  • 1. Data: 2008-07-13 10:28:17
    Temat: okres próbny a rodzaj umowy
    Od: smerf <s...@a...home.pl>

    Pracodawca chce zatrudnic na 3 miesieczny okres probny na podstawie
    umowy-zlecenia.

    Wiem, ze istnieje rodzaj umowy o prace na okres próbny jako osobny typ
    umowy.

    1. Dlaczego pracodawcy moze zalezec, zeby podpisac na okres probny
    umowe-zlecenie

    2. Jakie sa roznice umowy o prace z okresem probnym a umowy zlecenie?
    (urlop, zus, fundusz emerytalny, itd.)

    3. Umowa zlecenie mialaby byc od razu podpisana na 3 miesiace. Czy
    pracownik ma mozliwosc swobodnego rozwiazania takiej umowy?

    4. Jak uzyskac gwarancje tego, ze od umowy zlecenie beda placone skladki
    na zus

    Dziekuje zyczliwym za pomoc i odpowiedz.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-07-13 17:16:59
    Temat: Re: okres próbny a rodzaj umowy
    Od: "info" <p...@w...pl>

    > 1. Dlaczego pracodawcy moze zalezec, zeby podpisac na okres probny
    > umowe-zlecenie
    >
    > 2. Jakie sa roznice umowy o prace z okresem probnym a umowy zlecenie?
    > (urlop, zus, fundusz emerytalny, itd.)

    kilka istotnych roznic:

    - przy umowie zlecenia nie masz prawa do urlopu (odrobine mniejszy koszt)
    - nie ma badan lekarskich na poczatek (znow mniejszy koszt)
    - jesli jestes jeszcze studentem przy zleceniu pracodawca nie placi zusu
    (nie zbierasz wiec na emeryture, nawet jesli to bedzie glodowa emerytura)
    - nie masz prawa do chorobowego,
    - nie jestes pracownikiem, a wiec nie obowiazuje cie kodeks pracy, tylko
    cywilny (np. trudniej egzekwuje sie naleznosci, nie liczy sie do stazu pracy
    itd., nie masz prawa do przerwy sniadaniowej 15 min czy przerw 5 min co
    godzine przy pracy przy kompie itd.)

    > 3. Umowa zlecenie mialaby byc od razu podpisana na 3 miesiace. Czy
    > pracownik ma mozliwosc swobodnego rozwiazania takiej umowy?

    - nie, umowy zlecenia nie mozesz rozwiazac, chyba, ze przewidzicie to w
    tresci umowy

    > 4. Jak uzyskac gwarancje tego, ze od umowy zlecenie beda placone skladki
    > na zus

    - jesli bedzie obowiazek placenia zus, pracodawca ma obowiazek regularnie
    wydawac ci druk rmua na ktorym potwierdza ze zaplacil skladki (w praktyce
    firmy daja takie druki raz na pare mc za wszystkie poprzednie miesiace)