  • 1. Data: 2005-01-12 18:25:39
    Temat: Ochrona danych osobowych
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    82.html

    "Proboszcz parafii w Ruścu pod Bełchatowem znalazł sposób na
    zdopingowanie wiernych, by dawali więcej. Spisuje wszystkie datki, a
    później w kościele wywiesza listy z nazwiskami parafian i kwotami,
    jakie dali podczas odwiedzin. Spis odczytuje w czasie mszy.
    (...)
    Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzecznik prasowy Głównego Inspektora
    Ochrony Danych Osobowych: - Kościół jest poza naszą jurysdykcją.
    Ustawa o ochronie danych osobowych nie dotyczy zbieranych przez niego
    informacji. Nie możemy nawet przyjmować skarg na działania księży."

    Czy pani rzecznik ma rację?

    Renata

  • 2. Data: 2005-01-12 19:06:04
    Temat: Re: Ochrona danych osobowych
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrncuaqt2.b07.Renata.Golebiowska@154-moo-7.acn
    .waw.pl...

    > Czy pani rzecznik ma rację?

    Moim zdaniem najprawdopodobniej nie. Z samej ustawy takie wyłączenie nie
    wynika. Ale w ustawie jest mowa o wyłączeniu na podstawie jakiś umów
    międzynarodowych. Na pierwszy ogień poszedł Konkordat, ale tam czegoś
    takiego nie ma.

    Po za tym w mojej ocenie, jeśli nawet uznać, ze Kościół ma prawo przetwarzać
    dane osobowe swoich członków i co do tego nie mam wątpliwości, to poważne
    obawy u mnie budzi ich rozpowszechnianie w formie powszechnie dostępnych
    list.

  • 3. Data: 2005-01-12 20:15:42
    Od: "Grzegorz W." <g...@p...onet.pl>

    Witam
    Państwo nie ma uprawnień w kwestii pobierania datków na tzw. tacę. Zaś co do
    kwesti publikacji danych osobowych, moim zdaniem nie miał racji. Po pierwsze
    konkordat reguluje stosunki Pańtwo - Kościół (jedynie cele statutowe i
    działalność kościoła katolickiego). Kościoły w Polsce są rejestrowane na
    podstwie ustawy "o gwarancji wolności sumienia i wyznania". Tym samym
    zgodnie z art. 27.1 kościoły muszą stosować inne przepisy....czyli ustawa "o
    ochronie danych osobowych" tegoż proboszcza obowiązuje, a dokładniej art. 3
    ustawy o ochronie danych osobowych.
    Czyli nie mógł tego robić, no chyba że mamy kolejną aferę korupcyjną :)
    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2005-01-12 20:24:49
    Od: Daniel Wieszczycki <d...@N...pl>

    Renata Gołębiowska wrote:

> [...]
    > Ustawa o ochronie danych osobowych nie dotyczy zbieranych przez niego
    > informacji. Nie możemy nawet przyjmować skarg na działania księży."

    Jakoś dziwnie mi się zawątkował Twój post i ledwie go znalazłem :)
    No ale do rzeczy.
    W ustawie znajduje się taki oto przepis:

    Art. 43
    1. Z obowiązku rejestracji zbioru danych zwolnieni są administratorzy
    danych:
    (...)
    3) dotyczących osób należących do kościoła lub innego związku
    wyznaniowego, o uregulowanej sytuacji prawnej, przetwarzanych na
    potrzeby tego kościoła lub związku wyznaniowego.

    A dalej czytamy:

    2. W odniesieniu do zbiorów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i *3*, oraz
    zbiorów, o których mowa w ust. 1 pkt 1a, przetwarzanych przez Agencję
    Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu oraz Wojskowe Służby
    Informacyjne, Generalnemu Inspektorowi nie przysługują uprawnienia
    określone w art. 12 pkt 2, art. 14 pkt 1, 3-5 oraz w art. 15-18.

    Czyli większość uprawnień GIODO została wyłączona.
    Mogą jedynie w ramach "kontroli zgodności przetwarzania danych z
    przepisami o ochronie danych osobowych" "żądać złożenia pisemnych lub
    ustnych wyjaśnień oraz wzywać i przesłuchiwać osoby w zakresie
    niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego" - ale w praktyce to nic nie
    da. Nie mogą bowiem wydać żadnej decyzji administracyjnej zobowiązującej
    do zaprzestania naruszeń itp.

    Pani Jasak czasami nie do końca wie co mówi, albo może odwrotnie :)
    Czyli, jursydykcja GIODO jest mocno ograniczona, ale nie do końca
    wyłączona. Gdyby chcieli, mogli by wezwać księdza do złożenia wyjaśnień,
    może postraszyć trochę Kurią. Parafianie mają prawo złożyć skargę do
    GIODO. Chętnie bym zobaczył postanowienie stwierdzające brak
    właściwości, albo coś takiego. Następna sprawa przed NSA przeciwko GIODO
    wygrana :)

    --
    Daniel Wieszczycki
    DataSec Consulting - Bezpieczenstwo Informacji

  • 5. Data: 2005-01-12 22:24:47
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <cs4158$j2t$1@atlantis.news.tpi.pl>, Daniel Wieszczycki wrote:

> [...]
    > wyznaniowego, o uregulowanej sytuacji prawnej, przetwarzanych na
    > potrzeby tego kościoła lub związku wyznaniowego.

    No ale tu mowa o zwolnieniu z "obowiązku rejestracji danych",
    cokolwiek to znaczy, a nie o prawie do ogłaszania wszem i wobec, kto
    ile dał.

