  • 1. Data: 2005-08-16 17:16:15
    Temat: Zasada, że skoro mogę więcej to tym bardziej mogę mniej
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Witam

    Chodzi mi o zasadę stosowaną w prawie, że skoro jakiś przepis pozwala na
    dużo to tym bardziej mogę zastosować ten przepis w mniejszym zakresie.

    Opiszę to na przykładzie np. art. 644 kc mówi, że "dopóki dzieło nie zostało
    ukończone, zamawiający może w każdej chwili od umowy odstąpić płacąc
    umówione wynagrodzenie".

    Niektórzy interpretują to w ten sposób, że zamawiający ma prawo odstąpić od
    umowy TYLKO w całości, inni natomiast mówią, że skoro zamawiający może
    odstąpić od CAŁEJ umowy to tym bardziej może odstąpić od od wybranej przez
    siebie części.

    I jedni i drudzy trwają przy swoim i ani im się śni zmienić zdanie :-)

    Kto ma rację?

    Pozdrawiam Darek

  • 2. Data: 2005-08-16 17:17:26
    Od: MarcinS <s...@w...pl>

    pissmejker napisał(a):

    > Kto ma rację?

    ci drudzy

    --
    w adresie e-mail zamień wodę na tlen.

    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 3. Data: 2005-08-16 17:37:30
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Użytkownik "MarcinS" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

    > ci drudzy

    a skąd Waść tak wnosisz :-)

    Będę wdzięczy o wskazanie tej zasady z której to wynika :-)

    Pozdrawiam
    Darek

  • 4. Data: 2005-08-16 17:41:45
    Od: MarcinS <s...@w...pl>

    pissmejker napisał(a):

    > a skąd Waść tak wnosisz :-)
    >
    > Będę wdzięczy o wskazanie tej zasady z której to wynika :-)

    napisałeś, że istnieje spór.
    Zakładam, że obie strony podają jakieś argumenty.
    Pytałeś kto ma rację, to postawiłem na dwójkę. :)

    To wszystko

    pozdr.

    marcin

    ps. naprawdę chcesz w internecie na grupie dyskusyjnej znaleźć
    rozwiązaniedoktrynalnego sporu prawnego ???

  • 5. Data: 2005-08-16 18:47:58
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

> [...]
    >
    > marcin
    >
    > ps. naprawdę chcesz w internecie na grupie dyskusyjnej znaleźć
    > rozwiązaniedoktrynalnego sporu prawnego ???

    Chciałbym :-) ale jak wnoszę z Twojego postunie będzie to proste :-)

    Ja bardziej jestem zainteresowany argumentami na NIE :-)

    Może ktoś już coś takiego przerabiał i może podzielić się ze mną swoimi
    doświadczeniami

    Pozdrawiam
    Darek

  • 6. Data: 2005-08-16 19:16:28
    Od: MarcinS <s...@w...pl>

    pissmejker napisał(a):

> [...]
    >
    > Ja bardziej jestem zainteresowany argumentami na NIE :-)
    >
    > Może ktoś już coś takiego przerabiał i może podzielić się ze mną swoimi

    a nie możesz sięgnąć do źródeł?
    przeczytaj argumenty jednych i drugich i wybierz to co Ci bardziej pasuje.

  • 7. Data: 2005-08-16 19:26:28
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    > a nie możesz sięgnąć do źródeł?
    > przeczytaj argumenty jednych i drugich i wybierz to co Ci bardziej pasuje.

    Żródła w tym wypadku są niezwykle ubogie.
    Ci na TAK powołują się na zasady wywodzące się z prawa rzymskiego, a ci na
    NIE powołują się na literalne brzmienie przepisu - i bądź tu człowieku mądry
    :-)

  • 8. Data: 2005-08-16 19:28:41
    Od: MarcinS <s...@w...pl>

    pissmejker napisał(a):

    > Ci na TAK powołują się na zasady wywodzące się z prawa rzymskiego, a ci na
    > NIE powołują się na literalne brzmienie przepisu - i bądź tu człowieku mądry
    > :-)

    że zacytuję mego mistrza"
    "A czego chce klient?" ;)

  • 9. Data: 2005-08-16 19:43:17
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    > że zacytuję mego mistrza"
    > "A czego chce klient?" ;)
    >
    > --
    Rozum mówi TAK a serce krzyczy NIE :-)

  • 10. Data: 2005-08-16 21:18:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "pissmejker" <p...@t...pl> napisał w wiadomości

    Czyli ja rozumiem problem w ten sposób, że umawiam się na wymalowanie
    dwóch pokoi. Nagle podczas prac stwierdzam, że chcę by mi pomalowano
    tylko jeden. Jeśli tak, to moim zdaniem dochodzi do wypowiedzenia
    całej umowy ze skutkami w prawie przewidzianymi. Na zdrowy rozsądek
    wykonawca dzieła mógł już przecież zakupić farbę na dwa pokoje i nie
    widzę powodu, by miał ponosić wynikające z tego konsekwencje.

    Propozycja pomalowania tylko jednego pokoju, zaskutkuje oczywiście
    zmniejszeniem kosztów po stronie wykonawcy dzieła, więc zleceniodawca
    ma prawo domagać się obniżenia wynagrodzenia. Ale wcale nie o połowę.