  • 1. Data: 2003-07-22 11:55:13
    Temat: prawo autorskie a przegrywanie plyt CD
    Od: ".Kamil." <n...@m...com.pl>

    witam

    temat jest drazliwy - dotyczy kopiowania plyt cd, ktore przez wielu uwazane
    jest za piractwo, przez innych zas nie. prosilbym wiec o ograniczenie
    komentarzy pod moim adresem w tym wzgledzie i rzeczowa porade :-)

    mojemu znajomemu przydarzyla sie nastepujaca historia: 1/2 roku temu
    przegral on 25 plyt CD, skserowal okladki i wyslal pewnemu koledze w USA.
    paczka zginela po drodze i gdy wszyscy stracili nadzieje, ze trafi ona do
    odbiorcy, kolega w polsce otrzymal pismo z komendy, w ktorym napisane bylo,
    ze paczka jest w rekach policji jako dowod rzeczowy w sprawie nielegalnego
    obrotu kopiami CD. policja powolala sie na art. 116. ust. 2. ustawy o prawie
    autorskim.

    rodzi sie w zwiazku z tym pytanie: co grozi mojemu koledze i jak sprawa
    potoczy sie dalej? pomijam sensownosc scigania pojedynczych przegrywaczy
    plyt cd, bo to juz w dobie P2P i stadionowych hurtownikow sprzedajacych
    piraty chyba policja robi z nudow, pomijam fakt naruszenia tajemnicy
    korespondencji (chociaz zapewne to celnicy poinformowali policje, a oni maja
    prawo otwierac przesylki jak im sie zywnie podoba). nieistotne. poniewaz
    jednak ja i wielu moich znajomych robimy podobne rzeczy - wymieniamy sie 1:1
    w divxach i plytach audio, co robic w takim wypadku? czy faktycznie moze sie
    to zakonczyc sprawa w sadzie?

    nie musze chyba mowic, ze zaden z nas nie czerpie korzysci materialnych z
    tego procederu, tzn. nie wysylamy plyt za kase, jak to ma miejsce wsrod
    handlarzy divx i nieleganego oprogramowania i co jest karalne z tego co wiem
    (o ile to mozna w ogole udowodnic). jaka przyjac linie obrony w przypadku
    wytoczenia sprawy w sadzie? co czeka milosnikow programow typu kazaa?
    przeciez polskie ustawodastwo nie jest w ogole przygotowane na tego typu
    zjawiska, czy stosuje wiec stare przepisy i nagina je do rzeczywistosci? jak
    sie wybronic - w koncu zaden z nas nie robi tego w celach zarobkowych...
    dzieki za sugestie

  • 2. Data: 2003-07-22 12:00:54
    Temat: Re: prawo autorskie a przegrywanie plyt CD
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl>

    Dnia 2003-07-22 13:55, Użytkownik .Kamil. napisał:

> [...]
    > sie wybronic - w koncu zaden z nas nie robi tego w celach zarobkowych...

    Kradnac jablko ze straganu, po to zeby je zjesc, tez nie dzialasz w
    celach zarobkowych... ale pozbawiasz "tworce" jablka (czyli
    straganiarza) jego dochodu.

    Janusz 'Kali' Kaliszczak
    "nemo ante mortem beatus"

  • 3. Data: 2003-07-22 12:02:46
    Od: ".Kamil." <n...@m...com.pl>

    Użytkownik "Janusz 'Kali' Kaliszczak" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    jak

    > Kradnac jablko ze straganu, po to zeby je zjesc, tez nie dzialasz w
    > celach zarobkowych... ale pozbawiasz "tworce" jablka (czyli
    > straganiarza) jego dochodu.

    dzieki, super, to wlasnie jest ta rzeczowa porada, o jaka mi chodzilo.

  • 4. Data: 2003-07-22 12:05:12
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl>

    Dnia 2003-07-22 14:02, Użytkownik .Kamil. napisał:
    > dzieki, super, to wlasnie jest ta rzeczowa porada, o jaka mi chodzilo.

    ja tu nie doradzam, sam czasem pytam.
    Sprostowalem tylko twoja opinie o sprawie.

    EOT.

    Janusz 'Kali' Kaliszczak
    "nemo ante mortem beatus"

  • 5. Data: 2003-07-22 13:53:47
    Od: wer <w...@w...tnijto.pl>

    Janusz 'Kali' Kaliszczak wrote:

    > Kradnac jablko ze straganu, po to zeby je zjesc, tez nie dzialasz w
    > celach zarobkowych... ale pozbawiasz "tworce" jablka (czyli
    > straganiarza) jego dochodu.