    Renata

  • 6. Data: 2005-01-12 22:30:59
    Od: Daniel Wieszczycki <d...@N...pl>

    Renata Gołębiowska wrote:
    > No ale tu mowa o zwolnieniu z "obowiązku rejestracji danych",
    > cokolwiek to znaczy, a nie o prawie do ogłaszania wszem i wobec, kto
    > ile dał.

    Nie przeczytałaś dokładnie i nie zajrzałaś do ustawy :)
    Dalej napisałem, że przepis mówi:
    "W odniesieniu do zbiorów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i *3* (czyli
    tych kościelnych) (...), Generalnemu Inspektorowi nie przysługują
    uprawnienia określone w art. 12 pkt 2, art. 14 pkt 1, 3-5 oraz w art.
    15-18.
    Te uprawnienia, które _nie_ przysługują, to właśnie inspekcje itp. Ale
    kotrolować za pomocą wysyłania pism i wzywania do złożenia wyjaśnień mogą...

    PS: Gdzie jedziecie w przyszłym roku na wakacje? Może znowu jakiś pomysł
    wykorzystam - Twoje opisy są bardzo zachęcające :)

  • 7. Data: 2005-01-13 08:05:46
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <cs48ht$q5c$1@atlantis.news.tpi.pl>, Daniel Wieszczycki wrote:

    > Nie przeczytałaś dokładnie i nie zajrzałaś do ustawy :)

    No, nie, a szczególnie nie zajrzałam do ustawy:)

    > Te uprawnienia, które _nie_ przysługują, to właśnie inspekcje itp. Ale
    > kotrolować za pomocą wysyłania pism i wzywania do złożenia wyjaśnień mogą...

    Czyli, nie do końca jest tak, jak mówi pani rzecznik.

    > PS: Gdzie jedziecie w przyszłym roku na wakacje? Może znowu jakiś pomysł
    > wykorzystam - Twoje opisy są bardzo zachęcające :)

    Swobodny cytat z Simpsonów: "Co to znaczy być sławnym?" "Jesteś
    sławny, gdy znają cię ludzie, których ty nie znasz." :)

    Pomysł jest, ale planów brak, dlatego jeszcze nie rozpowiadamy. A
    gdyby nic z tego pomysłu nie wyszło, to mamy pomysł awaryjny:) Na
    razie za wcześnie, żeby mówić, ale chcemy diametralnie zmienić
    kierunek.

    Renata

  • 8. Data: 2005-01-13 17:55:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Grzegorz W." <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czyli nie mógł tego robić, no chyba że mamy kolejną aferę korupcyjną :)

    Jestem ostatnio uczulony na to słowo. Wiec napisz kto komu i jaką tu korzyść
    oferował lub dał, ze wietrzysz tu korupcję.

  • 9. Data: 2005-01-13 17:57:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrncub8te.d0q.Renata.Golebiowska@154-moo-7.acn
    .waw.pl...

    > No ale tu mowa o zwolnieniu z "obowiązku rejestracji danych",
    > cokolwiek to znaczy, a nie o prawie do ogłaszania wszem i wobec, kto
    > ile dał.

    O właśnie mi o to chodzi. Przetwarzać, to on je oczywiście może. Ale już nie
    ma prawa udostępniać. Przy czym kluczowe jest udostępnienie imion i nazwisk
    oraz innych danych osobowych, bo kwoty z punktu widzenia tej ustawy nie mają
    moim zdaniem znaczenia.

  • 10. Data: 2005-01-13 20:58:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Jan 2005, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    >+
    >+ Moim zdaniem najprawdopodobniej nie. Z samej ustawy takie wyłączenie nie

    Moment.
    Pozwólcie na inny punkt widzenia.
    I trzeba doczytać do ostatniego pytania :)

    Powstaje stowarzyszenie, "2 ludzi na krzyż".
    Ustanawiają statut.
    W statucie ustanawiają iż na cele statutowe dokonuje się
    dobrowolnej publicznej zbiórki pieniędzy i ofiarodawcy wyrażają
    zgodę na udostępnienie CZŁONKOM STOWARZYSZENIA informacji "kto
    ile dał".
    Każdy kto chce przystąpić musi zaakceptować statut.

    Czy widzicie w powyższym opisie coś "nielegalnego" ?
    Jakie "publicznie" ???
    Przecież jak rozumiem prezes NIE wychodzi w miejsce publiczne
    - tylko na terenie zamkniętego zgromadzenia członków wygłasza
    opinie o wewnętrznych sprawach członków ;)
    A teraz dokonujemy stosownych podstawień (stowarzyszenie=...
    prezes=...) - i z ciekawości czystej pytam jaka jest różnica
    między stowarzyszeniem a organizacją religijną ?

> [...]
    >+ obawy u mnie budzi ich rozpowszechnianie w formie powszechnie dostępnych

    Hm... ja powyżej patrzyłem tak: listy nie rozpowszechnia publicznie.
    A jak jeden z drugim sobie ZAPAMIĘTA a nawet ZAPISZE jakieś POJEDYNCZE
    dane - to to już nie będzie "udostępniony zbiór", IMHO.

    Nie, ja nie bronię kościoła (takiego czy innego) :)
    Tylko bawię się w legalistę...

    Dlaczego "pani nauczycielka" w klasie ma prawo odczytać oceny wszystkich
    uczniów (tak, mam na myśli *przed klasą*) skoro to sytuacja bardzo
    podobna - i nikt się nie oburza ? ;)
    Przecież Jasio może przyjść do domu i *rozpowszechnić* wiadomość
    "ze Adaś od Nowaków to załapał dwie pały".
    Zaczynamy szukać w ustawie gdzie jest pozwolenie na podawanie danych
    osobowych ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd