  • 1. Data: 2004-08-31 17:58:16
    Temat: podatek od środków transportowych
    Od: "Ruffles" <r...@T...pl>

    Witam, jestem tu nowy ale mam pytanie, które jak sądze z nazwy grupy
    zainteresuje co niektórych.
    Rzecz dotyczy podatku od środków transportowych a konkretnie zakresu
    obowiązywania tego przepisu.
    Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych mówi w ten sposób (Dz. U. z 2002 r.
    Nr 9, poz. 84) art. 8.: Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych
    podlegają:
    1) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i
    poniżej 12 ton,
    Tak więc kwestią sporną jest czy samochody o masie 3500kg podlegają
    obowiązkowi podatkowemu czy też nie. Osobiście nie zgodziłem się z decyzją
    burmistrza i zaskarżyłem ją do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, tam
    niestety odrzucono mój wniosek w ogóle nie zwracając jednak uwagi (lub nie
    chcąc dostrzec) nieścisłości w tym zapisie. W sieci spotkałem się z
    opiniami, że w tej kwestii rozstrzygnąć powinien WSA, ponieważ nieścisłości
    w prawie należy rozstrzygać na korzyść skarżącego (tu: podatnika). Chciałem
    zapytać szanownych grupowiczów o Wasze opinie na ten temat, czy jest to
    uzasadnione (sam niestety prawnikiem nie jestem) i czy są jakieś szanse?
    Może ktoś był w podobnej sytuacji i podzieli się doświadczeniami?

  • 2. Data: 2004-08-31 21:16:19
    Temat: Re: podatek od środków transportowych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Aug 2004, Ruffles wrote:
    [...]
    >+ 1) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony

    IMHO czytelny wykład do różnicy między "od" i "powyżej" (jest jakiś
    inny niż o podatku transportowym przepis, w którym dla odmiany
    jest "powyżej" właśnie :)) jest w tym wątku:

    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&th=587cca473233
    b2de

    >+ Tak więc kwestią sporną jest czy samochody o masie 3500kg podlegają
    >+ obowiązkowi podatkowemu czy też nie.

    Polecam przejrzenie "właściwej grupy" czyli .prawo.podatki:
    http://tiny.pl/99t
    ...czyli:
    http://groups.google.pl/groups?as_q=3%2C5%20OR%203.5
    &as_oq=masa%20masie%20masy&ie=UTF-8&as_ugroup=*.poda
    tki&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny=2002&as_m
    axd=31&as_maxm=8&as_maxy=2004&lr=&num=100&hl=pl

    ...albo podobnie :) (pytając googla)

    >+ chcąc dostrzec) nieścisłości w tym zapisie. W sieci spotkałem się z
    >+ opiniami, że w tej kwestii rozstrzygnąć powinien WSA, ponieważ nieścisłości
    >+ w prawie należy rozstrzygać na korzyść skarżącego (tu: podatnika).

    Zacytuję z owego posta (nie mojego):
    +++
    Jeśli np bilety na mecz są w sprzedaży od 7 stycznia,
    to uważasz, że 7 można kupić czy nie? :-))
    ---

    Rzeczywiście, ze względu na to że w częsci przepisów jest "od" a w częsci
    jest "ponad" prawo jest niejednolite - ale cóż robić...
    Acha, oczywiście istnienia korzystnej dla ciebie możliwości interpretacji
    nie wykluczam (ale wtedy z owym przykładem "z biletem" nie wyskocz :)).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-08-31 21:54:28
    Od: "Profil1" <a...@n...pl>

> [...]
    > Acha, oczywiście istnienia korzystnej dla ciebie możliwości interpretacji
    > nie wykluczam (ale wtedy z owym przykładem "z biletem" nie wyskocz :)).

    Dzięki za życiowe przykłady.Widać nikt nie drążył tego dalej. W sumie jeśli
    ten samochód zaliczymy, tak jak urzędnicy do kategorii ponad czy też
    "nieszczęsne" od 3,5t to nie jestem pewny czy postępuję zgodnie z prawem
    jeżdżąc nim z prawkiem kat.B... Ktoś się tu znowu nie popisał...
    Mimo wszystko ciekaw jestem co na to powiedziałby sąd...
    pozdrawiam, Ruffles

  • 4. Data: 2004-09-04 06:47:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Aug 2004, Profil1 wrote:
    [...]
    >+ ten samochód zaliczymy, tak jak urzędnicy do kategorii ponad czy też
    >+ "nieszczęsne" od 3,5t to nie jestem pewny czy postępuję zgodnie z prawem
    >+ jeżdżąc nim z prawkiem kat.B...

    Nie wiem, ale wcale się nie zdziwię jeśli w przepisach dotyczących
    wymagań dla kierowcy będzie "ponad" :)
    W sumie - niby nic dziwnego: jakby np. przepisy "drogowe" stawiały
    granicę na 3,5 tony zaś "podatkowe" na 5 ton - nikt by sie nie
    dziwił, mimo że poziom komplikacji byłby taki sam (w zakresie
    3,5 - 5 ton byłyby samochody już "podatkowo ciężkie" ale "drogowo
    lekkie").
    Natomiast sprowadzenie tego zakresu różnego traktowania do jednego
    punktu (tylko "dokładnie 3,5 tony) powoduje zbędne komplikacje
    - głównie z tego powodu że "normalny człowiek" spodziewa się pewnej
    konsekwencji...

    >+ Ktoś się tu znowu nie popisał...

    Najwyraźniej !

    >+ Mimo wszystko ciekaw jestem co na to powiedziałby sąd...

    ...nie mam pod ręką żadnego wyroku... !

    pozdrowienia, Gotfryd