    From: "Tomasz" <p...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: praca sędziego
    Date: Mon, 9 Aug 2004 19:56:15 +0200

    Użytkownik "afoto"

    > Dziekuje za odpowiedz :)
    > Chcialbym jeszcze sie dowiedziec o bardziej "przyziemne" funkcje sedziego
    > sadzie rejonowym - wydzial rodzinny i nieletnich. Jesli rozprawy zaczynaja
    > sie o godzinie 9 to czy sedzia jeszcze wczesniej ma jakies zajecia np.
    > zebrania?
    > I co po rozprawach? Konczy prace z ostania rozprawa w czasie dnia czy ma
    > jeszcze jakies obowiazki do wypelnienia?
    > Z gory dziekuje za odpowiedz

    Niestety ma i to dużo. Sędzia w całości prowadzi sprawę, czyli zarówno ją
    przygotowuje do rozpoznania, jak i w trakcie wydaje szereg zarządzeń i
    postanowień na posiedzeniu niejawnym (czyli przy biurku), no i oczywiście
    sporządza uzasadnienia orzeczeń. Dla przykładu sprawa o czyn karalny
    popełniony przez nieletniego, po jej wpłynięciu sędzia zapoznaje się z
    materiałem dowodowym przestawionym przez Policję i decyduje o wszczęciu
    postępowania wyjaśniającego, wydając stosowne postanowienie, potem zarządza
    zebranie danych osobopoznawczych o nieletnim, zleca wywiad kuratora, ustala
    wpis nieletniego, potem przesłuchuje nieletniego i rozważa, czy sprawę
    skierować do postępowania opiekuńczo-wychowawczego, czy do poprawczego i
    wydaje stosowne postanowienie. Potem wyznacza rozprawę. Wtedy jest wokanda -
    od 9 do 15-tej najczęściej. Po niej trzeba sprawdzić protokół, wydać
    zarządzenia porządkowe do następnej rozprawy lub do orzeczenia kończącego,
    które zapadło, potem podejmuje czynności związane z uprawomocnieniem
    orzeczenia, doręczeniem właściwym instytucjom, a następnie nadzorem nad
    wykonaniem. Jeżeli np. był dozór kuratora to co miesiąc sędzia czyta wywiady
    kuratora i z nim rozmawia o podopiecznym, ewentualnie wydaje stosowne
    zalecenia co do dalszego postępowania wykonawczego (a nadzór trwa czasami
    parę lat) itd., itp. A są jeszcze sprawy o alimenty, przysposobienie,
    ustalenie ojcostwa, ograniczenie władzy rodzicielskiej i wiele innych. To co
    jest na wokandzie to pewien promil zakresu pracy sędziego, reszta to ta
    mozolna czasochłonna praca wykonywana przy biurku, lub często niestety w
    domu, gdy w pracy czasu nie starcza.
    ---
    Pzdr.

    P.S. To był wielki skrót postępowania z upn.