  • 1. Data: 2005-01-12 21:27:52
    Temat: Czy nalezy sie zachowek ?
    Od: "i7" <a...@n...spam.wp.pl>

    Witam,

    Zmarl moj dziadek. W testamencie wydziedziczyl swoje dzieci z pierwszego
    malzenstwa (w tym mojego ojca) i wszystko zapisal swojej drugiej zonie. Czy
    mojemu bratu i mi nalezy sie zachowek po dziadku ? Jesli tak to na jakiej
    podstawie ? Czy w sadzie w przypadku rozprawy trzeba sie czyms wykazac, cos
    udowodnic ?

    pozdrawiam serdecznie i z gory dziekuje za odpowiedzi
    Aleksandra

  • 2. Data: 2005-01-12 21:31:51
    Temat: Re: Czy nalezy sie zachowek ?
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    i7 napisał(a):
    > Zmarl moj dziadek. W testamencie wydziedziczyl swoje dzieci z pierwszego
    > malzenstwa (w tym mojego ojca)

    tak dla porządku - wydziedziczył czy nie zapisał nic w testamencie, bo
    to zupełnie inne sprawy

    > i wszystko zapisal swojej drugiej zonie. Czy
    > mojemu bratu i mi nalezy sie zachowek po dziadku ?

    tak

    > Jesli tak to na jakiej podstawie ?

    art.991 kc, ew. art.1011 kc

    > Czy w sadzie w przypadku rozprawy trzeba sie czyms wykazac, cos udowodnic ?

    że jest się wnukiem, a pozwany spadkobiercą
    wysokość zachowku

    KG

  • 3. Data: 2005-01-12 21:35:12
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    kam napisał(a):
    > tak dla porządku - wydziedziczył czy nie zapisał nic w testamencie, bo
    > to zupełnie inne sprawy
    > tak

    trochę za szybko odpowiedzi - jeśli ojciec żyje i nie został
    wydziedziczony (pozbawiony prawa do zachowku), to jemu przysługuje zachowek

    KG

  • 4. Data: 2005-01-12 21:44:51
    Od: "Ajron" <a...@p...fm>

    Użytkownik "i7" <a...@n...spam.wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mojemu bratu i mi nalezy sie zachowek po dziadku ? Jesli tak to na jakiej
    > podstawie ? Czy w sadzie w przypadku rozprawy trzeba sie czyms wykazac,

    Instytucję zachowku reguluje Kodeks cywilny w art. 991 - 1011.

    Sąd roztrzygnie czy wnuczki sa uprawnione do dziedziczenia (a tym samym do
    zachowka) czy też, nie.

    Przepis art. 991 Kodeksu cywilnego określa krąg osób uprawnionych do
    zachowku oraz jego wysokość. Uprawnionymi do zachowku są zstępni (dzieci,
    wnuki, prawnuki), małżonek i rodzice spadkodawcy, przy czym uprawnienie to
    przysługuje im o tyle, o ile byliby powołani do spadku z ustawy. Uprawnienie
    do zachowku przysługuje zatem przede wszystkim dzieciom i małżonkowi
    spadkodawcy. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku (zmarło
    przed spadkodawcą), do zachowku są uprawnione jego dzieci (wnuki
    spadkodawcy).

    Uprawnienie do zachowku nie przysługuje jednak osobom, które z mocy
    przepisów prawa spadkowego traktowane są tak, jakby nie dożyły otwarcia
    spadku (tj. śmierci spadkodawcy), to znaczy:
    - osobie, która została uznana za niegodną (na mocy orzeczenia sądowego)
    - osobie, która zrzekła się dziedziczenia ustawowego (w drodze umowy
    zawartej ze spadkodawcą w formie aktu notarialnego) lub na którą rozciągają
    się skutki zrzeczenia (zrzeczenie się dziedziczenia obejmuje potomstwo
    zrzekającego się, chyba że umowa przewiduje inaczej)
    - osobie, która odrzuciła spadek z ustawy (czyli nie chciała dziedziczyć i
    dostać spadku)
    - osobie, która została wydziedziczona (gdy spadkobierca w testamencie
    pozbawił osobę uprawnioną prawa do zachowku).

