  • 1. Data: 2005-02-13 23:13:19
    Temat: Wymagalność roszczenia
    Od: "Mariusz" <d...@v...pl>

    ... i ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych [
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/1323.htm ]

    Pomiędzy dwiema spółkami z o.o. jest zawarta umowa o świadczenie usług z
    miesięcznym cyklem ich rozliczania.
    W umowie znajduje się następujący zapis:
    "Zapłata należności dokonywana będzie przelewem, na konto wskazane przez
    Sprzedającego, w terminie do 30 dni od otrzymania przez Nabywcę faktury, przy
    czym za datę dokonania płatności strony przyjmują datę złożenia przez Nabywcę w
    banku polecenia przelewu."

    I teraz pytania:
    1) skoro w banku można złożyć polecenie przelewu z datą przyszłą (dowolnie
    odległą), to czy powyższy zapis określa termin płatności?
    2) jeżeli przyjąć, że nie określa (a ku temu poglądowi się skłaniam), to czy
    końcowym terminem naliczania odsetek (zgodnie z art. 7 ustawy o terminach
    zapłaty...) będzie:
    a) dzień uznania rachunku bankowego wierzyciela
    b) dzień obciążenia rachunku bankowego dłużnika
    c) dzień złożenia w banku polecenia przelewu przez dłużnika?
    3) jeżeli przyjąć, że określa, to czy jest to termin, o którym mowa w art. 5
    ustawy o terminach... czy też nie?

    Takie opracowanie w tej materii znalazłem w sieci
    http://www.tomczak.pl/ekspertyzy/ekspertyza3.html

    Pozdrawiam,
    Mariusz

  • 2. Data: 2005-02-14 07:25:20
    Temat: Re: Wymagalność roszczenia
    Od: stern <s...@p...net.pl>

    Mariusz napisał(a):

> [...]
    > 1) skoro w banku można złożyć polecenie przelewu z datą przyszłą (dowolnie
    > odległą), to czy powyższy zapis określa termin płatności?

    imho tak,
    zas powyzszy zapis rozumialbym nie jako "dzien zlozenia papierka w
    banku", ale dzien w ktorym - zgodnei z dyspozycja wlasciciela konta - ma
    zostac dokonany przelew.

    > 3) jeżeli przyjąć, że określa, to czy jest to termin, o którym mowa w art. 5
    > ustawy o terminach... czy też nie?

    to chyba zależy od rozaju usługi. Gdyby usługa była jednorazowa i w
    umowie byl takie zapis, to skłaniałbym się ku poglądowi, że termin
    zapłaty przekracza 30 dni.
    Ale w sytuacji, gdy płatności następują cyklicznie i nie są uzaleznione
    od wykonania usługi - moim zdaniem - nie.

    pozdr.
    --
    http://bdp.e-wro.com
    GG: 4494911