  • 1. Data: 2007-01-07 20:04:20
    Temat: mandat za szybkosc
    Od: "xmichalx" <x...@a...pl>

    Prosze o info jak to jest z mandatami za przekroczenie szybkosci
    wystawiannymi przez straż gminna .Czy trzeba je placic , bo slyszalem .ze sg
    ne ma takich uprawnien

  • 2. Data: 2007-01-07 20:17:06
    Temat: Re: mandat za szybkosc
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 7 Jan 2007 21:04:20 +0100, xmichalx napisał(a):

    > Prosze o info jak to jest z mandatami za przekroczenie szybkosci
    > wystawiannymi przez straż gminna .Czy trzeba je placic , bo slyszalem .ze sg
    > ne ma takich uprawnien

    Trzeba i ma takie uprawnienia od dawna.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2007-01-07 20:44:36
    Od: "Michał Trych" <m...@U...pl>

    > Prosze o info jak to jest z mandatami za przekroczenie szybkosci
    > wystawiannymi przez straż gminna .Czy trzeba je placic , bo slyszalem .ze
    > sg ne ma takich uprawnien
    § 17. 1. Strażnicy straży gminnych (miejskich) są uprawnieni do
    wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego w odniesieniu
    do:
    1) kierujących pojazdami:
    a) niestosujących się do zakazu ruchu w obu kierunkach,
    b) niestosujących się do wskazań sygnalizacji świetlnej,
    c) przekraczających dozwoloną prędkość; [...]
    2. Czynności wskazane w ust. 1 pkt 1 lit. b i c wykonywane są przez
    strażników straży gminnych (miejskich) wyłącznie przy użyciu urządzeń
    samoczynnie rejestrujących przekroczenie dozwolonej prędkości lub
    niestosowanie się do wskazań sygnalizacji świetlnej.
    {rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego}

    pozdrawiam

    michal trych

  • 4. Data: 2007-01-07 21:26:41
    Od: wombi <w...@n...pl>

    xmichalx napisał(a):
    > Prosze o info jak to jest z mandatami za przekroczenie szybkosci
    > wystawiannymi przez straż gminna .Czy trzeba je placic , bo slyszalem .ze sg
    > ne ma takich uprawnien

    1.Dostałeś mandat czy Straż chce dopiero wnieść do sądu wniosek o ukaranie?
    2.Po otrzymaniu wyroku nakazowego z sądu wnieś sprzeciw wraz ze swoim
    stanowiskiem w sprawie,którego argumentacja może być taka:
    " Zgodnie z treścią art. 17§ 3 kpw. uprawnienia oskarżyciela publicznego
    przysługują strażnikom miejskim (gminnym), tylko wówczas, gdy w zakresie
    swego działania ujawniły wykroczenie i wystąpiły z wnioskiem o ukaranie.
    Do zadań Straży Miejskiej należy w szczególności czuwanie nad porządkiem
    i kontrola ruchu drogowego, jednak wyłącznie w zakresie, jaki został
    określony w przepisach o ruchu drogowym (art.11 pkt 2 ustawy z dnia 29
    sierpnia 1997 roku o strażach gminnych). Przepisy ustawy z dnia 20
    czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym przyznają zaś strażom miejskim
    kompetencje do podjęcia decyzji o przemieszczaniu lub usunięciu pojazdu
    z drogi w przypadku pozostawienia go w miejscu gdzie jest to zabronione
    i utrudnia ruch, lub w inny sposób zagraża w bezpieczeństwu, a także do
    unieruchomienia pojazdu przez zastosowanie urządzenia do blokowania kół,
    w przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz
    nieutrudniającego ruchu lub niezagrażjącego bezpieczeństwu (art. 130a
    ust. 8 i 9 Prawo o ruchu drogowym). Przepisy ustawy o ruchu drogowym nie
    przyznają zaś strażom miejskim upoważnienia do używania urządzeń
    samoczynnie rejestrujących przekroczenie dozwolonych prędkości. Uznać
    zatem należy, że wydany na podstawie art. 131 ust. 1 Prawa o ruchu
    drogowym akt wykonawczy, w postaci rozporządzenia Ministra Spraw
    Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 grudnia 2002 roku, w sprawie
    kontroli ruchu drogowego poszerzający w § 17 katalog kompetencji
    strażników miejskich o inne niż przewidziane w ustawie czynności z
    zakresu kontroli ruchu drogowego, został wydany z przekroczeniem granic
    upoważnienia ustawowego. Analiza treści upoważnienia ustawowego
    zawartego w art. 131 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym prowadzi bowiem do
    wniosku, iż nie zawiera ono umocowania do uregulowania w rozporządzeniu
    dalszych, nie przewidzianych w ustawie, kompetencji do wykonywania przez
    strażników miejskich czynności z zakresu ruchu
    drogowego.
    Zważyć należy przy tym, iż zgodnie z przyjętą przez Sąd
    Najwyższy linią orzecznictwa, art.178 ust. 1 Konstytucji, który stanowi,
    że sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają
    tylko Konstytucji oraz ustawom przyznaje sądom uprawnienia do
    samodzielnej oceny i ustalenia zgodności podstawowych aktów normatywnych
    z ustawami, przy rozpoznawaniu także spraw karnych, a w przypadku
    stwierdzenia niezgodności tych aktów z ustawami do odmowy ich
    zastosowania w konkretnej sprawie (OSNKW 2005/9/83).
    W przedmiotowej sprawie Straży Miejskiej nie przysługuje więc status
    oskarżyciela publicznego co powoduje, iż skarga pochodzi od
    nieuprawnionego oskarżyciela a to z kolei powinno wywołać skutek w
    postaci odmowy wszczęcia postępowania w sprawie (tak też wyrok Sądu
    Grodzkiego w Szczecinku z 11 października 2006r. w sprawie o identycznym
    stanie faktycznym).
    Dodać należy, że powyżej przedstawiony pogląd podziela także Rzecznik
    Praw Obywatelskich, który wniósł do Sądu Najwyższego kasację w sprawie
    Michała R. ukaranego przez Sąd Grodzki grzywną za przekroczenie
    prędkości. Wg zastępcy rzecznika wyrok rażąco narusza prawo gdyż Straż
    Miejska nie ma uprawnień do występowania z wnioskiem o ukaranie na
    podstawie zdjęć z ,,fotoradarów".
    Mając na uwadze powyższe, Straż Miejska wnosząc do Sądu wniosek o
    ukaranie, wykroczyła poza zakres swego działania określonego w ustawie.
    W związku z tym proszę o odmowę wszczęcia postępowania na podstawie
    art.5 §1 pkt 9 kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia".