    Spadkodawca może w testamencie pozbawić zachowku osobę uprawnioną, jeśli
    osoba ta:
    - wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z zasadami
    współżycia społecznego (tego rodzaju postępowaniem jest na przykład
    alkoholizm, narkomania, czerpanie środków utrzymania z nielegalnych źródeł,
    zaniedbywanie własnej rodziny i obarczanie spadkodawcy ciężarem jej
    utrzymania)
    - dopuściła się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób
    umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo rażącej
    obrazy czci
    - uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

    Pozdrawiam.
    Ajron

  • 5. Data: 2005-01-12 21:57:17
    Od: "i7" <a...@n...spam.wp.pl>

    > tak dla porządku - wydziedziczył czy nie zapisał nic w testamencie, bo
    > to zupełnie inne sprawy

    dla porzadku to moj tata zyje i zostal wydziedziczony :)

    zapytam jeszcze o jedno - bo za namowa rodziny sprawa jest w sadzie i w
    przyszly czwartek mamy sie z bratem stawic na rozprawie. Nie wiem czego mam
    sie spodziewac. Na wezwaniu jest napisane, ze bede przesluchiwana w
    charakterze swiadka. Jak udowodnie ze jestem wnuczka ? :) Czy ma jakies
    znaczenie stopien naszej zazylosci z dziadkiem ? (w sensie kontakty,
    spotkania, itp) ??? Wiem ze jego obecna zona bedzie sie starala udaremnic
    nam uzyskanie tego zachowka. Czy to jest tak ze zachowek sie po prostu
    nalezy i uzyskanie go to formalnosc, czy raczej powinnam zwrocic uwage na
    cos, co zwiekszyloby szanse na otrzymanie go ? Sorki za takie pytania, ale
    na prawde nie wiem co sie tam bedzie dzialo...

  • 6. Data: 2005-01-12 22:11:50
    Od: "Ajron" <a...@p...fm>

    > Jak udowodnie ze jestem wnuczka ?

    Jest cos takiego jak akt urodzenia, gdzie jest napisane kto jest czyj :)

    > Czy ma jakies
    > znaczenie stopien naszej zazylosci z dziadkiem ? (w sensie kontakty,
    > spotkania, itp) ???

    To jest chyba wlasnie sedno sprawy.
    W poprzednim poscie opisalem, w jakich przypadkach moze zostac ktos
    wydziedziczony i tym samym nie miec prawa do zachowka.

    Ajron.

  • 7. Data: 2005-01-12 22:59:35
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Wed, 12 Jan 2005 22:57:17 +0100, i7 <a...@n...spam.wp.pl>
    napisał:

    > dla porzadku to moj tata zyje i zostal wydziedziczony :)

    A w prawie spadkowym ma to taki sam skutek jakby umarł przed spadkodawcą -
    jego udział dziedziczą wnuki.

    > zapytam jeszcze o jedno - bo za namowa rodziny sprawa jest w sadzie i w
    > przyszly czwartek mamy sie z bratem stawic na rozprawie.

    O co ta sprawa - o zachowek czy o stwierdzenie nabycia spadku?

    > Nie wiem czego mam sie spodziewac. Na wezwaniu jest napisane, ze bede
    > przesluchiwana w
    > charakterze swiadka.

    możesz się spodziewać przesłuchania. Będziesz odpowiadać na pytania.

    > Jak udowodnie ze jestem wnuczka ? :)

    Aktem urodzenia/małżeństwa.

    > Czy ma jakies znaczenie stopien naszej zazylosci z dziadkiem ?(w sensie
    > kontakty, spotkania, itp) ???

    Nie ma żadnego znaczenia.

> [...]
    > cos, co zwiekszyloby szanse na otrzymanie go ? Sorki za takie pytania,
    > ale na prawde nie wiem co sie tam bedzie dzialo...

