  • 1. Data: 2006-02-09 16:50:14
    Temat: oprogramowanie w firmie
    Od: Artur <a...@o...pl>

    Jakie kryteria musi spełniać oprogramowanie w firmie. Oczywiście
    zakładamy, że pochodzi z legalnego źródła i oryginalnego nośnika.

    Czy mogę użytkować oprogramowanie, na które nie mam faktury, żadnego
    innego dowodu zakupu?

    Czy mogę użytkować oprogramowanie, które zakupiłem wcześniej jako osoba
    fizyczna i mogę przedstawić jakieś dowody zakupu? A jeśli takich nie
    mam, za to posiadam legalny nośnik i własny numer seryjny do niego?

    Na ile istotne są ograniczenia licencyjne. Zakupiłem i użytkuję
    programy z licencjami: a) studencką, b) domową, niekomercyjną. Mogę je
    dalej użytkować?

    Proszę łopatologicznie, bo _jeszcze_ nie prowadzę dg i dotąd nie
    prowadziłem. Niebawem dopiero rozpocznę. Będę wdzięczny za informacje,
    bo nie wiem czy to co posiadam będę mógł użytkować. Przeszukałem
    archiwum, ale nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi. Kwestie nalepek,
    drukowanych licencji, zaślepek, pudełek już mam jasną, nie trzeba
    poruszać. :) Potrzebne tylko wyjaśnienie kwestii faktur w ogóel i faktur
    na firmę oraz ograniczeń licencyjnych w aspekcie karnym.

    pzdr
    Artur

  • 2. Data: 2006-02-09 16:54:48
    Temat: Re: Aha...
    Od: Artur <a...@o...pl>

    Dodam, że częśc softu posiadam w pełnych komercyjnych wersjach, lecz
    nie mam dowodów zakupu, kupiłem z drugiej ręki i jako osoba prywatna.

    Dotąd wykorzystywałem także zarobkowo - umowy cywilnoprawne. Czy to
    także był użytek komercyjny?

    A czy programy w wersjach studenckich (do użytku niekomercyjnego)
    wykorzystywane przy realizacji umów cywilnoprawnych to także użytek
    komercyjny?

    Będę bardzo wdzięczny, za porady. Nie chcę wdepnąć... :)

    pzdr
    Artur

  • 3. Data: 2006-02-09 21:56:36
    Temat: Re: oprogramowanie w firmie
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Artur napisał(a):
    > Jakie kryteria musi spełniać oprogramowanie w firmie. Oczywiście
    > zakładamy, że pochodzi z legalnego źródła i oryginalnego nośnika.

    ZADNE, musi byc uzyskany legalnie - w przeciwnym razie grozi CI
    odpowiedzialnosc karna ALE to tobie nalezy UDOWODNIC ze UZYSKALES (nie
    ze posiadasz bo to karane nie jest) ten program od osoby nie uprawnionej,
    jezeli natomiast uzyskales od osoby uprawnionej ale nie korzystasz
    zgodnie z licencja (studencka wersja np) wowczas conajwyzej grozi
    ci odpowiedzialnosc cywilna, ale nie wyobrazam sobie sposobu w jaki
    mialoby dojsc do tego procesu bo policja nie moze takich danych
    przekazywac jezlei dokonywala by przeszukania bowiem nie stanowi to
    przestepstwa

    > Czy mogę użytkować oprogramowanie, na które nie mam faktury, żadnego
    > innego dowodu zakupu?

    tak o ile jest uzyskany od osoby uprawnionej

    > Czy mogę użytkować oprogramowanie, które zakupiłem wcześniej jako osoba
    > fizyczna i mogę przedstawić jakieś dowody zakupu? A jeśli takich nie
    > mam, za to posiadam legalny nośnik i własny numer seryjny do niego?

    tak

    > Na ile istotne są ograniczenia licencyjne. Zakupiłem i użytkuję
    > programy z licencjami: a) studencką, b) domową, niekomercyjną. Mogę je
    > dalej użytkować?

    jw

    P.

  • 4. Data: 2006-02-09 22:25:21
    Od: Radosław Korzeniewski <r...@g...com>

    Artur wrote:
    > Na ile istotne są ograniczenia licencyjne. Zakupiłem i użytkuję
    > programy z licencjami: a) studencką, b) domową, niekomercyjną. Mogę
    je > dalej użytkować?
    Wolno Ci użytkować oprogramowanie jeśli nie łamiesz postanowień licencji
    (a one nie są sprzeczne z obowiązującym prawem). Jeśli licencja zezwala
    na użytkowanie tylko studentowi lub tylko w domu lub tylko do celów
    niekomercyjnych to odpowiedź masz oczywistą. Nie jesteś studentem lub
    wykorzystujesz w firmie lub do celów komercyjnych -> łamiesz warunki
    licencji.