    Akurat mozna kopiowac dla osob pozostajacych w bliskim zwiazku z
    kopiujacym. To jest dozwolone przez prawo. Przed sadem nalezy udowodnic,
    ze to jest kolega i sa w zazylosci.

    wer

  • 6. Data: 2003-07-22 14:01:00
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik wer napisał:
    > Akurat mozna kopiowac dla osob pozostajacych w bliskim zwiazku z
    > kopiujacym. To jest dozwolone przez prawo. Przed sadem nalezy udowodnic,
    > ze to jest kolega i sa w zazylosci.

    Bez urazy wer, ale jak ktoś kto się chełpi, że miał 4 na studiach
    z praw autorskich, mógł napisać taką bzdurę?

    Oddział 3
    Dozwolony użytek chronionych utworów

    Art. 23.

    1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego
    utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis ten nie upoważnia do
    budowania według cudzego utworu architektonicznego i architektoniczno-
    urbanistycznego oraz do korzystania z elektronicznych baz danych spełniających
    cechy utworu, chyba że dotyczy to własnego użytku naukowego nie związanego z
    celem zarobkowym.
    2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje krąg osób pozostających w związku
    osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.

    Art. 35.
    Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub godzić w
    słuszne interesy twórcy.

    Arek

  • 7. Data: 2003-07-22 14:39:21
    Od: ".Kamil." <n...@m...com.pl>

    > Bez urazy wer, ale jak ktoś kto się chełpi, że miał 4 na studiach
    > z praw autorskich, mógł napisać taką bzdurę?
    >

    > Oddział 3
    > Dozwolony użytek chronionych utworów

    [...]

    czyli wynika, ze mozna plyte przegrac koledze i potem wyslac do USA?

    a co, jesli powie sie w sadzie, ze przegrywasz sobie "kopie bezpieczenstwa",
    wysylasz potem je przyjacielowi do USA, bo chcesz tam pojiechac za rok i
    powoli przesylasz tam swoja plytoteke, bowiem nie masz ochoty targac ze soba
    oryginalow? to, ze wysyla sie do kogos, nie oznacza, ze jest do DLA kogos,
    prawda? moge wyslac swoje wlasne rzeczy (a np. te wypalone plyty sa moimi
    wlasnymi kopiami - do tego mam chyba prawo, prawda), a nastepnie poslac je
    gdziekolwiek chce, czy nie?
    pozdr

  • 8. Data: 2003-07-22 14:53:27
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik .Kamil. napisał:
    > czyli wynika, ze mozna plyte przegrac koledze i potem wyslac do USA?

    NIE !

    Możesz korzystać z legalnego utworu, pożyczać go, wymieniać się itp. itd.
    Ale nie możesz naruszać praw autorskich przez kopiowanie !

    [..]
    > wlasnymi kopiami - do tego mam chyba prawo, prawda), a nastepnie poslac je
    > gdziekolwiek chce, czy nie?

    No nie wiem czy sędzia zdzierży, że masz go za idiotę, a prokurator zapyta
    dlaczego nie przesłałeś "do siebie" oryginału.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/hipnoza

  • 9. Data: 2003-07-22 16:55:16
    Od: ".Kamil." <n...@o...pl>

    > NIE !
    >
    > Możesz korzystać z legalnego utworu, pożyczać go, wymieniać się itp. itd.
    > Ale nie możesz naruszać praw autorskich przez kopiowanie !

    czyli wykonanie kopii plyty audio jest karalne? kazdy zatem kto przegral
    sobie plyte od kolegi powinien miec zalozona sprawe, sadze rowniez, ze
    student kserujacy notatki w bibliotece - podobnie. co wiecej - kazdy, kto ma
    na dysku plik w formacie mp3 rowniez! nie slyszalem jeszcze o tym, zeby za
    przegranie plyty ktos poszedl siedziec, albo placil grzywne. czyni to z
    polowy spoleczenstwa kryminalistow!

    > [..]
    >
    > No nie wiem czy sędzia zdzierży, że masz go za idiotę, a prokurator zapyta
    > dlaczego nie przesłałeś "do siebie" oryginału.

    coz, nie udowodni mi, ze tak faktycznie nie bedzie. jesli zlodziej, ktory
    wybil mi szybe by ukrasc radio w samochodzie tego samego dnia zostaje
    zwolniony, bowiem nikt nie jest w stanie mu tego udowodnic a sedzia wierzy,
    ze on sobie przechodzil i zobaczyl wybita szybe a ty o zlapales za reke
    bezpodstawnie, zatem musi uwierzyc, ze ja wysylam te plyty po to, by
    posluchac ich sobie za rok, jak pojade w to miejsce. nie udowodni mi, ze tak
    nie bedzie, prawda?

    jak mozna sie wymigac od tego absurdu?

  • 10. Data: 2003-07-22 16:58:49
    Od: Artur <a...@j...net>

    Coz, moim zdaniem Arnold znowu bredzi, bowiem dozwolone jest
    sporzadzenie "kopii bezpieczenstwa" utworu na wlasny uzytek.

    A.