  • 1. Data: 2005-07-13 20:59:31
    Temat: praca w butiku a odpowiedzialność za towar
    Od: "azrael" <a...@D...pl>

    Witam

    Koleżanka pracuje w okresie letnim w jednym z butików z odzieżą znanej
    firmy. Jest to umowa na okres próbny (zastępstwo z powodu urlopów) do
    września.
    Umowa o pracę.
    Wszystko byłoby ok, gdyby nie to, że po miesiącu dowiedziała się, że będzie
    musiała podpisać oświadczenie, że ponosi odpowiedzialnośc finansową za to co
    zginie ze sklepu. Osoby, które tam pracują, raz w roku są obciążane
    kosztami tego co zginęło - solidarnie po równo - wychodzi z tego cała
    pensja, co przy tych zarobkach jest masakryczne.
    I teraz pytanie, czy żądanie podpisania czegoś takiego jest zgodne z
    kodeksem pracy? Dla mnie to jakaś dziwna odpowiedzialnośc zbiorowa, ale za
    bardzo się na tym nie znam, dlatego proszę o opinię mądrzejszych:)

    --
    pozdr
    azrael

  • 2. Data: 2005-07-13 21:08:14
    Temat: Re: praca w butiku a odpowiedzialność za towar
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    Użytkownik "azrael" <a...@D...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kodeksem pracy? Dla mnie to jakaś dziwna odpowiedzialnośc zbiorowa, ale za
    > bardzo się na tym nie znam, dlatego proszę o opinię mądrzejszych:)

    Jest zgodne. To odpowiedzialnosc za mienie powierzone. Umowe powinni
    podpisac wszyscy pracownicy majacy dostep do mienia. Zmiana skladu
    personmalnego pracownikow powoduje koniecznosc podpisania nowej umowy.

    Dan

  • 3. Data: 2005-07-13 21:14:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "dan" <j...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Jest zgodne. To odpowiedzialnosc za mienie powierzone. Umowe powinni
    > podpisac wszyscy pracownicy majacy dostep do mienia. Zmiana skladu
    > personmalnego pracownikow powoduje koniecznosc podpisania nowej umowy.

    Co więcej powoduje każdorazowo konieczność remanentu. Jeśli w chwili
    zatrudnienia nowej pracownicy nie zrobiono remanentu, to wobec jej
    odmowy właściciel sklepu może się pożegnać z pieniędzmi. Pozostali
    pracownicy mogą również odmówić zapłaty.

    Znam podobny przypadek. Pracodawca poszedł z tym do sądu i przegrał w II
    instancjach.

  • 4. Data: 2005-07-13 21:15:32
    Od: "azrael" <a...@D...pl>

> [...]
    > podpisac wszyscy pracownicy majacy dostep do mienia. Zmiana skladu
    > personmalnego pracownikow powoduje koniecznosc podpisania nowej umowy.

    Rozumiem. A czy chociaż na tej umowie koleżanka powinna się domagać wpisania
    dat rozpoczęcia i zakończenia umowy? tak, by w przyszłym roku nie przyszło
    jej płacić za miesiące, w których nie pracowała?

    pozdr
    azrael

  • 5. Data: 2005-07-13 21:22:01
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > Rozumiem. A czy chociaż na tej umowie koleżanka powinna się domagać
    > wpisania dat rozpoczęcia i zakończenia umowy? tak, by w przyszłym roku nie
    > przyszło jej płacić za miesiące, w których nie pracowała?

    Oczywiscie , ze umowa musi zawierac date. Do tego, jak napisal Robert
    Tomasik, bezwzglednie powinien byc remanent. Ale jesli praqcodawca go nie
    zrobi, to niech sie go nie domaga, bo brak nalezytego powierzenia mienia, tj
    prokolarnego sporzadzenia remanentu, zwolni ja od odpowiedzialnosci za
    braki w mieniu.

