  • 1. Data: 2003-06-02 17:35:53
    Temat: prawo jazdy!!
    Od: przemek<q...@w...pl>

    witam
    prowadzac samochod pod wplywem alkoholu policja dunska zabrala mi
    prawo jazdy, jestem tutejszym studentem i mam czasowy pobyt. Za
    niedlugo bedzie jasne, czy zabiora mi prawo jazdy lub czy skonczy sie
    to na mandacie. jesli to piewrwsze, to prawdopodobnie powiadomiona
    zostanie polska policja´. mam pytanie, czy wykroczenie popelnione
    przezemnie w danii bedzie uwzglednione przez polska policje i czy
    zabronia mi prowadzenia samochodu w PL, tzn czy zabiora mi rowniez
    prawo jazdy w PL i czy konsekwencje tego czynu beda tak samo
    traktowane w PL. Z gory dziekuje za odpowiedz.
    Przemek

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-06-02 17:46:35
    Temat: Re: prawo jazdy!!
    Od: "Roman" <n...@N...gazeta.pl>

    przemek<q...@w...pl> napisał(a):

    > witam
    > prowadzac samochod pod wplywem alkoholu policja dunska zabrala mi
    > prawo jazdy

    Policja prowadziła pod wpływem alkoholu?? ;-)

  • 3. Data: 2003-06-02 20:21:35
    Od: przemek<q...@w...pl>

    nie nie, ja bylem pod wplywem alkoholu a policja to nie wiem:) i co sie
    moze stac w PL??

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2003-06-02 20:45:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    W praktyce z takim problemem nie spotkałem się, wiec piszę teoretycznie.
    Jeśli zawartość alkoholu nie przekraczała 0,5 prom. to wówczas popełniłeś
    wykroczenie w myśl polskiego prawa. Wówczas zastosowanie ma art. 3 § 2
    kodeksu wykroczeń:

    Art. 3. § 1. Na zasadach określonych w niniejszej ustawie odpowiada ten, kto
    popełnił wykroczenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak również na
    polskim statku wodnym lub powietrznym.
    § 2. Odpowiedzialność za wykroczenie popełnione za granicą zachodzi tylko
    wtedy, gdy przepis szczególny taką odpowiedzialność przewiduje.

    Gorzej, gdy tego alkoholu było więcej. Wówczas zastosowanie ma następujące
    przepisy kodeksu karnego:

    Art. 109. Ustawę karną polską stosuje się do obywatela polskiego, który
    popełnił przestępstwo za granicą.

    Art. 111. § 1. Warunkiem odpowiedzialności za czyn popełniony za granicą
    jest uznanie takiego czynu za przestępstwo również przez ustawę obowiązującą
    w miejscu jego popełnienia.
    § 2. Jeżeli zachodzą różnice między ustawą polską a ustawą obowiązującą w
    miejscu popełnienia czynu, stosując ustawę polską, sąd może uwzględnić te
    różnice na korzyść sprawcy.
    § 3. Warunek przewidziany w § 1 nie ma zastosowania do polskiego
    funkcjonariusza publicznego, który pełniąc służbę za granicą popełnił tam
    przestępstwo w związku z wykonywaniem swoich funkcji, ani do osoby, która
    popełniła przestępstwo w miejscu nie podlegającym żadnej władzy państwowej.

    Art. 114. § 1. Orzeczenie zapadłe za granicą nie stanowi przeszkody do
    postępowania karnego o to samo przestępstwo przed sądem polskim.
    § 2. Sąd zalicza na poczet orzeczonej kary okres rzeczywistego pozbawienia
    wolności za granicą oraz wykonywaną tam karę, uwzględniając różnice
    zachodzące między tymi karami.
    § 3. Przepisu § 1 nie stosuje się, jeżeli wyrok skazujący zapadły za granicą
    został przejęty do wykonania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak
    również wtedy, gdy orzeczenie zapadłe za granicą dotyczy przestępstwa, w
    związku z którym nastąpiło przekazanie ścigania lub wydanie sprawcy z
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
    § 4. Jeżeli nastąpiło przejęcie obywatela polskiego, skazanego prawomocnie
    przez sąd obcego państwa, do wykonania wyroku na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej, sąd określa według polskiego prawa kwalifikację prawną czynu oraz
    podlegającą wykonaniu karę lub inny środek przewidziany w tej ustawie;
    podstawę określenia kary lub środka podlegającego wykonaniu stanowi wyrok
    wydany przez sąd państwa obcego, kara grożąca za taki czyn w polskim prawie,
    okres rzeczywistego pozbawienia wolności za granicą oraz wykonana tam kara
    lub inny środek, z uwzględnieniem różnic na korzyść skazanego.

