  • 1. Data: 2005-08-06 20:46:36
    Temat: podział majątku po rozwodzie
    Od: "przezroczystek " <p...@g...pl>

    Witam

    O ile wiem, po rozwodzie podział majątku byłych małżonków dokonywany
    jest według zasady pół na pół. Podobno istnieją jednak od tego różne
    wyjątki, np. gdy jedna z osób dostaje jakąś darowiznę z wyraźnym
    określeniem jej celu, że jest ona tylko dla jednego z małżonków.
    Czy istnieją inne takie wyjątki? Jakie to sytuacje? Dużo ich jest i
    "dokopanie" sie do nich jest bardzo skomplikowanie i wymaga specjalnych
    umiejętności?

    Z góry dziękuję za wszelkie rady i pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-08-06 22:39:41
    Temat: Re: podział majątku po rozwodzie
    Od: "Jan Kowalski" <n...@m...com>

    Użytkownik "przezroczystek " <p...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:dd37jb$l6h$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > Czy istnieją inne takie wyjątki? Jakie to sytuacje? Dużo ich jest i
    > "dokopanie" sie do nich jest bardzo skomplikowanie i wymaga specjalnych

    Kodeks rodzinny i opiekuńczy:
    Art. 43. § 1. Oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.
    § 2. Jednakże z ważnych powodów każdy z małżonków może żądać, ażeby
    ustalenie udziałów w majątku wspólnym nastąpiło z uwzględnieniem stopnia, w
    którym każdy z nich przyczynił się do powstania tego majątku. Spadkobiercy
    małżonka mogą wystąpić z takim żądaniem tylko w wypadku, gdy spadkodawca
    wytoczył powództwo o unieważnienie małżeństwa albo o rozwód lub wystąpił o
    orzeczenie separacji.
    § 3. Przy ocenie, w jakim stopniu każdy z małżonków przyczynił się do
    powstania majątku wspólnego, uwzględnia się także nakład osobistej pracy
    przy wychowaniu dzieci i we wspólnym gospodarstwie domowym.

    Ze względu na ocennosć "ważnych powodów" do przepisu jest bardzo bogate
    orzecznictwo. Najlepiej idź do jakiejś księgarni naukowej, weź do ręki jakiś
    grubszy komentarz do KRO i poczytaj, co tam piszą o art. 43.
    JK

  • 3. Data: 2005-08-07 09:52:11
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Jan Kowalski" <n...@m...com> napisał w wiadomości

> [...]
    jakiś
    > grubszy komentarz do KRO i poczytaj, co tam piszą o art. 43.

    Albo "załatw" sobie LEX-a :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2005-08-07 17:16:22
    Od: "man" <t...@o...pl>

    > Z góry dziękuję za wszelkie rady i pozdrawiam

    Tutaj co nieco można przeczytać:
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Rozwod/czesc2
    .html#0