    > Dodam, że częśc softu posiadam w pełnych komercyjnych wersjach, lecz
    > nie mam dowodów zakupu, kupiłem z drugiej ręki i jako osoba prywatna.
    Znowu, trzeba zweryfikować co na to licencje programów o których
    wspominasz - zakładam że wszystkie przeczytałeś przed ich akceptacją :)
    Z tego co się orientuję to jest sporo licencji komercyjnych które nie
    zezwalają na odsprzedanie licencji oprogramowania przez użytkownika
    końcowego i w związku z tym użytkowanie tak zakupionego oprogramowania
    jest w świetle tych licencji nielegalne.
    Oczywiście nie musi to dotyczyć programów o których wspominasz.

> [...]
    >
    > A czy programy w wersjach studenckich (do użytku niekomercyjnego)
    > wykorzystywane przy realizacji umów cywilnoprawnych to także użytek

    I jeszcze raz należy sprawdzić jak to definiuje konkretna licencja.
    Zazwyczaj użytek komercyjny jest wtedy kiedy dany program jest
    wykorzystywany jako narzędzie to zarabiania pieniędzy lub w takowym
    zarabianiu pieniędzy bezpośrednio pomaga.
    Kiedyś na jednej z grup toczyła się dyskusja w temacie licencjonowania
    oprogramowania "dla edukacji" - do użytku niekomercyjnego - w
    szczególnym przypadku: _prywatnej szkoły_. Niestety jedyny konsensus
    jaki osiągnięto to że należy zapytać autora programu (licencji) o
    wykładnię danego przypadku.

    pozdr

    Radek

  • 5. Data: 2006-02-10 12:09:54
    Od: "Huckleberry" <n...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Artur" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > programy z licencjami: a) studencką, b) domową, niekomercyjną. Mogę je
    > dalej użytkować?

    Podłączę się do pytania. Co w sytuacji jeśli ktoś ma laptopa, który przez
    pewien czas jest używany jako komputer firmowy, a po godzinach jako sprzęt w
    domu?
    Jeśli chodzi o specyficzne programy do zarabiania pieniędzy to sprawa jest
    jasna - muszą być komercyjne, ale np. program antywirusowy?
    A żeby utrudnić - co jesli firma jest w domu?
    pozdrawiam :)

  • 6. Data: 2006-02-10 13:01:25
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Podłączę się do pytania. Co w sytuacji jeśli ktoś ma laptopa, który przez
    > pewien czas jest używany jako komputer firmowy, a po godzinach jako sprzęt w
    > domu?

    ale o jakiej sytuacji mowisz? Przeszukaniu czy czym ?

    P.

  • 7. Data: 2006-02-10 14:40:12
    Od: "Huckleberry" <n...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości

    > ale o jakiej sytuacji mowisz? Przeszukaniu czy czym ?

    O legalności używania programów. W sytuacji krańcowej na wypadek
    przeszukania na przykład.
    Jeśli ktoś ma firmę zarejestrowaną na adresie domowym to jakie są przesłanki
    żeby nie traktować komputera stojącego w domu jako prywatny tylko jako
    firmowy?
    pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-02-10 15:28:13
    Od: Radoslaw Korzeniewski <r...@g...com>

    pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > żeby nie traktować komputera stojącego w domu jako prywatny tylko jako
    Jak już w tym wątku pisał Przemek R. to w przypadku nalotu i
    przeszukania liczy się wyłącznie posiadanie legalnego oprogramowania,
    nikt nie będzie sprawdzał czy nie łamiesz warunków licencji, ważne
    abyś ją miał.

    pozdr

    Radek

  • 9. Data: 2006-02-10 15:43:50
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > żeby nie traktować komputera stojącego w domu jako prywatny tylko jako

    policje nie interesuje fakt zlamania postanowien umowy licencynej a
    jedynie to czy program zostal uzyskany legalnie.

  • 10. Data: 2006-02-11 08:52:17
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Przemek R.* wypowiedziała te
    słowa:

    > policje nie interesuje fakt zlamania postanowien umowy licencynej a
    > jedynie to czy program zostal uzyskany legalnie.

    No to zdziwiłbyś się, bo niedawno mój znajomy miał zajęte jako dowód
    komputery w firmie w sprawie z art. 202 par. 4 kk (ktoś mu się włamał na
    serwer i zrobił tam repozytorium...), policja wpadła z postanowieniami na
    dom właściciela, biuro, prywatny komputer admina (mieszka 300 km od firmy)
    i jeszcze prywatny komputer jednego z pracowników.
    Sprawdziwszy podstawowe sprawy wzięli się za licencje i m.in. od admina
    zażądali okazania ważnej licencji GPL (sic!), ale jednemu kolesiowi _chyba_
    będą stawiać zarzuty za nielicencjonowany MShit.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    gsm: 502DEFUNK ||| JID:o...@j...org ||| gg: 3657597