    Niestety nie wiem, czy jazda pod wpływem alkoholu w Danii jest
    przestępstwem, czy tylko wykroczeniem. Piszesz o mandacie, więc domniemam że
    wykroczeniem. Jeśli jest wykroczeniem, to moim zdaniem istnieje szansa, że
    prawa jazdy Ci nie zatrzymają w Polsce.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 5. Data: 2003-06-02 21:47:41
    Od: przemek<q...@w...pl>

    dziekuje za odpowiedz.
    niestety jestem raczej pewien ze alkoholu bylo wiecej niz 0.5 promila.
    dowiedzialem sie od policjii dunskiej, ze prawo jazdy zostanie mi
    zabrane jesli stezenie alk. we krwi wyniesie powyzej 1.2 promila co i
    tez moze byc prawdopodobne:(.
    wtedy zabrane zostanie moje prawo jazdy i nalozony mandat.
    jest to kara ktora byc moze bedzie na mnie nalozona juz tutaj.
    czy wiec polskie wladze moga to uznac jako kare ktora juz ponioslem i
    nie beda nakladac nastapnej w PL? dunski policjant powiedzial, iz
    zakaz prowadzenia pojazdow bedzie dotyczyl tylko w ich ocenie
    terytorium danii, a to co zrobi polska policja to juz nie ich sprawa, ale
    on uwaza (jego opinia - nie wiem czy wiarygodna) ze poza terytorium
    danii moge prowadzic pojazdy. Moje prawo jazdy zostanie wtedy
    odeslane polskim wladzom. czy polskie wladze uruchomoa wtedy
    procedure i naloza mi kare na terenie PL? czyli odebranie prawa jazdy
    lub , i, dodatkowy mandat?? czy mozna karac 2 razy za popelniony
    czyn?

  • 6. Data: 2003-06-02 21:56:23
    Od: przemek<q...@w...pl>

    panie Robercie
    chcialem dodac, iz w danii to nie sad decyduje w moim przypadku o
    rodzaju kary tylko procedura policyjna z jasnymi wytycznymi, takze byc
    moze nie maze byc tu mowy o przestepstwie tylko jest to wykroczenie.
    I nie wiem czy bedzie nadal wykroczeniem, gdy poziom alkoholu we
    krwi wyniesie powyzej 1.2 promila i zostanie zabrane mi prawo jazdy?
    czy powinienem sie skontaktowac z ambasada i poprosic o pomoc, czy
    ambasada jest w stanie mi pomoc i wplynac na zlagodzenie kary?
    co powinienem zrobic przed decyzja aby poprawic swoja sytuacje. mam
    na to jeszcze ok 10 dni.
    pozdrawiam

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2003-06-03 07:40:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nie mam zielonego pojęcia, co można zrobić by złagodzić karę. nie znam
    duńskiej procedury.

  • 8. Data: 2003-06-03 07:41:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Skoro wg miejscowego prawa jest to wykroczenie, to raczej w Polsce sądzony
    być nie możesz za to.

  • 9. Data: 2003-06-03 08:42:34
    Od: "Piotr/inw" <i...@a...wytnij.alto.com.pl>

> [...]
    > dowiedzialem sie od policjii dunskiej, ze prawo jazdy zostanie mi
    > zabrane jesli stezenie alk. we krwi wyniesie powyzej 1.2 promila co i

    Mam nadzieję, że odbiorą Ci prawo jazdy i nigdy nie oddadzą !!!

    --
    Piotr

  • 10. Data: 2003-06-03 09:22:23
    Od: "Adas" <a...@p...onet.pl>

    Jak trzeba być głupim żeby wsiadać po alkoholu za kółko?