  • 51. Data: 2002-08-24 20:28:53
    Temat: Re: odciski palców
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Andrzej Wrobel wrote:

    > Możesz spać spokojnie. ZTCW _nie ma_ czegoś takiego jak centralny
    > rejestr czy baza odcisków palców.
    > Do każdego dochodzenia są oddzielnie pobierane odciski palców
    > i leżą tylko w aktach danej sprawy.
    > Możliwe, że jest rejestr odcisków palców osób skazanych, ale też
    > nie jestem tego pewien.

    A czemu wlasciwie taki rejestr mialby nie istniec w epoce komputerow i
    internetu.
    Wielkosc pliku z obrazem linii papilarnych to wielkosc rzedu 1 MB.
    1000 osob to 1000 MB = 1 GB.
    DVD to 17 GB i wiecej do 30 GB
    czyli mozna zarchiwizowac odciski 30.000 osob na jednym DVD, po
    kompresji i zoptymalizowaniu rozdzielczosci
    grafiki moze dojdziemy do 100.000 odciskow na jednym DVD.
    Czyli 400 DVD to baza odciskow palcow wszystkich mieszkancow kraju.
    Niewielka biblioteczka i juz znamy odciski palcow wszystkich mieszkancow
    kraju sredniej wielkosci.

    Czyli prawdopodobnie to wielkosc bazy danych byla przeszkoda, aby
    odciski byly pobierane od kazdego
    po urodzeniu , czy tez w chwili uzyskania pelnoletniosci i wydania
    dowodu osobistego.

    Wedlug rozszerzajacej definicji odciski palcow mozna uznac za dane
    osobowe , podobnie jak kod genetyczny,
    gdyz umozliwiaja jednoznaczna identyfikacje osoby.
    Skoro dane osobowe sa gromadzone, przetwarzane w celach zgodnych z
    ustawa to wlasciwie brak formalnych przeszkod, aby "dane osobowe "
    wedlug poszerzonej definicji, czyli np. adres e-mail, odciski palcow ,
    kod genetyczny itd. byly gromadzone i przetwarzane.

    Budowa takiej bazy to jedynie prosty zabieg techniczny zwiazany z
    otwarciem acces pointow, czyli miejsc
    skanowania odciskow w urzedach i instytucjach.
    A dalsza procedura rejestrowania, opisywania, przesylania do archiwum
    jest juz dokonywana automatycznie, wedlug minimalnych kosztow.

    Ale moze sa znane jakies nieujawnione przeszkody, opory, aby takiej bazy
    nie budowac.

    Teoria odciskow chyba jest blisko zwiazana ze Scotland Yardem, bo o ile
    pamietam to jednak Sherlock Holmes
    bardziej zwracal uwage na innego typu slady i tez nie mial bazy
    porownawczej, nawet gdyby odciski
    z roznych miejsc pobieral.

    I ostatnie.
    Czy odciski mozna zmieniac genetycznie i sa znane schorzenia genetyczne
    , ktore wywoluja zmiane odciskow u osoby doroslej, albo po paparzeniu,
    obrazeniach dloni rak ?
    Kiedys czytalem interesujaca prace o ludziach, ktorych palce sa
    pozbawione lini papilarnych,
    a przeciez o to wlasnie chodzi.
    Czy odciski moga zaniknac, ulec zmodyfikowaniu wzgl. powieleniu w wyniku
    klonowania.
    Jezeli ktos sie zajmowal tym tematem doglebnie to bede wdzieczny za
    komentarz.

    Jacek
    --
    World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
    fit to solve NP problems (knapsack algorithm).

  • 52. Data: 2002-08-24 20:38:58
    Od: "Ryszard" <r...@o...pl>

    | Możesz spać spokojnie. ZTCW _nie ma_ czegoś takiego jak centralny
    | rejestr czy baza odcisków palców.
    | Do każdego dochodzenia są oddzielnie pobierane odciski palców
    | i leżą tylko w aktach danej sprawy.

    Jesteś w błędzie art. 20 Ustawy o Policji mówi "Policja może pobierać,
    gromadzić i wykorzystywać w celach wykrywczych i identyfikacyjnych odciski
    linii papilarnych" i odbitki lini papilarnych od niedawna wprowadzane są do
    rejestru. Jakiś czas temu było o tym w TV a system gromadzenia i
    porównywania odbitek lini papilarnych nazywany jest AFIS.

    Ryszard

  • 53. Data: 2002-08-24 20:49:38
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Ryszard wrote:

> [...]
    > rejestru. Jakiś czas temu było o tym w TV a system gromadzenia i
    > porównywania odbitek lini papilarnych nazywany jest AFIS.

    Producent Afisu/ Iafisu ma siedzibe w stanie NY.
    Jezeli ktos jest zainteresowany szkoleniem nt. algorytmow identyfikacji,
    segregacji i porownywania odciskow palcow, budowy baz danych, procedury
    wysylania zapytan do bazy danych, a takze wdrozeniem systemu Afis/Iafis
    w swojej instytucji, urzedzie, biurze, firmie,
    to moge takie seminarium zorganizowac i przeprowadzic on-line przez
    internet.

    Oczywiscie najwazniejsze jest pytanie, czy odciski palcow /linie
    papilarne moga ulec naturalnej lub wymuszonej deformacji i jakie
    czynniki takie deformacje moga wywolac i odpowiedz na nie, potwierdzona
    badaniami i testami.

    Jacek

  • 54. Data: 2002-08-24 21:04:31
    Od: "bellboy" <b...@h...pl>

    <r...@o...pl> wrote:

> [...]
    > identyfikacyjnych odciski linii papilarnych" i odbitki lini
    > papilarnych od niedawna wprowadzane są do rejestru.

    Sam piszesz, że od niedawna są wprowadzane, a więc ten rejestr
    nie istnieje, dopiero się tworzy. Przyznaję,że o tym nie wiedziałem.
    A więc jednak Xena ma powody do zmartwienia ???

    i to co napisałem:

> [...]

    jest juz nieaktualne??

    --
    Andrzej http://bellboy.wizytowka.pl

    "Always look on the bright side of life"
    [ Monty Python]

  • 55. Data: 2002-08-26 16:57:20
    Od: "Ryszard" <r...@o...pl>

    | Sam piszesz, że od niedawna są wprowadzane, a więc ten rejestr
    | nie istnieje, dopiero się tworzy. Przyznaję,że o tym nie wiedziałem.
    | A więc jednak Xena ma powody do zmartwienia ???

    Może źle się wyraziłem że od niedawna istnieje ta baza od niedawna "żyje"
    http://polityka.onet.pl/artykul.asp?DB=162&ITEM=6663

    W artykule jest napisane "Rewolucja dotyczy na razie Komendy Głównej ..." a
    z tego co mi wiadomo to już nie tylko Komendy Głównej ale wszystkich Komend
    Wojewódzkich.
    http://www.alfatv.pl/policja/kantor.html

    Ryszard