  • 1. Data: 2003-01-08 15:52:39
    Temat: nieznany termiin prawniczy
    Od: "Sławek" <w...@p...multinet.pl>

    W księdze wieczystej pewnej nieruchomości natknąłem się na termin "powzdanie
    nieruchomości" nie jest to literówka a z kontekstu trudno się zorientować co
    owo "powzdanie" oznacza. Wpis pochodzi z okresu międzywojennego dlatego
    podejrzewam, iż jest to jakiś przestarzały termin prawniczy.

    O ile ktoś z szanownych grupowiczy zetknął się z powyższym terminem lub
    mógłby go odszukać w jakimś słowniku prawniczym z tamtego okresu będę bardzo
    wdzięczny.

    Pozdrowienia

    Sławomir Walczak

  • 2. Data: 2003-01-08 19:02:37
    Temat: Re: nieznany termiin prawniczy
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Czesc!

    O ile dobrze pamietam to "powzdanie" oznacza objecie w posiadanie lub cos
    zwiazanego z posiadaniem.

    (Chyba nauka fascynujacej Historii Panstwa i Prawa Polskiego byla na cos
    potrzebna)

    Konrad

  • 3. Data: 2003-01-08 19:49:45
    Od: "Sławek" <w...@p...multinet.pl>

    Niestety to za mało, ale bardzo dziękuje i za to, potrzebuje dokładnej
    definicji grupowicze postarajcie się proszę!!!!

    Sławek

  • 4. Data: 2003-01-08 20:31:42
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Sławek" <w...@p...multinet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    "powzdanie
    > nieruchomości" nie jest to literówka a z kontekstu trudno się zorientować

    http://www.oborniki.com.pl/historia/dawne/zaleski.ht
    ml

    "W aktach wójtowskich spotykamy takie np. notatki: 1583 - powzdanie roli, to
    jest Ostrowa z trzciną, od I. M. Pana Poznańskiego darowany miastu; 1594 -
    Andrzej Czarnkowski nadaje miastu Ostrowy leżące ku Nininu; 1694 - Mikołaj
    Nowicki sprzedaje Antoniemu Nowakowi dwa Ostrowy; 1773 - wymienia się znowu
    Ostrów. "

    Karol

  • 5. Data: 2003-01-09 02:41:26
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    >Niestety to za mało, ale bardzo dziękuje i za to, potrzebuje dokładnej
    >definicji grupowicze postarajcie się proszę!!!!

    Moge się mylić, ale skoro 'wzdać' oznaczało chyba 'dać, darować'.
    to może powzdanie to podarowanie lub darowizna (?)
    Pasowałoby to jakoś do tekstu podanego przez Karola.

    Oczywiście to może być tylko zbieżność brzmienia i jako termin
    prawniczy mogło oznaczać coś innego (w sumie logiczne byłoby to
    co napisał Legislator).

    No niech ktoś powie bo sama jestem też ciekawa! :)

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 6. Data: 2003-01-09 08:57:49
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

> [...]
    >
    > O ile ktoś z szanownych grupowiczy zetknął się z powyższym terminem lub
    > mógłby go odszukać w jakimś słowniku prawniczym z tamtego okresu będę

    Zapytaj jeszcze na pl.hum.polszczyzna

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 7. Data: 2003-01-13 21:35:45
    Od: "Maciej Rog" <m...@p...onet.pl>

    "Sławek" w...@p...multinet.pl
> [...]
    dlatego
    > podejrzewam, iż jest to jakiś przestarzały termin prawniczy.

    uchwała SN III CZP 56/74 z 10.09.1974 niepublikowane]
    W przypadku, gdy przed wejściem w życie prawa rzeczowego z 1946
    r. zawarto pod rządem kodeksu cywilnego niemieckiego z 1896 r.
    umowę obligacyjną oraz umowę przenoszącą własność nieruchomości
    (powzdanie), a nie został złożony wniosek o wpis w księdze
    wieczystej, własność nieruchomości przeszła na nabywcę w dniu 1
    stycznia 1947 r. tj. z dniem wejścia w życie prawa rzeczowego z
    1946 r. (art. XXIX i XXX przep. wprow. pr. rzecz. i prawo o ks.
    wiecz.

    powzdanie - umowa przenosząca własność nieruchomości

    --
    Pozdrawiam, Maciej Róg vel Rożek (rozek19 at interia.pl)
    http://rogowie.prv.pl, http://barylowie.prv.pl. Szukam krewnych: