  • 1. Data: 2002-08-13 15:54:14
    Temat: Poręczenie dlapracodawcy
    Od: a...@g...pl (Alten)

    Witam!!

    Rozpoczynam pracę w nowym miejscu /sklep z art. metalowymi/
    pracodawca jako warunek przyjęcia wymaga odemnie poręczenia
    majątkowego do wysokości 40.000. Jak takie poręczenie powinno wyglądać czy to jest
    gdzieś zapisane w kodeksie pracy?

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~
    #GG -1359635 ~~
    mailto - a...@o...pl ~~
    ~ ~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    ##################################################
    # #
    # #
    # >ICQ-164409476 mailto> a...@o...pl #
    # > GG-1359635 #
    # #
    ##################################################

  • 2. Data: 2002-08-14 20:07:16
    Temat: Re: Poręczenie dlapracodawcy
    Od: "edward" <u...@w...pl>

    ile ??? 40 000 zł
    Edward U.

  • 3. Data: 2002-08-15 07:50:59
    Temat: Re[2]: Poręczenie dlapracodawcy
    Od: a...@g...pl (Alten)

    Hello edward,

    Wednesday, August 14, 2002, 10:07:16 PM, you wrote:

    e> ile ??? 40 000 zł
    e> --
    e> Pozdrawiam
    e> Edward U.
    e> --------------------------------------------------

    e> odemnie poręczenia

    Dokładnie (40.000 zł. PNL) na tyle wycenił towar który będzie w sklepie.
    Ma to być przedstawicielstwo jego firmy w ościennym województwie.

    --
    Best regards,
    Alten mailto:a...@g...pl

  • 4. Data: 2002-08-15 08:06:24
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 13 Aug 2002 17:54:14 +0200, a...@g...pl (Alten)
    zakodował:
> [...]
    > pracodawca jako warunek przyjęcia wymaga odemnie poręczenia
    > majątkowego do wysokości 40.000. Jak takie poręczenie powinno wyglądać czy to jest

    Spory kawałek z KP:
    DZIAŁ PIˇTY
    ODPOWIEDZIALNO?Ć MATERIALNA PRACOWNIKÓW
    Rozdział I
    Odpowiedzialno?ć pracownika za szkodę wyrz?dzon? pracodawcy

    Art. 114. Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego
    wykonania obowi?zków pracowniczych ze swej winy wyrz?dził pracodawcy
    szkodę, ponosi odpowiedzialno?ć materialn? według zasad okre?lonych w
    przepisach niniejszego rozdziału.

    Art. 115. Pracownik ponosi odpowiedzialno?ć za szkodę w granicach
    rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne
    następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.

    Art. 116. Pracodawca jest obowi?zany wykazać okoliczno?ci
    uzasadniaj?ce odpowiedzialno?ć pracownika oraz wysoko?ć powstałej
    szkody.

    Art. 117. Par. 1. Pracownik nie ponosi odpowiedzialno?ci za szkodę w
    takim zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczyniła się do
    jej powstania albo zwiększenia.
    Par. 2. Pracownik nie ponosi ryzyka zwi?zanego z działalno?ci?
    pracodawcy, a w szczególno?ci nie odpowiada za szkodę wynikł? w
    zwi?zku z działaniem w granicach dopuszczalnego ryzyka.
    Par. 3. (skre?lony).

    Art. 118. W razie wyrz?dzenia szkody przez kilku pracowników każdy z
    nich ponosi odpowiedzialno?ć za czę?ć szkody stosownie do
    przyczynienia się do niej i stopnia winy. Jeżeli nie jest możliwe
    ustalenie stopnia winy i przyczynienia się poszczególnych pracowników
    do powstania szkody, odpowiadaj? oni w czę?ciach równych.

    Art. 119. Odszkodowanie ustala się w wysoko?ci wyrz?dzonej szkody,
    jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia
    przysługuj?cego pracownikowi w dniu wyrz?dzenia szkody.

    Innymi słowy, żeby "ściągnąć" z Ciebie te pieniądze, musiałby Ci
    płacić ponad 13K PLN miesięcznie. Inna rzecz, że musi dowieść Twojej
    winy. Nie wiem o co mu chodzi. Albo próbuje Cię wyrolować i w coś
    wkopać (co mu, ze względu na powyższe paragrafy nie bardzo wyjdzie),
    albo jest tylko głupi. Powinien się ubezpieczyć, bo z ubezpieczyciela
    miałby dużo większe szanse ściągnąć jakieś pieniądze, niż z Ciebie
    (zakładając nawet, że masz 40K PLN).

