  • 1. Data: 2005-07-13 19:59:33
    Temat: Emeryt i mała firma handlowa
    Od: Michał <m...@g...pl>

    Witam

    Jakie podatki, składki itp. emeryt musi płacić jeśli chce założyć własną
    firmę handlową? Chodzi o sprzedaż drobnych rzeczy na Allegro, kupowanie w
    hurtowni i sprzedaż na Allegro.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-07-13 20:58:52
    Temat: Re: Emeryt i mała firma handlowa
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "Michał" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > firmę handlową? Chodzi o sprzedaż drobnych rzeczy na Allegro, kupowanie w

    Obecnie emeryt prowadzący firmę obowiązkowo płaci składkę zdrowotną jeśli
    nie przekroczy kwoty, którą wolno mu dorobić. W zasadzie jako dochód ZUS
    bierze nie to co ktoś zarobił na działalności ale jako dochód bierze kwotę
    podstawy naliczania składki na ubezpieczenie. I tu problem, bo w ZUS raz mi
    podawali, że jest to podstawa naliczania składki zdrowotnej, ale kwotę jaką
    podawano mi odpowiadała podstawie obliczania składki na ubezpieczenie
    społeczne inna Pani natomiast twierdziła, że jest to podstawa obliczania
    składki na ubezpieczenie społeczne.
    Jeśli wezmą podstawę naliczania składki zdrowotnej to będzie przekroczenie
    granicy kwoty wolnej "bezkarnie" dorobić o jakieś 160-180 zł i o tyle chyba
    zmniejszą emeryturę. Natomiast jeśli będzie to podstawa naliczania składek
    na ubezpieczenie społeczne, to jest ona niższa i nie powoduje zmniejszenia
    emerytury.
    Jedno jest pewne, że bez względu na dochód lub strarę dla wszystkich
    emerytów prowadzących działaność jako dochód z tej działalności ZUS bierze
    podstawę naliczania składek.

  • 3. Data: 2005-07-13 21:21:41
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <m...@n...pl> napisal(a):

    > Obecnie emeryt prowadzący firmę obowiązkowo płaci składkę zdrowotną jeśli
    > nie przekroczy kwoty, którą wolno mu dorobić.

    Skąd te rewelacje? Nie słyszałem o czymś takim. Znam emeryta dorabiającego po
    4000-5000 zł/mc na DG i płaci tylko zdrowotne.

    Emerytura to nie jest jakaś łaska, tylko prawo emeryta i nie widzę
    powodu, żeby mu ją odbierać, nawet jeśli coś robi w kwestii tego, żeby
    nie zdechnąć z głodu.
    --
    Samotnik

  • 4. Data: 2005-07-14 00:05:29
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Samotnik napisał(a):

> [...]
    >
    > Emerytura to nie jest jakaś łaska, tylko prawo emeryta i nie widzę
    > powodu, żeby mu ją odbierać, nawet jeśli coś robi w kwestii tego, żeby

    Hehe, a ZUS widzi :P
    Zarobi więcej niż ok. 1650 (a dokładniej 70% przeciętnego wynagrodzenia
    za ostatni kwartał) - to emerytura jest zmniejszana.
    Zarobi więcej niż ok. 3100 (130% przeciętnego wynagrodzenia za ostatni
    kweartał) - to emerytura jest zawieszana.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 5. Data: 2005-07-14 06:59:29
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <b...@c...pl> napisal(a):

> [...]
    > Zarobi więcej niż ok. 3100 (130% przeciętnego wynagrodzenia za ostatni
    > kweartał) - to emerytura jest zawieszana.

    To jeszcze pytanie - skąd ZUS miałby mieć te informacje?
    --
    Samotnik

  • 6. Data: 2005-07-14 07:20:49
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <s...@W...samotnik.art.pl> napisal(a):

    > To jeszcze pytanie - skąd ZUS miałby mieć te informacje?

    No dobra - wszystko jasne - mamy radio Erewań. Zmniejszanie
    renty/emerytury dotyczy jedynie emerytów, którzy nie osiągnęli wieku
    emerytalnego (60 kobiety, 65 mężczyźni).

    Roszczeń z tytułu zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń
    można dochodzić w ciągu trzech lat od ich wypłacenia. Czyli mój
    modelowy emeryt może spać spokojnie, bo w tym roku kończy lat 69 i jakoś
    rok temu mu się przedawniły ostatnie emerytury wypłacane mimo dużych
    przychodów z DG. :)

    P.S. Przy DG wszyscy deklarują zawsze minimalne dozwolone podstawy.
    Zastanawiam się, skąd ZUS zna ich faktyczne dochody? Że zna dochody osób
    pozostających w stosunku pracy to jest oczywiste, ale z tym DG to nie
    byłbym taki pewny...
    --
    Samotnik

  • 7. Data: 2005-07-14 09:27:26
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

> [...]
    > Zastanawiam się, skąd ZUS zna ich faktyczne dochody? Że zna dochody osób
    > pozostających w stosunku pracy to jest oczywiste, ale z tym DG to nie

    Zus nie kontroluje dochodów prowadzących działalność, bo ma dla wszystkich
    jednakową "urzędową"stawkę do naliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne
    .