  • 31. Data: 2010-11-03 10:44:45
    Temat: Re: napad z bronia/atrapa, a wysokosc wyroku
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 03 Nov 2010 10:35:12 +0000, Massai napisał(a):

    > Najpierw trzeba by udowodnić ze to narzędzie jest niebezpieczne. Trochę
    > byłoby cięzko w przypadku atrapy.

    A w przypadku psa? Albo pasa z ciężką klamrą? Albo tekstu do ekspedientki
    "dawaj sznur, będziemy szefa wieszać"? (bo sam, jako publiczność,
    widziałem taką sprawę -- sprawcy, którym zabrakło piwa i poszli do
    pobliskiego sklepu po skrzynkę piwa "na krechę", siedzieli w areszcie).

    > IMO zaostrzenie kary jesli sprawca używa niebezpiecznego narzędzia jest
    > spowodowane własnie tym niebezpieczeństwem - że używając pistoletu czy
    > noża sprowadza niebezpieczeństwo utraty życia czy zdrowia, większe niż
    > gdyby poszedł z gołymi pięściami.

    No to dlatego ewentualnie taki sprawca nie będzie miał tej kary
    zaostrzonej, dadzą mu z dołu zakresu.
    A jak zacznie tą atrapą prać ludzi po twarzy, to dadzą mu z góry.

    > A nie z faktu iż ofiara się bardziej boi.

    Percepcja ofiary nie ma dla Ciebie znaczenia? Ciekawe podejście.

    > W przypadku obrony koniecznej ocenia się czy broniący się miał powód się
    > obawiać. W tym przypadku użycie atrapy imho uzasadniałoby takie obawy
    > napadniętego, nie wiedział że to atrapa

    No to jak: jak się broni, to nie musi wiedzieć, ale jak go atakują, to
    musi? Niespójne to.

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 32. Data: 2010-11-03 11:09:48
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Olgierd wrote:

> [...]
    > A jak zacznie tą atrapą prać ludzi po twarzy, to dadzą mu z góry.

    > Percepcja ofiary nie ma dla Ciebie znaczenia? Ciekawe podejście.

    Ma, ale jeśli każemy za rozbój z użyciem niebepiecznego narzędzia
    to chyba nie dlatego że "przestraszył ofiarę", prawda?

    Po prostu użycie niebezpiecznego narzędzia naraża ofiarę. W trakcie
    napadu może być różnie, obydwie strony są pod silnym wpływem
    hormonów walki i zachowania moga być różne. Nawet jeśli wziął
    pistolet tylko na postrach, to sytuacja może spowodować że pistoletu
    użyje.
    Dlatego też ostrzejsza kara.

    A nie dlatego że ułatwił sobie rabunek strasząc ofiarę giwerą czy
    pałką.

    Uwierz, daleki jestem od pobłażania, ale...

    Powiedzmy że mamy dwóch delikwentów: jeden poszedł z nożem, drugi
    z atrapą kałacha.
    Ten co poszedł z atrapą, w oczywisty sposób nie zamierza jej użyć.

    > takiego >> agresora -- to Twoim zdaniem powinienem za to iść
    > siedzieć, bo przecież >> zagrożenie było iluzoryczne?

    > No to jak: jak się broni, to nie musi wiedzieć, ale jak go
    > atakują, to musi? Niespójne to.

    A dlaczego niby "musi wiedzieć jak go atakują"?

    Ofiara nic nie musi wiedzieć. Sąd nie skazuje sprawcy za straszenie
    bronią, a za ewentualny zmiar jej wykorzystania. Taki zamiar
    wykorzystania w przypadku atrapy raczej trudno udowodnić, nie sądzisz?

    Chyba że przyjmiemy że penalizacja użycia niebezpiecznego narzędzia
    jest związana z psychologicznym efektem na ofierze, że sobie
    "przyłatwił" rabunek. Co by się nieco kłóciło ze zdrowym
    rozsądkiem, bo w interesie ofiary jest jednak oddać co ma, nie
    doprowadzając do konfrontacji siłowej. Mocniejszy straszak (ale de
    facto niegroźny) skuteczniej takową konfrontację wyklucza... czyli
    zmniejsza ryzyko ew. urazów.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 33. Data: 2010-11-03 11:17:50
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 03.11.2010 11:41, Olgierd pisze:

    > Ale nikt nie mówi, że może wystrzelić pocisk. Jak wystrzelisz to jest
    > całkowicie inna para kaloszy. Dopóki nie strzelasz, to jest to po prostu
    > rozbój z użyciem niebezpiecznego narzędzia. Strzelanie nie ma nic do tego.

    Jakiego niebezpiecznego narzędzia??

    A, w sensie że można uderzyć?

    Ale w takim razie jak ktoś napadnie i zagrozi komuś dłonią ułożoną "w
    pistolet", to ta dłoń będzie tym niebezpiecznym narzędziem? ;->

  • 34. Data: 2010-11-03 11:59:03
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 03 Nov 2010 11:09:48 +0000, Massai napisał(a):

    > Powiedzmy że mamy dwóch delikwentów: jeden poszedł z nożem, drugi z
    > atrapą kałacha.
    > Ten co poszedł z atrapą, w oczywisty sposób nie zamierza jej użyć.

    Dlatego sąd da mu bliżej 3 lat, a nie 15.
    Przy postulowanej detaliczności przepisów kodeks karny miałby 1300
    artykułów.

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 35. Data: 2010-11-03 12:06:19
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 03 Nov 2010 12:17:50 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Jakiego niebezpiecznego narzędzia??
    >
    > A, w sensie że można uderzyć?
    >
    > Ale w takim razie jak ktoś napadnie i zagrozi komuś dłonią ułożoną "w
    > pistolet", to ta dłoń będzie tym niebezpiecznym narzędziem? ;->

    Na szczęście kodeks nie bawi się w "ja tylko żartowałem, panie władzo".
    Jest rozbój, jest w ręku sprawcy coś, co sprawia wrażenie niebezpiecznej
    broni (ba, przecież nawet rewolwer może być nienaładowany albo
    rozwiercony, prawda?), jest sankcja.

    Zaś dla rozweselenia, dwa cytaty z orzecznictwa dot. art. 280 kk:

    "Zakresy znaczeniowe zwrotów: <<przemoc wobec osoby>>, użytego w art. 280 §
    1 k.k., i <<gwałt na osobie>>, użytego w art. 130 § 3 k.w. - są
    tożsame" (II KK 350/07)

    "Znaczenie normatywne określeń "gwałt na osobie" zawarte w art. 130 § 3
    k.w. i "przemoc wobec osoby" użyte w art. 280 § 1 k.k. nie są
    tożsame" (II KK 1/08)

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 36. Data: 2010-11-03 12:33:09
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    grup dyskusyjnych:iarbko$gl1$...@n...onet.pl...

    > Jak nie rozumiesz, to może wyjaśnię dosadniej: czy dobrze byś się czuł,
    > gdybyś został porwany i wiedział, że za porwanie oraz porwanie i zabicie
    > jest taka sama kara?

    nie, ale nie o to mi chodzi, zreszta wogole jestem niezadowolony z faktu, ze
    w polskim prawie wyroki sie nie sumuja, jak w stanach

    > Skoro zatem zgadzamy się, że osobnik z atrapą broni powinien być mniej
    > surowo ukarany niż osobnik z bronią prawdziwą, to nic nie wadzi zapisać to
    > w odpowiednich widełkach kary, tak aby przestępca już z samego brzmienia
    > przepisu widział różnicę, bez konieczności wczytywania się w LEXa.

    ale przeciez widelki sa, o czym wspominalem

  • 37. Data: 2010-11-03 12:38:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-03 13:33, szerszen pisze:

    > ale przeciez widelki sa, o czym wspominalem

    A ja wspomniałem, że napastnik z bronią ma często prosty umysł i nie
    będzie się zapoznawał z linią orzecznictwa przed dokonaniem przestępstwa :)

    --
    Liwiusz

  • 38. Data: 2010-11-03 13:06:51
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    grup dyskusyjnych:iarl3f$jdr$...@n...onet.pl...

    > A ja wspomniałem, że napastnik z bronią ma często prosty umysł i nie
    > będzie się zapoznawał z linią orzecznictwa przed dokonaniem przestępstwa
    > :)

    no ale nadal nie rozumiem, co to ma wspolnego z orzecznictwem i tematem

    sugerujesz, ze jak bedzie mial swiadomosc, ze za napad z asg dostanie mniej
    niz za napad z ostra, to bedzie wybieral asg?

  • 39. Data: 2010-11-03 13:11:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-03 14:06, szerszen pisze:

    > sugerujesz, ze jak bedzie mial swiadomosc, ze za napad z asg dostanie
    > mniej niz za napad z ostra, to bedzie wybieral asg?

    Sugerujesz, że przestępcy nie kalkulują w ten sposób?

    --
    Liwiusz

  • 40. Data: 2010-11-03 13:18:53
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 03-11-2010 14:11, Liwiusz pisze:

    > Sugerujesz, że przestępcy nie kalkulują w ten sposób?

    Ci którzy naprawdę myślą, nie wpadają na gorącym uczynku.
    A tylko w takiej sytuacji można stwierdzić czy to coś co np. widać na
    monitoringu to prawdziwa broń czy atrapa.

    Można śmiało założyć, że jak kogoś złapali z "bronią" w ręku na miejscu
    przestępstwa, to nie jest to mistrz strategii i kalkulacji.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813