  • 1. Data: 2005-07-23 14:16:27
    Temat: prawo pracy
    Od: Pablinho <p...@w...pl>

    hej

    czy pracodawca moze zatrudnic pracownika na umowe-zlecenie i odprowadzac
    do ZUS skladki emerytalne, chorobowe oraz rentowe. czy mozliwa jest
    taka forma zatrudnienia? czy takiemu pracownikowi liczy sie wowczas staz
    pracy. wybaczcie ale jestem zielony w tym temacie a potrzebuje wiedziec...

    pzdr
    Seba

  • 2. Data: 2005-07-23 14:48:01
    Temat: Re: prawo pracy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Pablinho" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    Ów pracodawca nie zatrudni takiej osoby, tylko powierzy jej do wykonania
    zlecenie lub dzieło. W konsekwencji ubezpieczenie się należy stosownie
    do przepisów, ale ciągłości zatrudnienia nie będzie, bo nie ma samego
    zatrudnienia.

  • 3. Data: 2005-07-23 15:28:18
    Od: Pablinho <p...@w...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > zlecenie lub dzieło. W konsekwencji ubezpieczenie się należy stosownie
    > do przepisów, ale ciągłości zatrudnienia nie będzie, bo nie ma samego

    Wyobraz sobie taka sytuacje. Firma zatrudnia Cie (zleca zadanie do
    wykonania), co miesiac podpisujesz taka umowe. Nie masz statusu studenta
    i ukonczyles 26 lat. I teraz pytanie: jakie skladki powinienes placic?
    Czy mozliwe jest ze firma gwarantuje Ci ubezpieczenie, odprowadza
    skladki do ZUS a Tobie leci staz pracy. Jesli niemozliwe - czy to
    oznacza ze firma zatrudniajac w taki sposob osobe lamie prawo?

    pzdr
    Seba

  • 4. Data: 2005-07-23 17:04:22
    Od: "stef" <s...@w...pl>

> [...]
    > ukonczyles 26 lat. I teraz pytanie: jakie skladki powinienes placic? Czy
    > mozliwe jest ze firma gwarantuje Ci ubezpieczenie, odprowadza skladki do

    Tak - wszysko jest zgodne. Jesli nie jesteś nigdzie więcej zatrudniony
    to zleceniodawca na takich samych zasadach,jak przy umowie o pracę
    płaci za Ciebie połowę skladek na FUS a drugą połowę płacisz Ty
    W ty przypadku jest to okres składkowy.

    a Tobie leci staz pracy. Jesli niemozliwe - czy to
    > oznacza ze firma zatrudniajac w taki sposob osobe lamie prawo?

    Firma nie łamie prawa.
    Pozdrawiam Stef

  • 5. Data: 2005-07-23 23:27:15
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    staz
    > pracy. wybaczcie ale jestem zielony w tym temacie a potrzebuje

    Zleceniobiorca niebędący studentem do 26 lat i nigdzie nie zatrudniony
    z tytułu umowy zlecenia podlega obowiązkowo ubezpieczeniom E, R, Zdr,
    dobrowolnie Chorobowemu (prawo do zasiłku chorobowego po 6 miesiącach
    opłacania składki Ch).
    Okres takiej umowy zlecenia zalicza się tylko do stażu
    emerytalno-rentowego.
    Nie zalicza się do uprawnień pracowniczych (np. do stażu do urlopu
    wypoczynkowego, wysługi lat, nagrody jubileuszowej itp.).

    Osoba wykonująca umowę o dzieło nie podlega żadnym ubezpieczeniom
    zusowskim.

    wa

  • 6. Data: 2005-07-24 08:24:07
    Od: Pablinho <p...@w...pl>

    stef napisał(a):
> [...]
    > to zleceniodawca na takich samych zasadach,jak przy umowie o pracę
    > płaci za Ciebie połowę skladek na FUS a drugą połowę płacisz Ty