    Co do samego poręczenia, to nie ma sensu, skoro nie może od Ciebie
    żadać takich pieniędzy.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2002-08-15 13:00:28
    Od: Wojciech <w...@p...wp.pl>

    On Tue, 13 Aug 2002 17:54:14 +0200, Alten wrote:

    > Witam!!
    >
    > Rozpoczynam prac? w nowym miejscu /sklep z art. metalowymi/
    > pracodawca jako warunek przyj?cia wymaga odemnie por?czenia
    > maj?tkowego do wysoko?ci 40.000. Jak takie por?czenie powinno wygl?daae
    > czy to jest gdzie? zapisane w kodeksie pracy?

    Poniewaz ma byc to praca w sklepie, przypuszczam, ze chodzi ci albo o:
    1) indywidualna odpowiedzialnosc za mienie powierzone z obowiazkiem
    zwrotu albo wyliczenia sie (art 24 par 2 kp), albo
    2) odpowiedzialnosc wspolna za mienie powierzone kilku pracownikom
    lacznie z obowiazkiem wyliczenia sie art 125 -126 pk + przepisy wykonawcze)

    ww. rodzaje odpowiedzilanosci charakteryzuja sie miedzy innymi tym, ze
    nie ma tu gornej granicy odpowiedzialnosci do 3 pensji (odpowiada sie w
    zasadzie do pelnej wysokosci szkody, na zasadach uregulowanych w
    przepisach i w umowach z pracownikami),

    jezeli chodzi o kwestie dowodowe, to:

    pracodawca podczas inwentaryzacji wykazuje tylko tyle, ze nastapil
    niedobor w mieniu powierzonym,
    przepisy domniemuja wine pracownka,

    pracownik moze sie uwolnic od odpowiedzialnosci tylko wtedy jezeli
    wykaze, ze szkoda powstala z przyczyn od niego niezaleznych (co nie jest
    latwe)

    Poniewaz piszesz o "poreczeniu majatkowym do wysokosci 40.000 z?"
    nasuwa mi sie podejrzenie, ze byc moze chodzi o zabezpieczenie umowy o
    odpowiedzialnosci za mienie powierzone poprzez weksel in blanco
    z ograniczeniem mozliwosci uzupelnienia sumy wekslowej do kwoty 40.000 z?

    W takim przypadku trzeba zajrzec do prawa wekslowego i czekowego (art 10)

    --
    Wojciech

  • 6. Data: 2002-08-15 13:03:35
    Od: Wojciech <w...@p...wp.pl>

> [...]

    > maj?tkowego do wysoko?ci 40.000. Jak takie por?czenie powinno wygl?daae
    > czy to jest gdzie? zapisane w kodeksie pracy?

    Acha,
    w poprzednim mailu przyjalem, ze bedziesz pracowal na podstawie umowy o
    prace (zakladam, ze nie uzylbys pojecia "pracodawca" w przypadku umowy
    cywilnoprawnej, ale kurcze wole sie upewnic))

    W przypadku jakiejs umowy cywilnoprawnej (np umowy o stalej wspolpracy
    handlowej, albo umowy komisu) kwestia odpowidzialnosci wyglada inaczej
    (roznie w zaleznosci od rodzaju umowy)

    --
    Wojciech

  • 7. Data: 2002-08-15 13:15:22
    Od: Wojciech <w...@p...wp.pl>

    On Thu, 15 Aug 2002 15:00:28 +0200, Wojciech wrote:

    > Poniewaz ma byc to praca w sklepie, przypuszczam, ze chodzi ci albo o:
    > 1) indywidualna odpowiedzialnosc za mienie powierzone z obowiazkiem
    > zwrotu albo wyliczenia sie (art 24 par 2 kp), albo 2)

    chodzi oczywiscie o 124 par 2 kp
    gdzies po drodze diabli wzieli jedynke,
    sorry za literowke

    --
    Wojciech

  • 8. Data: 2002-08-15 13:38:48
    Temat: Re: Por?czenie dlapracodawcy
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 15 Aug 2002 15:00:28 +0200, Wojciech
    <w...@p...wp.pl> zakodował:

    >pracodawca podczas inwentaryzacji wykazuje tylko tyle, ze nastapil
    >niedobor w mieniu powierzonym,
    >przepisy domniemuja wine pracownka,

    Jakie przepisy domniemują?
    Bo w KP (co już cytowałem) jest:

  • 9. Data: 2002-08-15 14:31:57
    Od: Wojciech <w...@p...wp.pl>

    On Thu, 15 Aug 2002 15:38:48 +0200, Kaizen wrote:

    > Pi?knego dnia Thu, 15 Aug 2002 15:00:28 +0200, Wojciech
    > <w...@p...wp.pl> zakodowa?:

    > Jakie przepisy domniemuj??
    > Bo w KP (co ju? cytowa?em) jest:
    > Art. 116. Pracodawca jest obowi?zany wykazaae okoliczno?ci uzasadniaj?ce
    > odpowiedzialno?ae pracownika oraz wysoko?ae powsta?ej szkody.

    124 par 3 kp,
    ktory jest przepisem szczegolnym w stosunku do 116,

    --
    Wojciech