    From: "J.tar" <g...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: prawo autorskie, art.23 - pytanie
    Date: 16 Jan 2002 11:12:47 GMT

    Mam pytanie odnośnie prawa autorskiego. Wiem, że temat był wałkowany
    wielokrotnie, ale wydaje mi się, że nie w tym ujęciu.

    Kolega twierdzi, na podstawie artykułu 23 ustawy z dnia 4 lutego 1994r.
    o prawie autorskim i prawach pokrewnych, że:

    Każdy ma prawo do kopiowania dowolnego utworu na własny użytek (bez
    korzyści majątkowych) w kilku egzemplarzach oraz swobodnego dysponowania
    tymi kopiami, tzn. może je podarować znajomym. Przy czym posiadany
    egzemplarz (który jest kopiowany) także może być kopią uzyskaną od
    znajomej osoby.
    W szczególności: można od znajomego pożyczyć płytkę z nagraniami w mp3
    i skopiować sobie te utwory na własny użytek, ewentualnie podarować tak
    uzyskane kopie znajomym.

    Mi takie rozumienie tego artykułu wydaje się błędne, dlatego proszę prawników o
    ustosunkowanie się do tej interpretacji. Proszę także aby opinie były
    poparte obowiązującymi aktami prawnymi, tak aby sprawa była klarowna i
    bezdyskusyjna.

    Treść artykułu 23:
    1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już
    rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego.
    Przepis ten nie upoważnia do budowania według cudzego utworu
    architektonicznego i architektoniczno-urbanistycznego.
    2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje krąg osób
    pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa,
    powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.

    --
    Radoslaw Garbacz