    Spadkobiercom pominiętym w testamencie zachowek należy się jak psu miska -
    o ile nie otrzymali go wcześniej w postaci np darowizn lub pokrycia
    kosztów wychowania i wykształcenia ponad przeciętną miarę. No, chyba, że
    orzeczona zostanie niegodniść dziedziczenia. Ale jak nie spaliłaś
    testamentu, nie zamordowałaś dziadka i nie przypomniałaś sobie o nim jak
    umarł to nie masz się czego obawiać :-)

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 8. Data: 2005-01-13 00:19:17
    Od: Sebastian <m...@l...localdomain>

    i7 wrote:

    > Witam,
    >
    > Zmarl moj dziadek. W testamencie wydziedziczyl swoje dzieci z pierwszego
    > malzenstwa (w tym mojego ojca) i wszystko zapisal swojej drugiej zonie.

    tak nalezy sie zachowek, wiem bo mialem taka sytuacje:

    zmarla babcia, ktora wszystko zapisala na swojego syna (byli testament i
    wpis w ksiegach jeszcze przed smiercia babci), para lat wczesniej (10 lat!
    - zmarl drugi syn i zostawil po sobie wnuka (z zona byli po rozwodzie - syn
    nie wnuk) wnuk nie odwiedzal babci ani nie utrzymywal z nia kontaktu, ale
    wniosl sprawe o zachowek.

    wynik:
    sad przyznal wnukowi 2/3z polowy wartosci testamentu (czyli kawalek ziemi,
    dom, itd. chociaz to wszystko od 2 lat jest przepisane na drugiego syna
    (ktory ma 2 corki i syna, odwiedzali babcie regularnie, babci czest trzeba
    bylo cos pomoc)

  • 9. Data: 2005-01-13 20:39:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jan 2005, Sebastian wrote:
    [...]
    >+ tak nalezy sie zachowek, wiem bo mialem taka sytuacje:
    >+
    >+ zmarla babcia, ktora wszystko zapisala na swojego syna (byli testament i
    >+ wpis w ksiegach jeszcze przed smiercia babci)

    Ale zapis testamentowy pomijający kogoś ze spadkobierców
    a wydziedziczenie (czyli pokazanie palcem kto NIE ma dostać)
    to jednak dwie różne sprawy.
    Choć wydziedziczenie *nie* działa "wg woli spadkodawcy" - bo
    o skuteczności orzeka sąd. Według uznania "za złe" tego co
    sąd uzna "za złe" a nie spadkodawca uznał.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2005-01-14 09:44:29
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    i7 wrote:

    > dla porzadku to moj tata zyje i zostal wydziedziczony :)

    Chyba nie czytasz co sie do Ciebie pisze.

    Sa dwie rozne sprawy wydziedziczenie i pominiecie.
    Poza tym wydziedziczenie moze byc "nieskuteczne"

    Art. 1008. Spadkodawca może w testamencie pozbawić zstępnych, małżonka i
    rodziców zachowku (wydziedziczenie), jeżeli uprawniony do zachowku:
    1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z
    zasadami współżycia społecznego;
    2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób
    umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo rażącej
    obrazy czci;
    3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

    Art. 1009. Przyczyna wydziedziczenia uprawnionego do zachowku powinna
    wynikać z treści testamentu.

    Czyli samo napisanie "wydziedziczam" tez nie wystarczy.. no ale jesli
    istotnie wydziedziczyl....

    Art. 1010. § 1. Spadkodawca nie może wydziedziczyć uprawnionego do zachowku,
    jeżeli mu przebaczył.
    § 2. Jeżeli w chwili przebaczenia spadkodawca nie miał zdolności do
    czynności prawnych, przebaczenie jest skuteczne, gdy nastąpiło z
    dostatecznym rozeznaniem.

    Art. 1011. Zstępni wydziedziczonego zstępnego są uprawnieni do zachowku,
    chociażby przeżył on spadkodawcę.

> [...]
    > cos, co zwiekszyloby szanse na otrzymanie go ? Sorki za takie pytania, ale
    > na prawde nie wiem co sie tam bedzie dzialo...

    Zachowek sie Wam nalezy "jak psu micha"
    Albo Ojcu, albo WAM.

    ALE....

    Art. 991. [...]
    § 2. Jeżeli uprawniony nie otrzymał należnego mu zachowku bądź w postaci
    uczynionej przez spadkodawcę darowizny, bądź w postaci powołania do spadku,
    bądź w postaci zapisu, przysługuje mu przeciwko spadkobiercy roszczenie o
    zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku albo do jego
    uzupełnienia.

    CZyli przysluguje wam ROSZCZENIE, ale nei musicie z niegoskorzystac.

    Jelsi chcecie MUSICIE WYSTAPIC o ten zachowek przeciw SPADKOBIERCOM.

    No wiec przeczytaj ze zrozumieniem i dopiero dalej pytaj..

    Pozdrowienia

    Boguslaw