  • 21. Data: 2005-03-13 21:34:35
    Temat: Re: oskarzony jako swiadek
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > albo i nie mogą...

    Mogą. Jako świadek nie ma prawa składać fałszywych zeznań. Może odmówić
    ich składania. Jeśli był pouczony o tym prawie, to nie widzę
    przeciwwskazań to ewentualnego oskarżenia o fałszywe zeznania.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 22. Data: 2005-03-13 22:18:39
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Johnson napisał(a):
    > Mogą. Jako świadek nie ma prawa składać fałszywych zeznań. Może odmówić
    > ich składania. Jeśli był pouczony o tym prawie, to nie widzę
    > przeciwwskazań to ewentualnego oskarżenia o fałszywe zeznania.

    ja też nie bardzo, ale były orzeczenia stwierdzające coś innego

    KG

  • 23. Data: 2005-03-13 22:56:02
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@w...pl#X> napisał w wiadomości
    > ja też nie bardzo, ale były orzeczenia stwierdzające coś innego

    np. wyrok Sadu Apelacyjnego w Lodzi z 19.06.2001 II AKa 74/01

    Pozdrawiam
    SDD

  • 24. Data: 2005-03-14 04:22:02
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    SDD napisał(a):

    > np. wyrok Sadu Apelacyjnego w Lodzi z 19.06.2001 II AKa 74/01

    Widzę tezę, ale wydaje mi sie nieco contra legem.
    przepis jest dość wyraźny:

    Art. 233.
    § 3. Nie podlega karze, kto, nie wiedząc o prawie odmowy zeznania lub
    odpowiedzi na pytania, składa fałszywe zeznanie z obawy przed
    odpowiedzialnością karną grożącą jemu samemu lub jego najbliższym.

    A contrario podlega karze kto wie o prawie do odpowiedzi na pytanie, a
    mimo to kłamie.

  • 25. Data: 2005-03-14 05:54:18
    Od: "Przemek R. (Sopot)" <p...@g...pl>

    kam napisał(a):

    > tak

    :-)

    P.

  • 26. Data: 2005-03-14 06:44:19
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Johnson napisał(a):
    > Widzę tezę, ale wydaje mi sie nieco contra legem.

    Jest też orzeczenie SN z 1991 roku, uzasadnienie bezkarności znaleźli w
    przepisach procesowych - skoro oskarżonego nie można przesłuchiwać jako
    świadka w postępowaniu jego dotyczącym, to dokonanie takiego
    przesłuchania powoduje bezkarność ew. fałszywych zeznań
    trochę ma to sens...

    KG

  • 27. Data: 2005-03-14 10:24:00
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    > Widzę tezę, ale wydaje mi sie nieco contra legem.
    > przepis jest dość wyraźny:

    Gdyby tak do tego podchodzic, organy prowadzace postepowanie
    przygotowawcze - ZAWSZE - zaczynalyby od przesluchania w charakterze swiadka
    i oskarzonu musialby albo za kazdym razem odmawiac odpowiedzi z obawy przed
    samoinkryminacja - co sciagaloby nan podejrzenia - albo klamac i potem obok
    kary za przestepstwo dowaliliby mu tez kare za skladanie falszywych zeznan.
    I z gwarancji procesowych oskarzonego (prawo do klamstwa) bylyby nici.
    - i tak tez uzasadnil to SN w uchwale z 1991 roku, o ktorej wspomina kam

    Pozdrawiam
    SDD

  • 28. Data: 2005-03-15 10:51:17
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Jest też orzeczenie SN z 1991 roku, uzasadnienie bezkarności znaleźli w
    > przepisach procesowych

    gdzie moge znalezc to orzeczenie? Jest w internecie wiarygodna strona typu
    isip.sejm.gov.pl?

    P.

  • 29. Data: 2005-03-15 11:52:31
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Przemek R... napisał(a):
    > gdzie moge znalezc to orzeczenie? Jest w internecie wiarygodna strona typu
    > isip.sejm.gov.pl?

    http://pub.sn.pl/, choć tam tak starych raczej nie ma, a jak nie to
    bliblioteka: Orzecznictwo Sądu Najwyższego, Izba Karna i Wojskowa 1991
    r., nr 10-12, poz.46, sygn. I KZP 12/91

    KG

  • 30. Data: 2005-03-15 13:35:33
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > http://pub.sn.pl/, choć tam tak starych raczej nie ma, a jak nie to
    > bliblioteka: Orzecznictwo Sądu Najwyższego, Izba Karna i Wojskowa 1991 r.,
    > nr 10-12, poz.46, sygn. I KZP 12/91
    >
    > KG

    nie bardzo potrafie to znalezc. sygn. I KZP 12 tak to znajdzie ze 3, po
    wpisaniu sygn. I KZP 12/91 zero.
    moglabys podac dokladny link?

    P.