  • 1. Data: 2004-08-08 17:45:26
    Temat: prawo pracy, ZUS i KRUS
    Od: "thelion" <t...@s...pl>

    Witam

    Prosze o porade:

    Z dniem 31.10.2003 mojej mamie (wtedy 54 lata) ustał stosunek pracy
    (kwalifikowała
    się na zasilek przedemerytalny). 01.11.2003 zarejestrowala sie w urzedzie
    pracy. Jednak z powodu zlej sytuacji zakladu pracy pobory zostaly przelane
    dnia 02.11.2003 w zwiazku z czym urzad pracy powolujac sie na jakies tam
    przepisy uznal, ze stanowily one dochod w miesiacu listopadzie i uznal ze
    zasilek przedemerytalny zostanie przyznany od grudnia. Po odwolaniach od tej
    decyzji urzad wojewodzki podtrzymal decyzje PUP. No nic, to tylko jedna
    miesieczna wyplata zasilku. Ale problem zaczal sie niedawno. Problem jest
    to, ze mama jest wlascicielka pola (jakies 1,5 ha). ZUS przyslal pismo,
    ze w zwiazku z tym ze za miesiac listopad nie wplynely pieniazki za
    ubezpieczenie spoleczne w takim przypadku automatycznie zostaje
    "przeniesiona" pod KRUS (nieszczesne hektary), i tam powinna oplacic
    skladke. No i krotko mowiac ZUS umywa rece (cale zycie byly placone skladki
    na ZUS). Skladka listopad do KRUSu nie zostala zaplacona gdyz w takim
    wypadku definitywnie mama bylaby skazana na KRUS, a ten oczywiscie emerytury
    nie przyzna, poniewaz na ich konto wplynelaby tylko jedna skladka. Sytuacja
    patowa. Obecnie odbedzie sie rozprawa przed sadem pracy.
    Co o tym sadza madre prawnicze glowy?

    prosze o rade

    --
    Thelion

  • 2. Data: 2004-08-08 20:31:54
    Temat: Re: prawo pracy, ZUS i KRUS
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

    Użytkownik "thelion" <t...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Sytuacja
    > patowa. Obecnie odbedzie sie rozprawa przed sadem pracy.

    a co chodzi ?
    w czym problem?

  • 3. Data: 2004-08-08 21:42:58
    Od: "thelion" <t...@s...pl>

    Użytkownik "pablio" <p...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

    > a co chodzi ?
    > w czym problem?

    Przepraszam, nie sprecyzowalem

    Chodzi o to ze w tym momencie ukonczyla ona 55 lat i zgodnie z prawem mogla
    przejsc na wczesniejsza emeryture. Ale ZUS nie chce jej przyznac bo w
    listopadzie nie wplynela do nich skladka i uznaje ze skoro nie pracowala w
    tym czasie to powinna automatycznie wplacac skladki do KRUS. KRUS oczywiscie
    chce skladke przyjac ale emerytury nie przyzna bo to bedzie pierwsza skladka
    wplacona do nich i na emeryture z KRUSU musiala by czekac jeszcze 5 lat. A
    prawo jest takie, ze to, kto bedzie wyplacal emeryture zalezy od tego, gdzie
    zostala wplacona ostatnia skladka. W tym momencie przez to, ze zaklad pracy
    przelal pobory 2 dni po terminie wychodzi na to, ze straci prawo do
    emerytury.

    Co sadzicie o tej sytuacji. Jak z niej wybrnac zeby nie stracic emerytury.

    --
    Thelion

  • 4. Data: 2004-08-09 09:34:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Aug 2004, thelion wrote:
    [...]
> [...]
    >+ listopadzie nie wplynela do nich skladka i uznaje ze skoro nie pracowala w

    Mi się zdaje że ktoś (ZUS ?) tu namieszał :>
    Są IM*H*O dwie różne sprawy:
    - uzyskanie przychodu; rzeczywiście, przychody "osobiste" (w tym ze
    stosunku pracy) zalicza się w miesiącu otrzymania, z czego wniosek
    że może istnieć przepis pozwalający uznać że w listopadzie twoja
    mama miała przychody i coś-tam jej się nie należy - zależnie od
    tego jak zapisano w przepisach
    - świadczenie pracy podlegające pod ubezpieczenie. Świadczenie miało
    miejsce w innym czasie niż otrzymanie dochodów, i jak na mój rozum
    nikomu nic do tego :) Jaki jest warunek do uzyskania owej emerytury:
    PRACOWAŁA czy UZYSKIWAŁA DOCHODY W ROZUMIENIU USTAWY O PODATKU
    DOCHODOWYM ? (ja nie wiem :))
    Co do zasady ubezpieczonym jest *pracownik* a nie *pobierający
    wynagrodzenie za pracę* - składkę "od pensji" pracodawca odprowadza
    w momencie jak zapłaci (jak zapłaci kwartał później to wtedy :>),
    ale to NIE ZNACZY że ZUS może odmówić wypłaty chorobowego "bo
    pensji nie było" !

    Hm... może spytaj (w szczególności o ten niuans) na .podatki - ZUS
    to parapodatek i bywa tam "opracowywany"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-08-09 09:50:30
    Od: el@<e...@i...pl>

    Hmm... a nie można byłoby spisać umowy dzierżawy owego
    nieszczęsnego p.ółtora hektara z datą październikową ( miesiąć przed
    tym, gdy miały wpłynąć składki, albo najlepiej z datą rozwiązania
    umowy o pracę. Dzierżawa na kogoś z rodziny, kto umowę o
    pracę "ma" i kto nie musiałby KRUSu opłacac???
    W związku z tym Twoja Mama nie musiałaby przejść na KRUS, ani
    skladek za ów rzekomy okres bycia rolnikiem odprowadzać.
    Może to głupie rozwiązanie, ale może jednak skuteczne?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-08-09 21:54:44
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    > listopadzie nie wplynela do nich skladka i uznaje ze skoro nie pracowala w
    > tym czasie to powinna automatycznie wplacac skladki do KRUS.

    tu nie ma nic automatycznego
    według mnie nie znają nowego brzmienia art. 29 ustawy o emeryturach i
    rentach z FUS
    wczytaj i pokaż tępakom

> [...]
    > wplacona do nich i na emeryture z KRUSU musiala by czekac jeszcze 5 lat. A
    > prawo jest takie, ze to, kto bedzie wyplacal emeryture zalezy od tego,

    nie sądzę

> [...]
    > emerytury.
    >
    > Co sadzicie o tej sytuacji. Jak z niej wybrnac zeby nie stracic emerytury.

    zgłosić wniosek do zus
    jeżeli decyzja odmowna to odwołanie do sądu pracy