  • 1. Data: 2003-12-17 11:50:14
    Temat: prawo pracy - wypowiedzenie umowy
    Od: "tikey" <t...@w...to.z.adresu.gazeta.pl>

    Witam wszystkich
    Mam pytanie dotyczące wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika.
    Piszę w imieniu brata ale będę używał pierwszej osoby.
    Pracodawca nie zgodził się na porozumienie stron więc pozostaje mi kodeksowe
    wypowiedzenie umowy zachowaniem okresu wypowiedzenia.
    Jestem zatrudniony od lipca tego roku więc okres wypowiedzenia wynosi 2
    tygodnie (14 dni liczone od soboty do soboty). Mam jednak wątpliwości co do
    urlopu. Pracodawca obiecał mi że jeżeli będę w okresie wypowiedzenia
    świadczył stosunek pracy to za niewykorzystany urlop (za pół roku wydaje mi
    się że będzie to 13 dni) i za dni i godzny ponadwymiarowe wypłaci mi
    ekwiwalent pieniężny. Łączna suma należnego urlopu i dni "do odbioru"
    przekracza okres wypowiedzenia. Jaka jest podstawa prawna w KP.
    W ostatnich sześciu miesiącach zdarzało mi się pracować w wolne soboty i
    mieć tzw "nadgodziny". Za przepracowane nadgodziny mieliśmy obietnicę
    prezesa o "odbieraniu sobie dni wolnych" za przepracowane nadgodziny. Czy w
    wypowiedzeniu umowy o pracę mogę poprosić o wypłacenie mi ekwiwalentu
    pieniężnego za przepracowane dni usawowo wolne od pracy i za godziny
    nadliczbowe.
    Czy ekwiwalent za pracę w dni wolne i godziny ponawymiarowe reguluje tylko
    kodeks pracy czy również w pewnym stopniu regulamin wewnętrzny firmy. Czy w
    wypowiedzeniu mam wskazać dokładną liczbę godzin i ilość dni "do odbioru" i
    przemnożyć to przez kodeksową stawkę za dni wolne od pracy i godziny
    ponadwymiarowe (np. 150% normalnej stawki).
    Boję się że niektóre quasi dżentelmeńskie obietnice presesa mogą skończyć
    się tym że nie dostanę ani ekwiwalentu, ani urlopu, ani nie odbiorę dni
    wolnych.
    Chciałbym umiejętnie zredagować wypowiedzenie umowy z odniesieniem do
    konkretnych artykułów w kodeksie pracy dotyczących wypłacenia wspomnianych
    ekwiwalentów.
    Byłbym wdzięczny jeżeli ktoś podpowiedział mi jak powinien wyglądać taki
    dokument i czego mogę się domagać

    z góry dzięki i pozdrawiam
    t.

  • 2. Data: 2003-12-17 12:40:11
    Temat: Re: prawo pracy - wypowiedzenie umowy
    Od: Paweł<w...@o...pl>

    > Piszę w imieniu brata ale będę używał pierwszej osoby.

    a co to za róznica ? brata nie brata, nieistotne.

    > Pracodawca nie zgodził się na porozumienie stron więc pozostaje mi
    kodeksowe
    > wypowiedzenie umowy zachowaniem okresu wypowiedzenia.

    albo rozwiązanie umowy o pracę bez zachowania okresu
    wypowiedzenia, albo możesz nie iść do pracy, ewentualnie
    sprowokować pracodawcę do wypowiedzenia Tobie umowy

    > Jestem zatrudniony od lipca tego roku

    od pierwszego ?

    > więc okres wypowiedzenia wynosi 2
    > tygodnie (14 dni liczone od soboty do soboty).

    jeżeli nie złożyłeś jeszcze wypowiedzenia i pracujesz od 1 lipca to
    sprawa się komplikuje bo okres wypowiedzenia upłynie w styczniu a w
    styczniu będziesz pracował ponad pół roku więc okres wypowiedzenia
    wynosić bedzie miesiąc. Oczywiście mówimy o umowie na czas
    nieokreślony.

> [...]
    wypowiedzenia
    > świadczył stosunek pracy to za niewykorzystany urlop (za pół roku

    jakby nie liczyć. jak się załapiesz na styczeń to jeszcze 1/12 z nowego
    urlopu.

    > i za dni i godzny ponadwymiarowe wypłaci mi
    > ekwiwalent pieniężny.

    ekwiwalent za urlop, a za nadgodziny jeżeli nie da Ci dnia wolnego w
    okresie wypowiedzenia będzie musiał zapłacić normalne
    wynagrodzenie.

    > Łączna suma należnego urlopu i dni "do odbioru"
    > przekracza okres wypowiedzenia.

    bez znaczenia. ekwiawalent za urlop to jedno a nadgodziny to co
    innego. Czego nie wykorzystasz za to Ci zapłaci. Korzystniej jest dla
    niego wysłać Cie na wolne za nadgodziny a zapłacić za urlop.

    > Jaka jest podstawa prawna w KP.

    wypowiedzenie art. 32 i 36,
    dni wolne za nadgodziny - art. 143
    ekwiwalent za urlop - 171

> [...]
    obietnicę
    > prezesa o "odbieraniu sobie dni wolnych" za przepracowane

    obietnicę ??? Musi Wam zapłacića albo dać wolne w wymiarze o połowę
    wyższym niz liczba przepracowanych godzin

> [...]
    ekwiwalentu
    > pieniężnego za przepracowane dni usawowo wolne od pracy i za

    możesz pisać co chcesz , pracodawca musi to zrobić z Twoim
    wnioskiem czy bez niego

    > Czy ekwiwalent za pracę w dni wolne i godziny ponawymiarowe
    reguluje tylko
    > kodeks pracy czy również w pewnym stopniu regulamin wewnętrzny
    firmy.

    to nie ekwiwalent to po prostu wynagrodzenie za pracę w godzinach
    nadliczbowych . Kp zawiera wszystko co potrzebne. W reg. pracy
    można to sobnie przepisać tylko po co ?

> [...]
    > przemnożyć to przez kodeksową stawkę za dni wolne od pracy i
    godziny
    > ponadwymiarowe (np. 150% normalnej stawki).

    to jest robota pracodawcy. Ty sobie możesz wyliczyc na swoje potrzeby

> [...]
    skończyć
    > się tym że nie dostanę ani ekwiwalentu, ani urlopu, ani nie odbiorę

    to nie żadne obietnice tylko jego zasrany oboweiązek. Jak nie to do
    odbioru w sadzie.

> [...]
    odniesieniem do
    > konkretnych artykułów w kodeksie pracy dotyczących wypłacenia

    daj sobie spokój z odwoływaniem się do przepisów jeżeli nie masz o
    nich pojęcia. Nie jest to ani potrzebne aani tym bardziej konieczne.

    > Byłbym wdzięczny jeżeli ktoś podpowiedział mi jak powinien
    wyglądać taki
    > dokument i czego mogę się domagać

    Z dniem ...... wypowiadam umowe o pracę zawartą na czas
    nieokreślony w dniu ...... z zachowaniem ....... okresu wypowiedzenia.

    Data, podpis, potwierdzenie odbioru.

    domagać się możesz wszystkiego o czym piszesz tj. wynagrodzenia za
    nadsgodziny (jeżeli nie dostaniesz wolnego w zamian za nadgodziny)
    ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, wynagrodzenia za okres
    wypowiedzenia, świadectwa pracy, ewentualnych delegacji, ryczałtów
    jeżeli jakieś masz.

    Paweł

    -> http://usenet.pomocprawna.info