eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawomandat za szybkosc › Re: mandat za szybkosc
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net
    .pl!news.internetia.pl!not-for-mail
    From: wombi <w...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: mandat za szybkosc
    Date: Sun, 07 Jan 2007 22:26:41 +0100
    Organization: Netia Telekom S.A.
    Lines: 61
    Message-ID: <enrsj7$hl7$1@mx1.internetia.pl>
    References: <enrjo6$slu$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: gw-os.telsten.com
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: mx1.internetia.pl 1168209319 18087 83.238.68.6 (7 Jan 2007 22:35:19 GMT)
    X-Complaints-To: a...@i...pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 7 Jan 2007 22:35:19 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <enrjo6$slu$1@news.onet.pl>
    X-Tech-Contact: u...@i...pl
    User-Agent: Thunderbird 1.5.0.9 (Windows/20061207)
    X-Server-Info: http://www.internetia.pl/news/
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:438195
    [ ukryj nagłówki ]

    xmichalx napisał(a):
    > Prosze o info jak to jest z mandatami za przekroczenie szybkosci
    > wystawiannymi przez straż gminna .Czy trzeba je placic , bo slyszalem .ze sg
    > ne ma takich uprawnien

    1.Dostałeś mandat czy Straż chce dopiero wnieść do sądu wniosek o ukaranie?
    2.Po otrzymaniu wyroku nakazowego z sądu wnieś sprzeciw wraz ze swoim
    stanowiskiem w sprawie,którego argumentacja może być taka:
    " Zgodnie z treścią art. 17§ 3 kpw. uprawnienia oskarżyciela publicznego
    przysługują strażnikom miejskim (gminnym), tylko wówczas, gdy w zakresie
    swego działania ujawniły wykroczenie i wystąpiły z wnioskiem o ukaranie.
    Do zadań Straży Miejskiej należy w szczególności czuwanie nad porządkiem
    i kontrola ruchu drogowego, jednak wyłącznie w zakresie, jaki został
    określony w przepisach o ruchu drogowym (art.11 pkt 2 ustawy z dnia 29
    sierpnia 1997 roku o strażach gminnych). Przepisy ustawy z dnia 20
    czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym przyznają zaś strażom miejskim
    kompetencje do podjęcia decyzji o przemieszczaniu lub usunięciu pojazdu
    z drogi w przypadku pozostawienia go w miejscu gdzie jest to zabronione
    i utrudnia ruch, lub w inny sposób zagraża w bezpieczeństwu, a także do
    unieruchomienia pojazdu przez zastosowanie urządzenia do blokowania kół,
    w przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz
    nieutrudniającego ruchu lub niezagrażjącego bezpieczeństwu (art. 130a
    ust. 8 i 9 Prawo o ruchu drogowym). Przepisy ustawy o ruchu drogowym nie
    przyznają zaś strażom miejskim upoważnienia do używania urządzeń
    samoczynnie rejestrujących przekroczenie dozwolonych prędkości. Uznać
    zatem należy, że wydany na podstawie art. 131 ust. 1 Prawa o ruchu
    drogowym akt wykonawczy, w postaci rozporządzenia Ministra Spraw
    Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 grudnia 2002 roku, w sprawie
    kontroli ruchu drogowego poszerzający w § 17 katalog kompetencji
    strażników miejskich o inne niż przewidziane w ustawie czynności z
    zakresu kontroli ruchu drogowego, został wydany z przekroczeniem granic
    upoważnienia ustawowego. Analiza treści upoważnienia ustawowego
    zawartego w art. 131 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym prowadzi bowiem do
    wniosku, iż nie zawiera ono umocowania do uregulowania w rozporządzeniu
    dalszych, nie przewidzianych w ustawie, kompetencji do wykonywania przez
    strażników miejskich czynności z zakresu ruchu
    drogowego.
    Zważyć należy przy tym, iż zgodnie z przyjętą przez Sąd
    Najwyższy linią orzecznictwa, art.178 ust. 1 Konstytucji, który stanowi,
    że sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają
    tylko Konstytucji oraz ustawom przyznaje sądom uprawnienia do
    samodzielnej oceny i ustalenia zgodności podstawowych aktów normatywnych
    z ustawami, przy rozpoznawaniu także spraw karnych, a w przypadku
    stwierdzenia niezgodności tych aktów z ustawami do odmowy ich
    zastosowania w konkretnej sprawie (OSNKW 2005/9/83).
    W przedmiotowej sprawie Straży Miejskiej nie przysługuje więc status
    oskarżyciela publicznego co powoduje, iż skarga pochodzi od
    nieuprawnionego oskarżyciela a to z kolei powinno wywołać skutek w
    postaci odmowy wszczęcia postępowania w sprawie (tak też wyrok Sądu
    Grodzkiego w Szczecinku z 11 października 2006r. w sprawie o identycznym
    stanie faktycznym).
    Dodać należy, że powyżej przedstawiony pogląd podziela także Rzecznik
    Praw Obywatelskich, który wniósł do Sądu Najwyższego kasację w sprawie
    Michała R. ukaranego przez Sąd Grodzki grzywną za przekroczenie
    prędkości. Wg zastępcy rzecznika wyrok rażąco narusza prawo gdyż Straż
    Miejska nie ma uprawnień do występowania z wnioskiem o ukaranie na
    podstawie zdjęć z ,,fotoradarów".
    Mając na uwadze powyższe, Straż Miejska wnosząc do Sądu wniosek o
    ukaranie, wykroczyła poza zakres swego działania określonego w ustawie.
    W związku z tym proszę o odmowę wszczęcia postępowania na podstawie
    art.5 §1 pkt 9 kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia".

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1