  • 1. Data: 2003-07-11 07:17:12
    Temat: podzia? maja;tku
    Od: kocurek <h...@p...gm>

    Witam.
    Mam proste pytanie, ale w zalez.nos'ci od
    prawnika - dostaje róz.ne odpowiedzi.

    od 1989 roku mam firme (DG).
    w 1991 roku - wzia;?em s'lub.
    w 2002 roku - wzia;?em rozwód.

    Wraz z rozwodem nie by?o podzia?u maja;tku.
    Do podzia?u jest: nieruchomos'c', wyposaz.enie domu, dwa
    samochody i firma (jej maja;tek trwa?y).

    Pytanie: czy wszystko co firma zarobi?a w okresie od rozwodu
    do teraz jest w po?owie mojej ex? np: w grudniu naby?em
    kolejny samochód (na firme - srodek trwa?y) czy on w po?owie
    jest mojej ex. Przy okazji: firma od 3 lat przynosi straty
    (PIT-5) :) a g?ówne przychody, które zapewniaja; stabilnos'c'
    pochodza; z praw autorskich (PIT-52).

    Czy zlikwidowac firme; na 0 i za?oz.yc' nowa;?

  • 2. Data: 2003-07-11 09:24:51
    Temat: Re: podzia? maja;tku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Jul 2003, kocurek wrote:

    >+ Witam.
    >+ Mam proste pytanie, ale w zalez.nos'ci od
    >+ prawnika - dostaje róz.ne odpowiedzi.

    No to na dzień dobry: prawnikiem nie jestem.
    Ale wskutek dość częstego rozróżniania jakoby istniał majątek
    "firmowy osoby prowadzącej DG OF" w obecnym stanie prawnym
    czasami protestuję :)

> [...]
    >+ samochody i firma (jej maja;tek trwa?y).
    >+
    >+ Pytanie: czy wszystko co firma zarobi?a w okresie od rozwodu

    IMHO tak. Kwestią wątpliwą jest co rozumiesz pod słowami "firma
    zarobiła" :)

    >+ np: w grudniu naby?em
    >+ kolejny samochód (na firme - srodek trwa?y) czy on w po?owie
    >+ jest mojej ex.

    I tu jest IMO (bez "H") nieporozumienie: przy zakupie samochodu
    ani ci majątku nie ubyło, ani nie przybyło. Miałeś na niego
    pieniądze ? Miałeś. To sobie musisz odpowiedzieć na pytanie
    czy ów "majatek" który zamieniłeś na samochód był wyłącznie
    twój czy częsciowo "twojej ex".
    Jakbyś zamiast samochodu miał pieniądze - pytanie byłoby
    takie samo, IMO.
    Pieniądze były twoje (być może ze współudziałem twojej żony)
    i a tytułu "włożenia w firmę" nie przestały być twoje,
    DG OF nie ma majątku - jest tylko część majątku właściciela
    który z tytułu prowadzenia DG podlega np. innym zasadom
    opodatkowania, ale *jest twój* !
    Jak ci zostanie na koniec roku w magazynie towar handlowy
    - to on też "jest twój", co najwyżej będziesz musiał VAT
    zapłacić jeśli chcesz go skonsumować osobiście ;]

    >+ Przy okazji: firma od 3 lat przynosi straty
    >+ (PIT-5) :) a g?ówne przychody, które zapewniaja; stabilnos'c'
    >+ pochodza; z praw autorskich (PIT-52).

    No to połowa rzeczonych praw (czyli "dochodu osiągniętego
    w czasie trwania związku") oraz połowa rzeczonych strat :>
    należy się twojej, jak piszesz, "ex". Uwzględniając
    oczywiście fakt że co nieco "przejedliście" (dosłownie,
    skonsumowane w róznej formie :)).

    >+ Czy zlikwidowac firme; na 0 i za?oz.yc' nowa;?

    A możesz objasnić w jakim celu ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (zaciekawiony tym "zamykaniem firmy" :), DG)

  • 3. Data: 2003-07-11 10:12:27
    Temat: Re:podział majątku
    Od: kocurek <h...@p...fm>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > czasami protestuję :)

    > IMHO tak. Kwestią wątpliwą jest co rozumiesz pod słowami "firma

    Fakt. Obecnie jeśli DGOF - firma to ja. Ale wątpliwości
    biorą sie z tego, że: od rozwodu rozdzielnośc majątkowa
    jest, ale pozostał wspólny majątek firmy - skoro w połowie
    jest on ex (wspólnota majątkowa była w czasie trwania
    małżeństwa) to pytanie brzmi tak: skoro połowa "środków
    produkcji" jest ex to czy połowa dochodu firmy jest jej.

> [...]
    > - to on też "jest twój", co najwyżej będziesz musiał VAT
    > zapłacić jeśli chcesz go skonsumować osobiście ;]

    racja.... nie ma znaczenia - mogły środki pozostać na
    lokacie np.

> [...]
    >

    > A możesz objasnić w jakim celu ?
    >
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (zaciekawiony tym "zamykaniem firmy" :), DG)

    Co do zamykania firmy: dojechałem do pewnej ilości
    pracowników i obrotu, ze powinienem miec już sp. z o.o.

  • 4. Data: 2003-07-11 23:20:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Jul 2003, kocurek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ małżeństwa) to pytanie brzmi tak: skoro połowa "środków
    >+ produkcji" jest ex to czy połowa dochodu firmy jest jej.

    Znaczy: stawiasz pytanie, czy obowiązują przepisy o zleceniu
    (lub prowadzenia spraw bez zlecenia). Hm... Nie wiem :(
    Trochę nie jest oczywiste dla mnie: czy znaczną większość
    wartości DG została wypracowana w czasie małżeństwa ? (bo
    tylko wtedy wzmianka że "połowa jest jej" ma sens :))

    pozdrowienia, Gotfryd