    Dan

  • 6. Data: 2005-07-13 21:28:25
    Od: "azrael" <a...@D...pl>

    no to remanentu nie było, mimo, że była przyjmowana w połowie miesiąca. I
    też w połowie miesiąca będzie odchodzić. inwnetura przeprowadzana jest pod
    koniec miesiąca - brak remanentu brak logiki - dlaczego ma odpowiadać za 15
    dni, w których nie było jej w sklepie.

    i ostatnie pytanko - w remanencie powinna brać udział? chodzi mi o to, czy
    na podstawie danych z inwentury może dojśc później do sfabrykowania
    remanentu ?

    pozdr
    azrael

  • 7. Data: 2005-07-13 21:35:11
    Od: "dan" <j...@p...fm>

> [...]
    >
    > i ostatnie pytanko - w remanencie powinna brać udział? chodzi mi o to, czy
    > na podstawie danych z inwentury może dojśc później do sfabrykowania

    Udzial w inwentaryzacji powinien wziac pracownik, jesli nie moze, to osoba
    pisemnie przez niego upowazniona, jesli nie upowazni, to inwentaryzacje
    przeprowadza conajmnie 3 osobowa komisja, powolana przez pracodawce.
    Poczytaj dokladnie ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 4 października 1974
    r. w sprawie wspólnej odpowiedzialności materialnej pracowników za
    powierzone mienie. Dz.U.96.143.663. Tam znajdziesz wiekszosc odpowiedzi.

    Dan

  • 8. Data: 2005-07-13 21:37:49
    Od: "azrael" <a...@D...pl>

    Dziękuję bardzo za wszystkie odpowiedzi w imieniu swoim i koleżanki:)

    pozdr i miłych snów
    azrael

  • 9. Data: 2005-07-13 21:46:45
    Od: octavo <...@h...com>

    dan wrote:
> [...]
    > r. w sprawie wspólnej odpowiedzialno?ci materialnej pracowników za
    > powierzone mienie. Dz.U.96.143.663. Tam znajdziesz wiekszosc odpowiedzi.

    Zaraz, zaraz. Ale jakie to "powierzone mienie"? Przeciez pracownik w
    butiku nie ma na stanie zadnych kiecek. O "powierzonym" bedziemy mowic
    kiedy pracownik otrzyma towar ORAZ bedzie mial kontrole nad mieniem,
    ZWLASZCZA zabezpieczenie przed kradzieza. Tymczasem jakas paniusia w
    butiku zadnej kontroli nad towarem nie ma. Malo tego, miec nie moze, bo
    rotacja towaru bez jej wiedzy moze byc codzienna.

    Wyglada to na zwykle naciaganie pracownikow na placenie za straty
    pracodawcy. Znacie inny kraj gdzie jest to PRAWNIE dopuszczalne? Bo mnie
    sie wydaje, ze ten sklepik to nalezy miedzynarodowo rozreklamowac w sieci.

  • 10. Data: 2005-07-13 21:57:41
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    Uzytkownik "octavo" <...@h...com> napisal w wiadomosci

    > Zaraz, zaraz. Ale jakie to "powierzone mienie"? Przeciez pracownik w
    > butiku nie ma na stanie zadnych kiecek.

    Jak to nie ma? Ma caly towar na stanie.

    O "powierzonym" bedziemy mowic
    > kiedy pracownik otrzyma towar ORAZ bedzie mial kontrole nad mieniem,

    No otrzymuje towar w wyniku powierzenia i inwentaryzacji. Co jeszcze wiecej
    mialby "otrzymac"?

    > ZWLASZCZA zabezpieczenie przed kradzieza.

    Sklep z reguly ma stosowne mozliwosci zapewnienia pieczy nad mieniem.

    Tymczasem jakas paniusia w
    > butiku zadnej kontroli nad towarem nie ma. Malo tego, miec nie moze, bo
    > rotacja towaru bez jej wiedzy moze byc codzienna.

    Jak to nie ma? Przeciez jest sprzedawca. Jak wyobrazasz sobie codzienna
    "rotacje " towaru w sklepie bez wiedzy sprzedawcy? Tzn , ze wchodzidsz do
    sklepu i zabierasz towar bez wiedzy sprzedawcy?

    > Wyglada to na zwykle naciaganie pracownikow na placenie za straty
    > pracodawcy.

    Blednie to postrzegasz. Jak sobie wyobrazasz, ze sprzedawca mialby nie
    ponoisic odpowiedzialnosci za towar w sklepie?

    Znacie inny kraj gdzie jest to PRAWNIE dopuszczalne? Bo mnie
    > sie wydaje, ze ten sklepik to nalezy miedzynarodowo rozreklamowac w sieci.

    W wiekszosci panstw europejskim taka konstrukcja odpowiedzialknosci za
    mienie wystepuje. Poza Europa nie wiem.

    Dan