  • 5. Data: 2007-01-07 22:15:34
    Od: akala <a...@a...com>

    Dnia Sun, 7 Jan 2007 21:44:36 +0100, Michał Trych napisał(a):

> [...]
    > niestosowanie się do wskazań sygnalizacji świetlnej.
    > {rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego}

    to rozporządzenie jest sprzeczne z ustawą , minister nie może "nadawć
    uprawnień do karania" ,ponieważ takie "uprawnienia" może tylko nadawać
    ustawa, a nie minister.
    akala

  • 6. Data: 2007-01-08 16:26:42
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    wombi napisał(a):
> [...]
    > prędkości. Wg zastępcy rzecznika wyrok rażąco narusza prawo gdyż Straż
    > Miejska nie ma uprawnień do występowania z wnioskiem o ukaranie na

    A możesz napisać coś bliżej na temat tej kasacji?

    KG

  • 7. Data: 2007-01-08 17:26:18
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik "wombi" <w...@n...pl> napisał w wiadomości

    >Wg zastępcy rzecznika wyrok rażąco narusza prawo gdyż Straż Miejska nie ma
    >uprawnień do występowania z wnioskiem o ukaranie na podstawie zdjęć z
    >,,fotoradarów".

    Każdy obywatel może wnieść wniosek o ukaranie.
    Oskarżycielem w sprawach wnoszonych przez SM może być policja.
    I....dupa z całego wywodu ;))

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 8. Data: 2007-01-08 19:08:09
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Nostradamus napisał(a):
    > Każdy obywatel może wnieść wniosek o ukaranie.

    pod pewnymi warunkami

    > Oskarżycielem w sprawach wnoszonych przez SM może być policja.

    może, ale jeśli rozpatrujemy konkretną sprawę, to jest albo nie jest -
    ze wszystkimi tego konsekwencjami

    > I....dupa z całego wywodu ;))

    albo i nie
    termin przedawnienia jest jednak dość krótki

    KG

  • 9. Data: 2007-01-09 04:12:34
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

    > pod pewnymi warunkami

    Zakładam, że są spełnione.

    > może, ale jeśli rozpatrujemy konkretną sprawę, to jest albo nie jest - ze
    > wszystkimi tego konsekwencjami

    Nie mówimy o konkretnej sprawie a o tym, że "SM nie może karać za fotoradar
    ".

    > albo i nie
    > termin przedawnienia jest jednak dość krótki

    Dwa lata to kupa czasu. Sąd się z czymś takim upora w tydzień.

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 10. Data: 2007-01-09 10:00:23
    Od: wombi <w...@n...pl>

    kam napisał(a):
    > A możesz napisać coś bliżej na temat tej kasacji?

    Było o tym na stronie http://www.brpo.gov.pl/ oraz m.in.
    http://www.zw.com.pl/zw2/index.jsp?news_cat_id=259&n
    ews_id=140055&layout=1&page=text&place=Lead01