  • 1. Data: 2004-08-31 16:37:50
    Temat: Opodatkowanie zasądzonej wyrokiem kwoty.
    Od: "Hanskie" <h...@s...wp.pl>

    Witam!
    Mam problem i może ktoś z Was będzie mi w stanie pomóc?

    Zwolniłem się z pracy na podstawie Art.55 par.1.1 Kodeksu Pracy tj. BEZ
    WYPOWIEDZENIA z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracodawcy.
    Pracodawca nie wypłacił odszkodowania więc sprawę oddałem do sądu.
    Zapadł wyrok o wypłacenie odszkodowania wraz z odsetkami.
    Pracodawca po wyroku wypłacił odszkodowanie i tu pojawił się problem. Od
    kwoty zasądzonej potrącił podatek dochodowy.

    W myśl Art.21 ust.1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    "wolne od podatku dochodowego są: odszkodowania... z wyjątkiem:określonych w
    prawie pracy odpraw i odszkodowań Z TYTUŁU SKRÓCENIA OKRESU WYPOWIEDZENIA
    umowy o pracę", a w myśl Art.21 ust.1 pkt 3b tej samej ustawy "wolne od
    podatku dochodowego są: inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub
    ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku..."

    Jak należy interpretować powyższe zapisy?
    Wg mnie odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia z
    powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracodawcy nie jest tożsame z
    odszkodowaniem Z TYTUŁU SKRÓCENIA okresu wypowiedzenia, które należy wg w/w
    ustawy opodatkować.
    Czy słusznie upieram się, iż powinni wypłacić mi pełną kwotę odszkodowania w
    myśl art.21 ust.1 pkt 3b bez potrącania podatku dochodowego?
    W jaki sposób mam to wytłumaczyć pracodawcy lub kto może mi wydać taką
    interpretację, aby była ona dla nich wiążąca?

    Pozdrawiam i proszę o pomoc, Hanskie

  • 2. Data: 2004-08-31 18:22:33
    Temat: Re: Opodatkowanie zasądzonej wyrokiem kwoty.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Hanskie" <h...@s...wp.pl> napisał w wiadomości

    Ja nie mam zielonego pojęcia, ale jeśli do nazwy grupy po kropce dopiszesz
    podatki, to myślę, ze zwiększysz niepomiernie szanse na otrzymanie rzetelnej
    odpowiedzi.

  • 3. Data: 2004-08-31 19:05:29
    Od: "Hanskie" <h...@s...wp.pl>

> [...]
    >
    > Ja nie mam zielonego pojęcia, ale jeśli do nazwy grupy po kropce dopiszesz
    > podatki, to myślę, ze zwiększysz niepomiernie szanse na otrzymanie
    Ale wstyd :-) nawet nie miałem zielonego pojęcia że takowa grupa istnieje
    heheh
    Dzięki ! :-)
    Pozdrawiam serdecznie, Hanskie

  • 4. Data: 2004-08-31 21:33:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Aug 2004, Hanskie wrote:
    [...]
> [...]
    >+ ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku..."
    >+
    >+ Jak należy interpretować powyższe zapisy?

    IMHO - przepis o "prawie pracy" jest lex specjalist, czyli podatek
    się należy.
    Zazwyczaj staram się prezentować to "na rozum" (choć rozum w podatkach
    może być baaardzo niebezpieczny :>): mianowicie jak dostajesz w ramach
    odszkodowania pieniądze *które byś zarobił* i które *wtedy* *byłyby*
    opodatkowane - to *również* płacisz podatek.
    Ale jeśli dostaniesz odszkodowanie za szkody które wyrządzono ci
    "w twoim majątku" - który pochodził z *już opodatkowanych* pieniędzy
    to nie płacisz podatku - bo zapłaciłbyś go *drugi raz*.
    Oczywiście są wyjątki - zabezpieczając się przed potencjalnym
    "przelewaniem zapłaty za pomocą odszkodowania" ustawodawca wyłączył
    ze zwolnienia z podatku odszkodowania umowne nie ustalone wyrokiem.
    No i przy częsci odszkodowań stawia to strony przed ścianą: wydać
    pieniądze na koszty sądowe czy na podatki... :[

