    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo jazdy!!
    Date: Mon, 2 Jun 2003 22:45:02 +0200

    W praktyce z takim problemem nie spotkałem się, wiec piszę teoretycznie.
    Jeśli zawartość alkoholu nie przekraczała 0,5 prom. to wówczas popełniłeś
    wykroczenie w myśl polskiego prawa. Wówczas zastosowanie ma art. 3 § 2
    kodeksu wykroczeń:

    Art. 3. § 1. Na zasadach określonych w niniejszej ustawie odpowiada ten, kto
    popełnił wykroczenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak również na
    polskim statku wodnym lub powietrznym.
    § 2. Odpowiedzialność za wykroczenie popełnione za granicą zachodzi tylko
    wtedy, gdy przepis szczególny taką odpowiedzialność przewiduje.

    Gorzej, gdy tego alkoholu było więcej. Wówczas zastosowanie ma następujące
    przepisy kodeksu karnego:

    Art. 109. Ustawę karną polską stosuje się do obywatela polskiego, który
    popełnił przestępstwo za granicą.

    Art. 111. § 1. Warunkiem odpowiedzialności za czyn popełniony za granicą
    jest uznanie takiego czynu za przestępstwo również przez ustawę obowiązującą
    w miejscu jego popełnienia.
    § 2. Jeżeli zachodzą różnice między ustawą polską a ustawą obowiązującą w
    miejscu popełnienia czynu, stosując ustawę polską, sąd może uwzględnić te
    różnice na korzyść sprawcy.
    § 3. Warunek przewidziany w § 1 nie ma zastosowania do polskiego
    funkcjonariusza publicznego, który pełniąc służbę za granicą popełnił tam
    przestępstwo w związku z wykonywaniem swoich funkcji, ani do osoby, która
    popełniła przestępstwo w miejscu nie podlegającym żadnej władzy państwowej.

    Art. 114. § 1. Orzeczenie zapadłe za granicą nie stanowi przeszkody do
    postępowania karnego o to samo przestępstwo przed sądem polskim.
    § 2. Sąd zalicza na poczet orzeczonej kary okres rzeczywistego pozbawienia
    wolności za granicą oraz wykonywaną tam karę, uwzględniając różnice
    zachodzące między tymi karami.
    § 3. Przepisu § 1 nie stosuje się, jeżeli wyrok skazujący zapadły za granicą
    został przejęty do wykonania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak
    również wtedy, gdy orzeczenie zapadłe za granicą dotyczy przestępstwa, w
    związku z którym nastąpiło przekazanie ścigania lub wydanie sprawcy z
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
    § 4. Jeżeli nastąpiło przejęcie obywatela polskiego, skazanego prawomocnie
    przez sąd obcego państwa, do wykonania wyroku na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej, sąd określa według polskiego prawa kwalifikację prawną czynu oraz
    podlegającą wykonaniu karę lub inny środek przewidziany w tej ustawie;
    podstawę określenia kary lub środka podlegającego wykonaniu stanowi wyrok
    wydany przez sąd państwa obcego, kara grożąca za taki czyn w polskim prawie,
    okres rzeczywistego pozbawienia wolności za granicą oraz wykonana tam kara
    lub inny środek, z uwzględnieniem różnic na korzyść skazanego.

    Niestety nie wiem, czy jazda pod wpływem alkoholu w Danii jest
    przestępstwem, czy tylko wykroczeniem. Piszesz o mandacie, więc domniemam że
    wykroczeniem. Jeśli jest wykroczeniem, to moim zdaniem istnieje szansa, że
    prawa jazdy Ci nie zatrzymają w Polsce.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-