jako grafik komputerowy) wszyscy,
    ktorzy maja zakresy obowiazkow maja w nich punkt "Wykonywac polecenia
    przelozonych".
    Czy tak ogolnie sformulowany punkt jest zgodny z prawem?

    Biorac to doslownie to przelozony moze kazac pracownikowi ktory jest
    grafikiem wykonywac obowiazki ktore normalnie naleza do sekretarki, kelnera,
    sprzataczki, gonca etc.
    Po co w takim razie nazwy stanowisk, badania na konkretne stanowiska?

    pozdr.

  • 4. Data: 2006-06-26 16:25:03
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:q8uo7e.m3r.ln@news.milc.com.pl Koola
    <n...@s...pl> pisze:

> [...]
    > przelozonych".
    > Czy tak ogolnie sformulowany punkt jest zgodny z prawem?
    W zasadzie tak, bowiem nie jest niezgodny z prawem.

    > Biorac to doslownie to przelozony moze kazac pracownikowi ktory jest
    > grafikiem wykonywac obowiazki ktore normalnie naleza do sekretarki,
    > kelnera, sprzataczki, gonca etc.
    Nie tyle chodzi o to czy on może "kazać", tylko czy pracownik musi je
    wykonać.
    A nie musi.

    Jotte

  • 5. Data: 2006-06-26 17:50:09
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e7oo3p$c7f$1@news.onet.pl MaYkel <m...@p...onet.pl>
    pisze:

    > Co w ogóle
    > myślicie o tej sytuacji i jak waszym zdaniem rozsądnie jest się teraz
    > zachować?
    Moim zdaniem nic nie dasz rady wskórać. Popełniłeś zbyt poważne błędy.
    Zgodziłeś się wykonać pracę nie należącą do Twoich obowiązków nie podejmując
    tematu dodatkowego wynagrodzenia. Dopiero po zakończeniu prac nad stroną
    zacząłeś mówić o kasie - tak sie nie robi, trzeba było odwrotnie. Nie wiem,
    czy robiłeś to w czasie pracy czy poza, ale tak czy inaczej efekt należy do
    strony zamawiającej (ona jest właścicielem). Oczywiście autorstwa nie może
    Cie pozbawić (to w ogóle nie jest możliwe) niemniej z udowodnieniem
    autorstwa możesz mieć teraz kłopoty.
    Cóż - potraktuj to jako lekcję, doświadczenie, a brak wynagrodzenia jako
    opłatę za tę lekcję. Wiedza to drogi towar - kosztuje.

    Jotte

  • 6. Data: 2006-06-26 18:15:02
    Od: "MaYkel" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Właśnie przeczytałem ustawę o ochronie praw autorskich. Art. 12 tej ustawy
    mówi:

    1. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego
    pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy,
    nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach
    wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

    W związku z tym mam pytanie w jaki sposób interpretować "cel umowy o pracę"
    być może się mylę ale wydaje mi się, że to znaczy iż: jeśli w umowie o pracę
    nie ma dokładnie opisanego celu wkorzystanmia utworu mojego autorstwa to
    pracodawca wcale nie nabywa do niego praw majątkowych?
    pozdrawiam
    Michał

  • 7. Data: 2006-06-26 18:30:53
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e7p876$6oq$1@news.onet.pl MaYkel <m...@p...onet.pl>
    pisze:

> [...]
    > iż: jeśli w umowie o pracę nie ma dokładnie opisanego celu
    > wkorzystanmia utworu mojego autorstwa to pracodawca wcale nie nabywa do
    Niestety nie posiadam wiedzy wystarczającej do miarodajnej interpretacji
    tego zapisu.
    Poza tym nie znam treści Twojej umowy o pracę.
    Wykonałeś pracę nie należącą do Twoich obowiązków - to teza. Teraz spróbuj
    ją udowodnić.
    Sorry, ale tak to widzę.

    Jotte

  • 8. Data: 2006-06-26 18:34:00
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@g...pl>

    Dnia Mon, 26 Jun 2006 18:25:03 +0200, Jotte napisał(a):

    > Nie tyle chodzi o to czy on może "kazać", tylko czy pracownik musi je
    > wykonać.
    > A nie musi.

    "Panie Tadziu, ja mam inne zajęcia, Pan pojedzie do Makro i kupi mi 30
    litrów farby zielonej"

    czy takie polecenie pracownik musi wykonac ?

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    ==>> http://poszukiwane.3mam.net/ !!!! > http://grupy.3mam.net

  • 9. Data: 2006-06-26 18:39:10
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1sfgz2pml98kb.gkd2niiq0apx.dlg@40tude.net Krzysztof
    'kw1618' z Warszawy <k...@g...pl> pisze:

    > "Panie Tadziu, ja mam inne zajęcia, Pan pojedzie do Makro i kupi mi 30
    > litrów farby zielonej"
    > czy takie polecenie pracownik musi wykonac ?
    A kim jest pan Tadziu w tym zakładzie pracy i kto chce go posłać po tę
    farbę?

    Jotte

  • 10. Data: 2006-06-26 18:44:41
    Od: "Mecenas" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Koola" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przelozonych".
    > Czy tak ogolnie sformulowany punkt jest zgodny z prawem?

    Polecenia muszą być zgodne z treścią zawartej umowy. Nie mogą dotyczyć
    innych spraw.

    Michał