    From: "treneros" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odsetki od nieterminowych płatności a zakończenie DG
    Date: Sun, 19 Jun 2005 15:28:12 +0200

    Użytkownik "kam" napisał w wiadomości:

    > po czym, w uchwale 7 sędziów z 26 stycznia 2005 r. III CZP 42/04
    > stwierdził że:
    > "Ustanowiony w art. 118 k.c. termin przedawnienia roszczeń o
    > świadczenia okresowe stosuje się do roszczeń o odsetki za opóźnienie
    > także wtedy, gdy roszczenie główne ulega przedawnieniu w terminie
    > określonym w art. 554 k.c. Roszczenie o odsetki za opóźnienie
    > przedawnia się jednak najpóźniej z chwilą przedawnienia
    > się roszczenia głównego."
    >
    > KG

    Tak juz jest z Sądem Najwyższym że jedne orzeczenia są sprzeczne z
    innymi, ale akurat przytoczona przez Ciebie uchwala nie stoi w
    sprzeczności z przytoczonymi przeze mnie orzeczeniami w aż takim
    stopniu jak by się to na pierwszy rzut oka wydawało.

    Zwróć uwagę na zdanie 2. tezy tej uchwały. "Roszczenie o odsetki za
    opóźnienie przedawnia się jednak najpóźniej z chwilą
    przedawnienia się roszczenia głównego."

    Roszczenia o odsetki za opóźnienie przedawniają się odrębnie od
    roszczenia głównego, z tym jednak zastrzeżeniem, iż z reguły nie
    później niż z upływem terminu przedawnienia roszczenia głównego.
    Sąd Najwyższy wydając te uchwałe kierował się przekonaniem, że
    przedawnienie się roszczeń ubocznych wraz z przedawnieniem się
    roszczenia głównego przyjmuje się dlatego, żeby przy okazji sporów o
    roszczenia uboczne nie dochodziło do przekreślenia znaczenia
    przedawnienia się roszczeniagłównego.

    Gdyby bowiem roszczenie uboczne nie przedawniało się wraz z
    przedawnieniem roszczenia głównego, dłużnik dla obrony przed
    nieprzedawnionym roszczeniem ubocznym musiałby, ze względu na
    uzależnienie powstania roszczenia ubocznego od istnienia roszczenia
    głównego, wdać się w spór co do przesłanek roszczenia głównego, a to
    przekreślałoby znaczenie przedawnienia się roszczenia głównego.

    Sąd Najwyższy traktuje więc odsetki jako świadczenie okresowe,
    niezalezne od swiadczenia głównego, podlegające pod przepis art. 118
    KC tylko pod pewnymi warunkami.

    Roszczenie o odsetki staje się odrębnym roszczeniem wtedy, gdy przed
    upływem terminu przedawnienia świadczenia głównego, następąpi
    zdarzenie powodujące wygaśniecie roszczenia głównego, na przykład
    uczynienie zadość temu roszczeniu - wykonanie świadczenia głównego.
    Wspomniane zdarzenie potwierdza to, że roszczenie główne istniało i
    tym samym daje podstawę do uznania, że pozostałe w mocy roszczenia
    uboczne uległy z chwilą tego zdarzenia niejako przekształceniu w
    roszczenia główne. W związku z tym przedawnienie ich powinno być odtąd
    rozpatrywane całkowicie samodzielnie.

    Uchwala ta wprowadza wiec de facto dwa oresy przedawnienia odsetek w
    transakcjach gospodarczych:
    - 3 letni gdy świadczenie główne spełniono ale z naruszeniem terminu;
    powód występuje więc do sądu z pozwem tylko o odsetki,
    - 2 letni gdy świadczenia głównego nie spełniono i powód występuje do
    sądu z pozwem o świadczenie + odsetki

    Masz więc rację jeśli chodzi o te trzy lata.
    W sprawie o ktorą pyta "Sinka" odsetki są samodzielnym roszczeniem i
    zgodnie z tą uchwałą należałoby zastosować 3 letnie przedawnienie.
    Z drugiej strony musze powiedzieć że w sądach niższych instancji
    powszechnie stosuje się 2 letni okres przedawnienia w takich
    sprawach - jesli tylko podniesiony zostanie taki 2 letni zarzut
    przedawnienia przez pozwanego.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-