  • 1. Data: 2002-04-24 14:16:03
    Temat: miejsce zamieszkania
    Od: "Luk" <b...@p...wp.pl>

    Czy ktoś mógłby mi wskazać jakąś definicjeę miejsca zamieszkania?
    Np. jeśli jestem na wczasach to tam mieszkam?

    Lukasz Bittner
    b...@p...wp.pl

  • 2. Data: 2002-04-24 14:24:00
    Temat: Re: miejsce zamieszkania
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl>

    Użytkownik "Luk" <b...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
    | Czy ktoś mógłby mi wskazać jakąś definicjeę miejsca zamieszkania?
    | Np. jeśli jestem na wczasach to tam mieszkam?

    Kodeks cywilny:

    Art. 25. Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której
    osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

    Art. 26. § 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą
    rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców,
    któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało
    powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.

    § 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym
    osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z
    rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa
    stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd
    opiekuńczy.

    Art. 27. Miejscem zamieszkania osoby pozostającej pod opieką jest miejsce
    zamieszkania opiekuna.

    Art. 28. Można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.

    Marcin.

  • 3. Data: 2002-04-24 15:27:48
    Od: "Qwax" <...@...q>

    > Kodeks cywilny:
    >
    > Art. 25. Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w
    której
    > osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

    No to pozostaje pytanie o wykładnię "zamiaru STAŁEGO pobytu" dla mnie
    "stały" pobyt to jest tylko w grobie.

    Pozdrawiam
    Qwax

  • 4. Data: 2002-04-24 19:02:22
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Wed, 24 Apr 2002, Luk wrote:

    > Czy ktoś mógłby mi wskazać jakąś definicjeę miejsca zamieszkania?

    art. 25 KC.

    > Np. jeśli jestem na wczasach to tam mieszkam?

    Nie.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-04-24 19:46:39
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Wed, 24 Apr 2002, Qwax wrote:

    > No to pozostaje pytanie o wykładnię "zamiaru STAŁEGO pobytu" dla mnie
    > "stały" pobyt to jest tylko w grobie.

    Jasne, ale w tym przypadku przez stały należy rozumieć taki w którym nie
    przewiduje się daty zakończenia, innymi słowy - pobyt na czas
    nieokreślony.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 6. Data: 2002-04-25 12:18:21
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl>

    | której
    |
    | No to pozostaje pytanie o wykładnię "zamiaru STAŁEGO pobytu" dla mnie
    | "stały" pobyt to jest tylko w grobie.

    Stały, to znaczy że przebywasz tam i masz zamiar stałego przebywania -
    "centrum spraw życiowych".

    Marcin.

  • 7. Data: 2002-04-25 12:49:40
    Od: "Luk" <b...@p...wp.pl>

    Użytkownik "KRZEM" <m...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Ten artykuł IMHO daje mi dowolność podania adresu zamieszkania, gdyż zawsze
    mogę powiedzieć, że zamierzam tu zostać na stałe. Czy można to jakoś
    zweryfikować? I czy nie lepiej byłoby stosować wszędzie adres zameldowania,
    który łatwo można sprawdzić w UM?

    Lukasz Bittner
    b...@p...wp.pl

  • 8. Data: 2002-04-26 11:49:28
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl>

> [...]
    | mogę powiedzieć, że zamierzam tu zostać na stałe. Czy można to jakoś
    | zweryfikować? I czy nie lepiej byłoby stosować wszędzie adres

    Nie zupełnie - po pierwsze musisz tam przebywać w przeważającym zakresie
    czasu, po drugie inne pobyty muszą mieć charakter czasowy (np. do dokonania
    konkretnej czynności, urlop, leczenie etc.). Poza tym na zamiar stałego
    przebywania wskazuje szereg okoliczności faktycznych - np nie wmówisz sądowi
    że zamierzasz mieszkać na stałe gdzieś skąd wywiozłeś wszystkie meble.

    A czy nie byłoby lepiej połączyć zameldowanie i zamieszkania - to już
    pytanie do ustawodawcy - na pewno kolidowałoby z przyjętymi na świecie
    rozwiązaniami w prawie prywatnym międzynarodowym, gdzie dość powszechnym
    łącznikiem jest miejsce zamieszkania.

    Marcin.