  • 1. Data: 2004-08-09 03:06:33
    Temat: praca sędziego
    Od: "afoto" <a...@p...fm>

    Witam
    Chcialem sie dowiedziec jak wyglada praca sedziego od podstaw...
    Tzn. co sedzia musi robic miedzy sprawami (lub tez przed i po). Czy musi
    pisac jakies sprawozdania itp.? Czy oprocz spraw sadowych sedzia ma jeszcze
    jakies obowiazki?
    Z gory dziekuje za odpowiedz.

  • 2. Data: 2004-08-09 03:17:59
    Temat: Re: praca sędziego
    Od: "afoto" <a...@p...fm>

    dodatkowo jeszcze chcialbym sie dowiedziec jakie sa wynagrodzenia sedziego?
    Ile mniej wiecej zarabia sedzia sadu rejonowego.
    pozdrawiam

  • 3. Data: 2004-08-09 06:05:55
    Od: "Tomasz" <p...@i...pl>

    Użytkownik "afoto":

> [...]
    > Tzn. co sedzia musi robic miedzy sprawami (lub tez przed i po). Czy musi
    > pisac jakies sprawozdania itp.? Czy oprocz spraw sadowych sedzia ma

    Jest to olbrzymi temat, gdyż - wbrew powszechnym opinią kształtowanym przez
    media - sędziowie mają wiele obowiązków i pracy, które nie ograniczają się
    tylko do prowadzenia rozpraw, choć tak modelowo powinno być. Zakres
    obowiązków zależy od wydziału w którym pracuje, inne są np. w wydziel
    karnym, zupełnie inne w rodzinnym, inny jest czas rozpraw, np w karnym
    orzeka się 3-4 dni tygodniu, w cywilnym dwa dni w tygodniu, a są wydziały
    (np. rejestrowe), gdzie sędziowe w ogóle nie wychodzą na sale rozpraw
    (dziennikarze by powiedzieli, że oni nie pracują :-). Mylę, że odpowiedzi na
    szczegółowe pytania najlepiej na priv.
    Co do wynagrodzeń jest łatwiej odpowiedzieć, gdyż to reguluje rozporządzenie
    Prezydenta (choć powinna ustawa zgodnie z zaleceniem Rady Europy z 1994 r.),
    czyli jest to niecałe 3.500 zł na rękę. Do tego niektórzy sędziowie maja
    dodatki za staż i funkcyjne.

    ---
    Pzdr.

  • 4. Data: 2004-08-09 13:38:57
    Od: "afoto" <a...@p...fm>

    Dziekuje za odpowiedz :)
    Chcialbym jeszcze sie dowiedziec o bardziej "przyziemne" funkcje sedziego w
    sadzie rejonowym - wydzial rodzinny i nieletnich. Jesli rozprawy zaczynaja
    sie o godzinie 9 to czy sedzia jeszcze wczesniej ma jakies zajecia np.
    zebrania?
    I co po rozprawach? Konczy prace z ostania rozprawa w czasie dnia czy ma
    jeszcze jakies obowiazki do wypelnienia?

  • 5. Data: 2004-08-09 13:45:52
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik afoto napisał(a):
> [...]
    > I co po rozprawach? Konczy prace z ostania rozprawa w czasie dnia czy ma
    > jeszcze jakies obowiazki do wypelnienia?

    Czas pracy sędziego jest określony jego obowiązkami. Jesli ma coś dro zrobienia
    to zostaje w sądzie i pracuje, jeśli nie to idzie do domu.
    W domu też czasem pracuje pisząc uzasadnienia orzeczeń.

    --
    JOHNSON :)

  • 6. Data: 2004-08-09 13:52:41
    Od: "afoto" <a...@p...fm>

    No wlasnie :) A jakie wlasnie taki sedzia ma obowiazki oprocz spraw?
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2004-08-09 15:28:00
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik afoto napisał(a):
    > No wlasnie :) A jakie wlasnie taki sedzia ma obowiazki oprocz spraw?
    > Pozdrawiam

    Polecam lekturę rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 listopada 1987
    roku Regulamin wewnętrznego urzędowania sądów powszechnych (Dz. U z 1987 roku,
    nr 38, poz. 218 z późniejszymi zmianami), a jeszcze bardziej szczegółowo coś co
    nazywa się Instrukcja sądowa - jest to zarządzenie Ministra Sprawiedliwości,
    gdzieś z roku 1986 (choć bliższych danych nie pamiętam) - opublikowane w
    dzienniku urzędowym Ministerstwa Sprawiedliwości.
    Jak to wszystko przeczytasz to zobaczysz że sędziowie raczej się nie nudzą.

    --
    JOHNSON :)

  • 8. Data: 2004-08-09 17:56:15
    Od: "Tomasz" <p...@i...pl>

    Użytkownik "afoto"

> [...]
    > I co po rozprawach? Konczy prace z ostania rozprawa w czasie dnia czy ma
    > jeszcze jakies obowiazki do wypelnienia?

    Niestety ma i to dużo. Sędzia w całości prowadzi sprawę, czyli zarówno ją
    przygotowuje do rozpoznania, jak i w trakcie wydaje szereg zarządzeń i
    postanowień na posiedzeniu niejawnym (czyli przy biurku), no i oczywiście
    sporządza uzasadnienia orzeczeń. Dla przykładu sprawa o czyn karalny
    popełniony przez nieletniego, po jej wpłynięciu sędzia zapoznaje się z
    materiałem dowodowym przestawionym przez Policję i decyduje o wszczęciu
    postępowania wyjaśniającego, wydając stosowne postanowienie, potem zarządza
    zebranie danych osobopoznawczych o nieletnim, zleca wywiad kuratora, ustala
    wpis nieletniego, potem przesłuchuje nieletniego i rozważa, czy sprawę
    skierować do postępowania opiekuńczo-wychowawczego, czy do poprawczego i
    wydaje stosowne postanowienie. Potem wyznacza rozprawę. Wtedy jest wokanda -
    od 9 do 15-tej najczęściej. Po niej trzeba sprawdzić protokół, wydać
    zarządzenia porządkowe do następnej rozprawy lub do orzeczenia kończącego,
    które zapadło, potem podejmuje czynności związane z uprawomocnieniem
    orzeczenia, doręczeniem właściwym instytucjom, a następnie nadzorem nad
    wykonaniem. Jeżeli np. był dozór kuratora to co miesiąc sędzia czyta wywiady
    kuratora i z nim rozmawia o podopiecznym, ewentualnie wydaje stosowne
    zalecenia co do dalszego postępowania wykonawczego (a nadzór trwa czasami
    parę lat) itd., itp. A są jeszcze sprawy o alimenty, przysposobienie,
    ustalenie ojcostwa, ograniczenie władzy rodzicielskiej i wiele innych. To co
    jest na wokandzie to pewien promil zakresu pracy sędziego, reszta to ta
    mozolna czasochłonna praca wykonywana przy biurku, lub często niestety w
    domu, gdy w pracy czasu nie starcza.
    ---
    Pzdr.

    P.S. To był wielki skrót postępowania z upn.

  • 9. Data: 2004-08-10 00:33:01
    Od: "afoto" <a...@p...fm>

    Dziekuje Ci serdecznie za wyczerpujaca wypowiedz :)
    pozdrawiam