  • 1. Data: 2005-08-16 17:48:40
    Temat: prawo autorskie a umowa o prace
    Od: Yoghurt <j...@o...pl>

    Witam,
    jestem grafikiem i mam takie pytanko. Jestem na etapie podpisania umowy o
    prace z pewna firma. W umowie jest punkt:

    "Prawa autorskie:
    zgodnie z umowa o prace prawa autorskie i majatkowe do projektow (dziel)
    wykonywanych przez pracownika przechodza do pracodawcy. Oznacza to, ze
    pracodawca moze zmieniac, rozwijac, sprzedawac wykonane projekty oraz
    zrodla w wybranym przez siebie zakresie. Pracownik nie ma prawa bez
    uzgodnienia z pracodawca wykonywac kopii tych danych oraz uzywac ich,
    odsprzedawac nawet po zakonczeniu pracy w firmie. Kazde naruszenie zazad
    jest lamaniem praw autorskich oraz umowy o prace."

    No i nie wiem jak mam to rozumiec. Znaczy mimo ze stworzylem dana grafike
    przestaje byc jej autorem? Zalezy mi na tym abym swoje prace mogl umiescic
    w swoim portfolio i tym samym sie pod nimi podpisywac. Nie za bardzo wiem
    czy taka umowa mi na to pozwala. W ogole bardzo mi sie nie podoba fakt iz
    prawa autorskie... "przechodza do pracodawcy" tak sie w ogole da?

    Bede wdzieczny za kazde rady i opinie
    Pozdrawiam
    Yoghurt

  • 2. Data: 2005-08-16 18:15:10
    Temat: Re: prawo autorskie a umowa o prace
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Yoghurt <j...@o...pl> dosć niespodziewanie napisał(a):
> [...]
    > tych danych oraz uzywac ich, odsprzedawac nawet po zakonczeniu pracy
    > w firmie. Kazde naruszenie zazad jest lamaniem praw autorskich oraz

    Taka klauzula jest nieważna. Po mijam już ten bzdurny podział na prawa
    autorskie i majątkowe. Tego typu postanowienia są sprzeczne z odpowiednimi
    przepisami upaipp.
    Oczywiście prawa majątkowe do pewnych utworów, należą do pracodawcy, ale
    tylko prawa majątkowe i tylko do niektórych utwórów. Całosć praw do reszty i
    prawa osobiste do wszystkich utworów zostają przy Tobie
    Inną sprawą jest, na ile będziesz miał realną szansę wygrać spór z
    pracodawcą, gdy Cię zwolni z powodu nie stosowania się do tego punktu umowy.

    --
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 3. Data: 2005-08-16 18:42:12
    Od: Yoghurt <j...@o...pl>

    > Inną sprawą jest, na ile będziesz miał realną szansę wygrać spór z
    > pracodawcą, gdy Cię zwolni z powodu nie stosowania się do tego punktu umowy.

    uspokoilem sie troche :) a portfolio bede publicznie wystawial dopiero
    wtedy jak mnie zwolnia :P tak ze nie ma sie co przejmowac - chodzilo o to
    zeby pozniej brudu nie bylo :)

    Dzieki

    Pozdrawiam
    Yoghurt