  • 1. Data: 2005-01-12 20:48:42
    Temat: oszustwo na allegro [prawo bankowe]
    Od: "piotrek" <k...@p...onet.pl>

    No i stało się, to co kiedyś stać się musiało. Właściwie biorąc pod uwagę
    rachunek prawdopodobieństwa, to i tak dziwne, że dopiero teraz. W każdym razie
    trafiłem na allegro na oszusta, który podszywa się pod swą byłą żonę, jak w
    międzyczasie udało mi się ustalić. Generalnie sprawa wygląda standardowo - forsę
    wpłaciłem, przesyłki nie dostałem, gościu w międzyczasie znikł, a jego konto
    zostało zawieszone. Tyle że jest numer konta w Eurobanku, na który przelałem
    pieniądze. Co ciekawe, jako imię i nazwisko właściciela podał on niezgodnie z
    prawdą dane swej byłej żony, a wpłata mimo wszystko została przez bank
    zaakceptowana - chociaż nie zgadzały się imię i nazwisko właściciela. O tym wiem
    bezpośrednio z Eurobanku, gdzie mi powiedziano, że to konto nie należy do
    kobiety, której dane on podał - i o dziwo powiedziano mi również, że to nie
    stanowi przeszkody, by pieniądze mogły wpłynąć. Zdziwiło mnie to co nie miara,
    zawsze byłem przekonany, że w takim wypadku przelew wraca, a imię i nazwisko
    właściciela są zabezpieczeniem, by nie pomylić którejś z licznych cyferek. A tu
    się okazuje, że są tylko nic nie znaczącym ozdobnikiem.
    I tu pytanie do Was: czy to jest zgodne z prawem bankowym? I czy jest szansa na
    dojście do gościa poprzez to konto? Mi się sprawa wydaje dość grubymi nićmi
    szyta, a gościu robi wrażenie początkującego cwaniaczka, skoro posługuje się
    normalnym kontem bankowym zamiast wysłać cegłę za pobraniem. Co Wy o tym
    sądzicie?
    Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc
    piotrek

  • 2. Data: 2005-01-12 21:00:18
    Temat: Re: oszustwo na allegro [prawo bankowe]
    Od: Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Użytkownik piotrek napisał:
> [...]
    > normalnym kontem bankowym zamiast wysłać cegłę za pobraniem. Co Wy o tym

    [ciach]

    Tak dzialaja obecnie banki. Wystarczy podac numer konta, a
    imie,nazwisko,adres mozna podac z kosmosu (np. Osama Bin Laden -
    sprawdzone wlasnorecznie) i przelew i tak dotrze do odbiorcy. Poza tym
    bylo o tym wielokrotnie, poczytaj archiwum.

    Pozostaje : zglosic na Policje i czekac. Jezeli oszust przy zakladania
    konta podal swoje prawdziwe dane to jest mozliwe jego zidentyfikowanie.
    Natomiast jezeli podal dane nieprawdziwe (np, zalozyl konto na
    znaleziony dowod) szans nie ma. Jednakze do kogos to konto nalezy i
    wobec tej osoby przysluguje Ci roszczenie o bezpodstawne wzbogacenie.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 3. Data: 2005-01-12 21:49:54
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    piotrek wrote:
> [...]
    > normalnym kontem bankowym zamiast wysłać cegłę za pobraniem. Co Wy o tym

    Numer rachunku jest wystarczający do dokonania przelewu.
    Bankowi nic nie możesz zarzucić, zaksięgował tam, gdzie mu kazałeś.
    Natomiast zgłoś sprawę na policję. Szybko go przymkną.

  • 4. Data: 2005-01-12 22:27:56
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <6...@n...onet.pl>, piotrek wrote:

> [...]
    > zaakceptowana - chociaż nie zgadzały się imię i nazwisko właściciela. O tym wiem

    Dałeś już to na pl.biznes.banki? Poza tym poszukaj w archiwum tamtej
    grupy, na pewno było.

    Renata

  • 5. Data: 2005-01-13 00:13:05
    Od: Sebastian <m...@l...localdomain>

    piotrek wrote:
    a imię i
    > nazwisko właściciela są zabezpieczeniem, by nie pomylić którejś z licznych
    > cyferek.

    te liczne cyferki sa wystarczajacym zabezpieczeniem bys ich nie pomylil (w
    kodzie ukryte sa cyfry kontrolne, wiec jak sie pomylisz to nie przelejsz
    nigdzie, musialbys pomylic sie tak aby cyfry kontrolne sie zgadzaly :P),
    wiec imie i nazwisko to tylko ozdobka

    zglos na policje, zglos na allegro, jesli sprawa bedzie na policji bank
    zawiesi konto i zamrozi forse a wtedy ja odzyskasz

  • 6. Data: 2005-01-13 22:05:12
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    witek wrote:

    > Numer rachunku jest wystarczający do dokonania przelewu.
    > Bankowi nic nie możesz zarzucić, zaksięgował tam, gdzie mu kazałeś.
    > Natomiast zgłoś sprawę na policję. Szybko go przymkną.

    Niekoniecznie. W przypadku banków 'elektronicznych' umowę się zawiera
    wysyłając xero dowodu.

    A fałszywkę xera można stosunkowo prosto wyprodukować.

    Trochę trudniej jest, jak najpierw bank wysyła umowę na podany adres,
    ale to też można (stosując podejście psychologiczne) 'obejść'.