> [...]
    >+ odszkodowaniem Z TYTUŁU SKRÓCENIA okresu wypowiedzenia, które należy wg w/w

    No to w takim razie przypasuj się do:
    ++++
    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do
    wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:
    [...]
    b) dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody
    nie wyrządzono,
    ----

    >+ Czy słusznie upieram się, iż powinni wypłacić mi pełną kwotę odszkodowania
    >+ z myśl art.21 ust.1 pkt 3b bez potrącania podatku dochodowego?

    IMHO nie.

    >+ W jaki sposób mam to wytłumaczyć pracodawcy lub kto może mi wydać taką
    >+ interpretację, aby była ona dla nich wiążąca?

    Urząd Skarbowy. Skoro już będziesz zaglądał na .podatki :) to zapytaj
    googla (groups.google) o "wiążącą interpretację" właśnie :) (pamiętając
    iż google nie rozpoznaje odmiany...)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-09-01 14:04:03
    Od: "Hanskie" <h...@s...wp.pl>

    wiadomości
    rtezjan.zabrze.pl...
    > IMHO - przepis o "prawie pracy" jest lex specjalist, czyli podatek
    > się należy.
    > pozdrowienia, Gotfryd
    No ok to w takim razie co w wypadku jeśli wg mnie w podobnej sytuacji
    wypowiedział sie naczelnik izby skarbowej pisząc:

    "W myśl art. 56 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (jedn.
    tekst: Dz. U. Nr 21 poz. 94 z 1998r. z późn. zm.) pracownikowi, z którym
    rozwiązano umowę o pracę bez wypowiedzenia z naruszeniem przepisów o
    rozwiązywaniu umów o pracę w tym trybie, przysługuje roszczenie o
    przywrócenie do pracy na poprzednich warunkach albo o odszkodowanie. O
    przywróceniu do pracy lub odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

    Zgodnie z art. 58 K.p. odszkodowanie, o którym mowa w art. 56, przysługuje
    w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. Jeżeli rozwiązano umowę o
    pracę, zawartą na czas określony albo na czas wykonania określonej pracy,
    odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas, do którego
    umowa miała trwać, nie więcej jednak niż za 3 miesiące.

    Odszkodowanie wypłacone pracownikowi na podstawie art. 58 w związku z art.
    56 § 1 Kodeksu pracy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na
    podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych, ponieważ jest odszkodowaniem którego wysokość wynika wprost z
    przepisów odrębnej ustawy i nie zostało wymienione w katalogu wyłączeń
    niniejszego przepisu. "

    W powyższym przypadku a nie jest on odosobniony widać że jednak się nie
    należy podatek z czego jestem zadowolony.

    Czy jest jakaś różnica między odszkodowaniem z tytułu zwolnienia bez
    wypowiedzenia w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia a skróconym
    okresem wypowiedzenia ?

    Wg mnie zasadnicza.

    Pozdrawiam, Hanskie

  • 6. Data: 2004-09-04 06:52:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Sep 2004, Hanskie wrote:
    [...]
    >+ No ok to w takim razie co w wypadku jeśli wg mnie w podobnej sytuacji
    >+ wypowiedział sie naczelnik izby skarbowej pisząc:

    Hm... wyglada że "H" w IMHO było uzasadnione: popatrzyłem na
    kolejność przepisów w ramach artykułu...
    Myślę że wobec pytania "kto jest władny wydać decyzję" można USowi
    zaprezentować to co znalazłeś - najlepiej podajac który US tak
    wyłożył i kiedy :)
    Czy to była "interpretacja zatwierdzana przez IS" ? (nowe
    interpretacje są sprawdzane w IS przed upublicznieniem !)

    pozdrowienia, Gotfryd