  • 1. Data: 2010-08-04 08:02:35
    Temat: opłata za przyłącz wod-kan
    Od: "rz" <z...@i...pl>

    Witam
    Potrzebna jest informacja w sprawie opłaty za przyłącze wody i kanalizacji
    do domu jednorodzinnego.
    Sprawa wygląda tak
    W 2008 r. wykonałem własnym kosztem przyłaczenie domu jednorodzinnego do
    sieci wody i kanalizacji.
    Obie sieci już od kilku lat funkcjonowały.
    Po wykonaniu odbioru z miejscowego GO-KOMu dostałem dwie FV tytułem opłaty
    przyłączeniowej...."
    Razem na kwote 700+800=1500 zł.
    Wpłaciłem w 2008 r. 200 i 300 zł.
    Do wczoraj nikt sie o nic nie upominał. Otrzymałem poleconym ostateczne
    wezwanie do zapłaty wraz z odsetkami, co razem dało ok. 1400 zł.
    Nie płaciłem całej kwoty dlatego że jeszzce w 2008 r. dowiedziałem się że
    opłata przyłączeniowa jest bez podsaw prawnych.
    Myslałem, temat zakończony.
    Podstawą wg GO-KOMu była uchwała Rady Gminy z końca 2007 r.

    Wyrok NSA sygn. akt II OSK 730/06:

    CYTAT

    "Gmina nie może nakładać na mieszkańców obowiązkowych opłat za przyłączenie
    nieruchomości do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Podstawą taką nie może
    być przepis art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej, ani art. 15
    i 19 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę. Takie opłaty prowadziłyby do
    przeniesienia na mieszkańców gminy bezpośredniego i przymusowego
    finansowania zadań gminy przez obowiązkowy udział w kosztach budowy.
    Tymczasem kwestię uczestnictwa właścicieli nieruchomości w kosztach budowy
    infrastruktury technicznej regulują przepisy ustawy o gospodarce
    nieruchomościami dotyczące opłat adiacenckich."

    Teraz pytanie :

    Czy GO-KOM może żądać spłaty faktur wraz odsetkami mimo, że faktury są
    bezpodstawne prawnie ?

    Czy mogę, żądać zwrotu tych 500 zł które zapłaciłem do tej pory ?

    pozdrawiam

    Rafał

  • 2. Data: 2010-08-06 19:31:55
    Temat: Re: opłata za przyłącz wod-kan
    Od: Jan <j...@w...pl>

    rz pisze:>

> [...]
    > bezpodstawne prawnie ?
    >
    > Czy mogę, żądać zwrotu tych 500 zł które zapłaciłem do tej pory ?

    Choć uznałeś roszczenie (wpłacając część sumy), to na Twoim miejscu,
    napisałbym wezwanie do zwrotu, przytaczając art 410 kc, oraz powołał się
    na linię orzecznictwa sądów administracyjnych (jedno z orzeczeń
    cytowałeś). W zależności od tego, co odpiszą, będziesz wiedział, co
    robić dalej.