  • 11. Data: 2002-10-23 12:58:11
    Temat: Re: mandat od Straży Miejskiej
    Od: Piotr Sinda <s...@p...onet.pl>

    In <ap4ccf$829$1@news.tpi.pl>, Omo wrote:

    > To by?a szalenie wa?na stówa, by?em bardzo do niej przywi?zany :). A ?e
    > tylko? Stara metoda - uszy po sobie i ug?askaae... Omo

    Jak by jeszcze ich roz?mieszyc to by do 50 zjechali.

    :-)

  • 12. Data: 2002-10-23 14:41:23
    Od: "Omo" <M...@f...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > w sutacji niezastosowania się do znaku "zakaz skrętu w..."
    > strażnicy , oczywiście, również nie mieli uprawnień
    > do zatrzymania pojazdu/kontroli dokumentów.
    >
    > pzdr
    > gl

    ... a zatem - również do wypisania mandatu za te wykroczenia? Wobec tego
    pytania:
    1. Co powinni zrobić "powziąwszy wiadomość" o wykroczeniu, którego ukaranie
    przekracza ich kompetencje? wezwać Policję? Zamknąć oczy, bo to nie ich
    działka?
    2. Co mógłbym zrobić z mandatem, wystawionym przez służby nie posiadające
    uprawnień do ukarania mnie za dane wykroczenie?
    3. A sprowadzając rzecz do absurdu - skoro nie ich działka i nie mogli mnie
    za to ukarać, to czy wolno mi w obecności strażników miejskich handlować
    narkotykami?
    Pytam z akademickiej ciekawości, a nie żeby się handryczyć ze strażnikami.
    Pozdrawiam - Omo

  • 13. Data: 2002-10-23 18:30:52
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl>

    > ... a zatem - również do wypisania mandatu za te wykroczenia?

    dobre pytanie - sam chciałbym znać odpowiedź:)

    w ustawie o strażach gminnych stoi:
    "Art. 11. Do zadań straży należy w szczególności:
    /../ 2) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego -
    w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym;"
    szczegóły "zakresu kontroli" określa Rozp. w sprawie kontroli ruchu drog.
    (Dz.U. nr 53 z 1999, poz. 563), zresztą sam widziałeś
    upoważnienie, na którego odwrocie jest pouczenie
    o uprawnieniach strażników;
    natomiast -literalnie rzecz biorąc - szczegółów
    "zakresu czuwania" tam nie ma:)

    strażnicy mandaty mogą nakładać m.in. za czyn opisany
    w art. 92 § 1 k.w [Kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego
    albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem
    lub do kontroli ruchu drogowego,
    podlega karze grzywny albo karze nagany]
    ale jaki sposób w _praktyce_ mieliby ukarać mandatem np.
    za wjazd pod prąd w ulicę jednokierunkową , skoro
    w takiej sytuacji strażnicy nie mają uprawnień
    do kontroli ruchu drogowego (nie musimy się zatrzymać
    na ich wezwanie), a na nałożenie grzywny mają max. 3dni?
    nawet, gdyby sprawca był znany strażnikowi, to mandat
    zaoczny w grę nie wchodzi, bo przecie sprawcę "zastano
    na miejscu zdarzenia";
    zdrowy rozsądek zdaje się mówić, że uprawnienie
    do nakładania mandatów z art. 92 par.1 odnosi się do wjazdu
    na ulicę oznaczoną znakiem "zakaz ruchu w obu
    kierunkach", bo wtedy są uprawnieni do zatrzymania
    pojazdu = mogą dać mandat "do ręki".

    > Pytam z akademickiej ciekawości,

    nie wiem jak teraz, ale przez długie lata
    w tygodniku "Motor" rubrykę prawną
    prowadził autor/współautor komentarzy
    do Prawa o ruchu drogowym, p. Zb. Drexler.
    Sporo pisywał też o strażnikach miejskich/gminnych;
    najlepiej napisz do niego.

    pzdr
    gl

  • 14. Data: 2002-10-23 19:58:13
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Leszek napisa_(a):
    > Czytaj uważnie!(epidemia jakaś???).

    No właśnie.

    > Jak zatrzymując się do kontoli(policyjnej)zaparkujesz to dokumentów mieć nie
    > musisz?

    zatrzymanie się do kontroli a zaparkowanie (w opisywanej sytuacji na
    parkingu) to trochę co innego.

    KG

  • 15. Data: 2002-10-24 07:40:52
    Od: "Omo" <M...@f...onet.pl>

    ,

> [...]
    > prowadził autor/współautor komentarzy
    > do Prawa o ruchu drogowym, p. Zb. Drexler.
    > Sporo pisywał też o strażnikach miejskich/gminnych;

    Dzięki, pobawiłem się myślą "co by było gdyby" i wystarczy :). Nad problemem
    zacząłem się zastanawiać pod wpływem korespondencji Maxa Kolonko w DTV kilka
    dni temu - o firmie zajmującej się w Stanach wyłącznie unieważnianiem
    mandatów na podstawie błędów formalnych popełnionych przy ich wystawieniu.
    Kolonko twierdził, że sam niejednokrotnie korzystał z ich usług z dobrym
    skutkiem. Czyżby była u nas nisza prawna do zagospodarowania?
    Pozdro - Omo

  • 16. Data: 2002-10-24 16:26:57
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Omo" <M...@f...onet.pl> napisał:

> [...]
    Przeciez NIE zatrzymali ! Wazniejsze, ze nie mieli uprawnien do
    kontroli (ale mogli ujec sprawce i wezwac Policje, co na jedno by
    wyszlo)

    >2. Co mógłbym zrobić z mandatem, wystawionym przez służby nie posiadające
    >uprawnień do ukarania mnie za dane wykroczenie?
    Nie przyjac z powodu braku uprawnien do kontroli. Jednak skonczyloby
    sie wezwaniem Policji i wiekszym mandatem jak sadze.

    Artur Golański