    From: "Tomek Jaromin - Jaro" <n...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: odmowa wypłaty odszkodowania - HESTIA 7
    Date: Tue, 28 Dec 2004 16:30:55 +0100

    Witam

    Moja mama jest ubezpieczone w Ergo Hestii - wykupila pakiet HESTIA 7
    obejmujacy m.in ubezpieczenie na dom, OC oraz AC.
    Skladka jest podzielona na raty.

    Pierwsza rata zostala wplacona przy podpisywaniu umowy, rata 2 miala byc
    zaplacona 22.10.2004, niestety byla spozniona wplata i zostala ona uiszczona
    18.11.2004.
    22.11.2004 nastapila szkoda - stluczka.
    HESTIA odmawia nam wyplacenia odszkodowania podpierajac sie $90 ust. 2
    ogólnych warunków ubezpieczenia:

    $90 ust. 2
    "Jeżeli zapłata składki lub jej pierwszej raty została odroczona w stosunku
    do początku okresu ubezpieczenia, a Ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność
    przed zapłaceniem składki lub jej pierwszej raty, niezapłacenie składki lub
    pierwszej raty składki w terminie wyznaczonym przez Ubezpieczyciela będzie
    traktowane jako odstąpienie od umowy ubezpieczenia przez Ubezpieczyciela z
    upływem dnia wyznaczonego w umowie jako termin płatnośći składki lub
    pierwszej raty składki, bez konieczności składania odrębnego oświadczenia
    woli w tym zakresie. Postanowienie zdania poprzedzającego stanowi
    zawiadomienie Ubezpieczającego o odstąpieniu od umowy."

    Zadzwoniłem na ich infolinie i rozmawiałem z konsultanktą. Stwierdziła ona,
    że musiała wyniknąć jakaś pomyłka, gdyż mowa jest tu o pierwszej racie.
    Rozmowa zostala zarejestrowana przez ich system.

    Pojechałem zatem do biura w Katowicach, gdzie powiedziano mi, ze odmowa jest
    faktycznie poprawna bo ust.3 mowi tak:

    "W odniesieniu do skutków prawnych niezapłacenia kolejnej raty składki w
    terminie wyznaczonym przez Ubezpieczyciela mają zastosowanie odpowiednie
    postanowienia ust. 2"

    ALE UWAGA! II Rata została _zaksięgowana_, spytalem jakim prawe zaksiegowana
    II rate skoro wg. nich umowa wygasla, to powiedziano mi, ze tytulem
    kolejnych rat OC, ktore nie wygasa w takim wypadku. Ciekawe jakim prawem,
    kto im na to pozwolil bo OWU tego nie reguluja.

    Podsunieto nam swistek o takiej tresci:

    "Prosze o wznowienie ubezpieczenia, ktore wygaslo po nieterminowej wplace II
    raty..... oraz oswiadczam, ze w okresie id 22.10.2004 do 18.11.2004 - kiedy
    skladka nie byla placona - nie bede roscil odszkodowac z ww polisy".

    Oczywiscie odmowilem podpisania takiego oswiadczenia, gdyz byla by to zgoda
    i potwierdzenie, ze umowa od 22.10.2004 wygasla - napisalem oswiadczenie
    takie:

    "Oswiadczam, ze w okresie id 22.10.2004 do 18.11.2004 - kiedy skladka nie
    byla placona - nie bede roscil odszkodowac z ww polisy"

    Zaznaczam, ze szkoda wystapila PO wplaceniu II raty skladki ubezpieczenia.

    Kazdy w tej chorej fimrmie interpretuje to po swojemu.

    Wg. ich interpretacji umowa wygasa nawet po 1 dniu spoznienia ze skladka i
    ubezpieczajacy nie wie o tym NIC.

    Oczywiscie napisalem odwolanie, ale licze sie z tym, ze sprawa trafi do
    sadu. Z tego co wiem, to jesli umowa jest niejasna lub mozna ja
    interpretowac na rozne sposoby, to przyjmuje sie interpretacje na korzysc
    strony, ktora nie jest jej autorem.

    Po rozmowie z osoba, ktora decyzje odmowna podpisala wiem, ze moje argumenty
    nie znajduja u nich poparcia czeka mnie wiec sprawa sadowa. Znalazlem w
    sieci identyczny przypadek, niestety nei mam jeszcze odpowiedzi od osoby
    ktorej to dotyczylo jak jej sprawa sie zakonczyla.

    Pozdrawiam
    Tomek Jaromin