    Dzieki za odpowiedzi, wiem co chcialem wiedziec, ale prosilbym Was
    jeszcze o wskazanie punktu w Kodeksie wskazujacym na prawna mozliwosc
    takiej formy zatrudnienia (nie zebym Wam nie wierzyl :))
    I jeszcze pytanie: jaki okres czasu mozna byc zatrudnionym w taki
    sposob? Czy po jakims okresie mozna domagac sie (nawet prawnie) umowy o
    prace? Dla mnie to osobiscie jest troche chore, bo taka umowa ma bardzo
    zblizony charakter do umowy o prace ale jest bardzo wygodna dla
    zleceniodawcy (cos na zasadzie - przytrafilo Ci sie nieszczescie - juz
    Cie nie chcemy - nie potrzebujemy ludzi, ktorzy nie maja szczescia)

    pzdr
    Seba

  • 7. Data: 2005-07-24 08:34:28
    Od: "Jolanta Pers" <j...@W...gazeta.pl>

    Pablinho <p...@w...pl> napisał(a):

    > Dzieki za odpowiedzi, wiem co chcialem wiedziec, ale prosilbym Was
    > jeszcze o wskazanie punktu w Kodeksie wskazujacym na prawna mozliwosc
    > takiej formy zatrudnienia (nie zebym Wam nie wierzyl :))

    Google'a wyłączyli? Słowa kluczowe: "umowa zlecenia ZUS", Np. tu:

    http://tiny.pl/qmfc

    > I jeszcze pytanie: jaki okres czasu mozna byc zatrudnionym w taki
    > sposob?

    Dowolny.

    > Czy po jakims okresie mozna domagac sie (nawet prawnie) umowy o
    > prace?

    Nie. Znaczy, domagać się możesz czego chcesz, ale podstaw prawnych nie ma
    żadnych.

> [...]
    > zleceniodawcy (cos na zasadzie - przytrafilo Ci sie nieszczescie - juz
    > Cie nie chcemy - nie potrzebujemy ludzi, ktorzy nie maja szczescia)

    Life is brutal. Możesz zaakceptować albo poszukać sobie innego pracodawcy.

    JoP

  • 8. Data: 2005-07-24 09:38:23
    Od: Pablinho <p...@w...pl>

    Jolanta Pers napisał(a):
    > Google'a wyłączyli? Słowa kluczowe: "umowa zlecenia ZUS", Np. tu:
    >
    > http://tiny.pl/qmfc

    nie wylaczyli, szukalem, slabo mi to wyszlo. dzieki

    pzdr
    Seba

  • 9. Data: 2005-07-24 17:31:43
    Od: Pozoreusz <pozip@SPAM_TRAPop.pl>

    Jolanta Pers napisał(a):

    > Life is brutal. Możesz zaakceptować albo poszukać sobie innego pracodawcy.

    A art. 281 pkt 1 k.p., art. 22 § 1 i § 1^1, § 1^2?

    Nazwanie umowy o pracę umową o dzieło, albo zleceniem, nie zmienia
    charakteru umowy. Poza tym to wykroczenie. Jeżeli zatrudni się w ten
    sposób więcej osób, to można "zasłużyć" na prokuratora.

  • 10. Data: 2005-07-24 19:10:07
    Od: Pablinho <p...@w...pl>

    Pozoreusz napisał(a):
> [...]
    > charakteru umowy. Poza tym to wykroczenie. Jeżeli zatrudni się w ten
    > sposób więcej osób, to można "zasłużyć" na prokuratora.

    I wlasnie do tego zmierzalem. Taka umowa zlecenie ma bardzo zblizony
    charakter do umowy o prace, tyle ze jest bardzo wygodna dla pracodawcy
    (zadnych urlopow, brak okresu wypowiedzenia). Wszyscy wiemy jaka jest
    sytuacja na rynku pracy, zwykly smiertelnik czesto boi sie zareagowac na
    takie "traktowanie". I teraz pytanie - czy zleceniodawca zatrudniajac na
    umowe zlecenie (umowa podpisywana co miesiac) przez okres powiedzmy roku
    popelnia wykroczenie?

    Mam jeszcze jedna watpliowsc. Czy zatrudnienie na umowe-zlecenie, kiedy
    zleceniodawca odprowadza skladki, liczy sie dla zleceniobiorcy do stazu
    pracy?

    pzdr
    Seba