  • 1. Data: 2008-07-13 09:02:31
    Temat: Oprogramowanie GNU/GPL
    Od: "axl" <a...@a...pl>

    Witam,
    z tego co się orientuję oprogramowanie GNU/GPL nie pozwala na zmodyfikowanie
    go do takiej postaci, aby było chronione prawem autorskim i nie można by go
    samemu rozpowszechniać. Przykład: facet zmodyfikował nieco skrypt Joomla!
    (GNU/GPL), sprzedaje serwsi na nim oparty na Allegro.pl i zastrzega sobie
    m.in. takie rzeczy:

    "- Zakupiony serwis możesz sprzedać lub przekazać, jednak nie możesz
    sprzedać go na Allegro przed upływem 3 miesięcy od daty zakupu"
    "- Nie wolno Ci powielać serwisu i sprzedawać go na Allegro oraz poza tą
    platformą pod innymi domenami"

    Nie wiem czy można wprowadzać takie zapisy do zmodyfikowanego oprogramowania
    GNU/GPL dlatego chciałbym, aby w tej kwestii wypowiedział się ktoś bardziej
    doświadczony.

    Z góry dziękuję.

  • 2. Data: 2008-07-13 09:44:40
    Temat: Re: Oprogramowanie GNU/GPL
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

    Użytkownik "axl" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Nie wiem czy można wprowadzać takie zapisy do zmodyfikowanego
    > oprogramowania GNU/GPL dlatego chciałbym, aby w tej kwestii wypowiedział

    mozna zignorowac te zapisy .

  • 3. Data: 2008-07-13 10:26:47
    Od: "Jakub Danecki" <j...@d...net>

    Troll wrote:
    > mozna zignorowac te zapisy .

    To zależy, jakiego rodzaju modyfikacje zostały wprowadzone. Jeżeli
    człowiek dorobił tylko wtyczki/rozszerzenia, to całkiem możliwe, jest ich
    objęcie normalną ochroną, gdyż mogą nie zawierać kodu joomli, a tylko
    korzystać z jej API. Natomiast jeżeli wziął kod samego oprogramowania GPL
    i w nim dopisał kilka linijek, to ma obowiązek udostępnić sam program jak
    i jego kod źródłowy (tutaj to jest to samo, bo nie ma kompilacji)
    niedopłatnie.

    Jakub

  • 4. Data: 2008-07-13 10:50:18
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela 13 lipiec 2008 11:02
    (autor axl
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <g5cgok$b98$1@nemesis.news.neostrada.pl>):

    > Witam,
    > z tego co się orientuję oprogramowanie GNU/GPL nie pozwala na
    > zmodyfikowanie go do takiej postaci, aby było chronione prawem autorskim

    Ależ ono jest chronione prawem autorskim :D I to nawet dość restrykcyjnie.
    GNU/GPL to najbardziej restrykcyjna chyba z licencji WO.

    Nie chronione to są Public Domain, ale w polskim prawie nie ma PD, więc się
    nie da.

> [...]
    > sprzedać go na Allegro przed upływem 3 miesięcy od daty zakupu"
    > "- Nie wolno Ci powielać serwisu i sprzedawać go na Allegro oraz poza tą

    No to zależy co dołożył. Bo sama Joomla nie może zostać tak ograniczona, ale
    może np. dołożył swoje grafiki i skórki? To tak jak z niektórymi starymi
    grami -- silniki są GPL, a tekstury nie, więc powstają na ich silnikach gry
    pokrewne.

    --
    Tristan

  • 5. Data: 2008-07-13 10:51:12
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela 13 lipiec 2008 12:26
    (autor Jakub Danecki
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <g5cl97$aab$1@inews.gazeta.pl>):

> [...]
    > człowiek dorobił tylko wtyczki/rozszerzenia, to całkiem możliwe, jest ich
    > objęcie normalną ochroną, gdyż mogą nie zawierać kodu joomli, a tylko

    A to już kwestia dyskusyjna, bo GPL jest wirusowa.

    --
    Tristan

  • 6. Data: 2008-07-13 23:18:13
    Od: Rosomaczek <r...@c...ek>

    Troll pisze:

    > mozna zignorowac te zapisy .

    Nie pisz głupot, GPL w ogóle nie można sprzedawać!

    --
    Rosomaczek, co włazi na krzaczek

  • 7. Data: 2008-07-13 23:28:26
    Od: Any User <u...@a...pl>

    > Nie pisz głupot, GPL w ogóle nie można sprzedawać!

    A od kiedy?

    (Nie, żebym był jakimś zwolennikiem GPL - uważam, że Stallmana
    należałoby w ogóle powiesić za jaja - natomiast powyższe twierdzenie
    jest akurat bzdurą.)

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 8. Data: 2008-07-14 08:30:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Jul 2008, Rosomaczek wrote:

    > Nie pisz głupot, GPL w ogóle nie można sprzedawać!

    Czego to człowiek się nie dowie... ;)
    Skąd ten pomysł (że nie wolno)?
    Jakie przestępstwo popełniają np. ci:
    http://www.ux.pl/openoffice/
    ...możesz objaśnić?

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-07-14 08:33:56
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 14 lipiec 2008 10:30
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0807141028421.3660@quad>):

    > Jakie przestępstwo popełniają np. ci:
    > http://www.ux.pl/openoffice/
    > ...możesz objaśnić?

    No akurat tutaj to nie wyciągaj kota z worka, bo popełniają :(

    --
    Tristan

  • 10. Data: 2008-07-14 08:38:14
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 14 lipiec 2008 01:28
    (autor Any User
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <g5e32q$3031$1@opal.icpnet.pl>):

    > (Nie, żebym był jakimś zwolennikiem GPL - uważam, że Stallmana
    > należałoby w ogóle powiesić za jaja

    E, nie przesadzaj. To prawda, GPL jest dość restrykcyjna, ale pamiętaj,
    kiedy powstawała. Jej wirusowość i restrykcyjność jest zamierzona, żeby nie
    dawać przeciwnikom narzędzi. Wiadomo, że LGPL czy BSD są przyjemniejsze,
    ale zwłaszcza wtedy ważne było, żeby dać zdecydowany odpór tym, którzy
    budowali swoje imperia na hakerach. Podobnie zresztą jak teraz należy dawać
    odpór patentowcom i dlatego GPL3 w tym kierunku idzie.

    --
    Tristan