  • 151. Data: 2005-01-04 21:30:41
    Temat: Re: malowanie włosów w gimnazjum
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Tue, 4 Jan 2005 20:58:43 +0100, Jotte napisał(a):

    > "bezczelnie"
    > "ze zgrozą oglądać ją mogą"
    > "Skandal"
    > "Groteskowo rozwścieczony nauczyciel"
    > "tocząc pianę i nie przebierając w słowach"
    > "dla przykładu i własnej przyjemności na na forum klasy."
    > "Tonem (jak mu się wydaje) nie znoszącym sprzeciwu"
    > "co zostanie komisyjnie sprawdzone"
    > "Posuwa się do gróźb"
    > "Następnie zdyszany szaleniec"
    > "miotając się wychodzi z klasy."

    Eee, te sztuczki to już Schopenhauer opisywał!

    Wygraj proces o zakaz farbowania włosów z normalnym, życzliwym dziecku i
    ciepłym nauczycielem-profesjonalistą, który pasjonująco prowadzi lekcje, a
    dzieci go uwielbiają!
    Ze zdyszanym szaleńcem to każdy głupi potrafi.

    RG

  • 152. Data: 2005-01-04 21:51:57
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:sx9jagkdqak.1pi237ha0rt6a.dlg@40tude.net Roman G.
    <r...@g...pl> pisze:

    > Wygraj proces o zakaz farbowania włosów z normalnym, życzliwym dziecku i
    > ciepłym nauczycielem-profesjonalistą, który pasjonująco prowadzi lekcje, a
    > dzieci go uwielbiają!
    To w końcu jakie jest źródło zakazu farbowania włosów? Zdecyduj się może.
    Statut czy ciepły niczym Wojciech K. profesjonalista osobiście?
    Zresztą wszystko jedno.
    W szkole ktoś (coś) bezprawnie czegoś zabrania. Po co mi prowadzić o to
    proces? Niech sobie zabrania.
    Przyglądam się sprawie i jeśli po zabadaniu uznam ją za bzdurę to ignoruję.
    A teraz niech zakazywacz podejmie działania, jakie uzna za stosowne. Wtedy
    dopiero ja podejmę kontrdziałania (w razie potrzeby w asyście prawnika).
    Serio - znudziło mi się żeglowanie po roztaczanych przez Ciebie
    nieskończonych obszarach bezkonkrecia i falistych wzgórzach ogólników. ;)

    Jotte

    PS. Masz coś przeciwko A.Shopenhauer'owi? Przecież on dawno nie żyje, odpuść
    gościowi. ;)

  • 153. Data: 2005-01-04 22:16:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Ciebie.
    > Cukierek przypuśćmy nie mój. Babcia dała.

    To poproś, by więcej nie dawała, a nie obniżaj dziecku oceny ze sprawowania,
    bo w naturze dziecka jest zjeść ten cukierek, jak dostanie. Jak go ukarzesz,
    to i tak nei zrozumie tego i będzie przekonane, ze je skrzywdziłeś. To tak
    mało prawnie, a życiowo.

    > Czyli co - złe pytanie i zła odpowiedź, czy dobre pytanie i dobra
    odpowiedź?

    Zależy, czego się chciałeś dowiedzieć. Jeśli podstaw opieki nad dzieckiem,
    to i dobre pytanie, i dobra odpowiedź. Jeśli podstaw zakazu malowania włosów
    wyrażonego w regulaminie szkoły, no to raczej nie za dobre pytanie. W każdym
    razie w odniesieniu do nauczyciela bez sensu.

    > Wystarczy to, co podałem.

    Znałem kiedyś dowód matematyczny prawdziwości równania 2=3. Tak mi się
    skojarzyło.

    > Zakaz farbowania włosów przez wychowanka podlegającego zakładowej pieczy
    > wychowawczej ma te same podstawy prawne, co zakaz zjedzenia cukierka.
    > W przypadku nauczyciela art. 4 u.s.o., art. 6 k.n. i art. 12.2 k.n.

    Czyli rozumiem, że nauczyciel na podstawie podanych przez Ciebie podstaw
    prawnych ma prawo zabronić mojemu dziecku zjedzenia podczas przerwy drugiego
    śniadania, bo uzna, że jest za grube? Bo ja takie prawo mam. Nauczyciela
    parwo raczej bym negował.

    > Np. w przypadku zakładowej pieczy wychowawczej kontratyp działania w
    ramach
    > uprawnień i obowiązków służbowych.

    A gdzieś Ty taki kontratyp znalazł? Czyli, jak dyrektor każe go zamordować -
    niech będzie regulaminem - to sprawca ścigany nie będzie? :-)

    > Ma przełożenie na rodziny zastępcze, rodzinne i państwowe domy dziecka,
    > placówki wypoczynku, internaty, ma i na szkołę. Mogą zakazać słodyczy,
    mogą i
    > farbowania włosów.

    A tu oczywiście masz racje. Ale co to ma wspólnego z tematem naszej
    dyskusji? My rozmawiamy o farbowaniu włosów i jego zakazie wyrażonym
    regulaminem szkoły. Szkoła nie jest opiekunem prawnym, a jedynie sprawuje tę
    opiekę w czasie pobytu na terenie szkoły.

    > Wychowanie to jedna z trzech _podstawowych_ funkcji szkoły. Nie ograniczaj
    > wbrew prawu zadań szkoły do kwestii porządkowych i stanów wyższej
    > konieczności.

    A czy ja piszę, że nie? Ale od wychowania do farbowania włosów, to droga
    strasznie odległa i pokrętna. Bezpośredniego związku nie dostrzegam.

    > W mojej woli znajdują. Chcę szkoły, gdzie nie panuje dowolność co do
    stroju i
    > wyglądu. Moja wola wystarczy do tego, abym miał prawo szukać szkoły, w
    której
    > nauczyciele mają podobne do moich poglądy na wychowanie, w której będą
    > uczniom dawać takie zakazy i nikt nie będzie miał prawa tego kwestionować.

    Ależ oczywiście. Co więcej, jak napiszesz szkole oświadczenie, że życzysz
    sobie, by Twoje dziecko chodziło w sandałach po szkole, to nawet jestem
    skłonny uznać prawo szkoły do dążenia do przymuszenia wykonania Twojej woli
    jako rodzica. Ale w odwrotną stronę, to nie zadziała. Jak dyrektor szkoły
    sobie wymyśli, że dzieci mają chodzić w gumiakach przez cały boży rok, to
    rodzic nie ma obowiązku pilnowania, by chodziły w gumiakach po domu.

    > Zasadniczo przecież nie wszystko w szkole musi mieć oparcie w woli
    rodziców,
    > bo to nie umowa o świadczenie usług (jak rozumiem ze swoich twierdzeń
    > o "zleceniu" się już chyłkiem wycofałeś?).

    Nie wycofałem się. Oj, nie odrobiłeś zadania domowego. A pisałem, byś
    zajrzał na wszelki wypadek przed odpowiedzią do art. 750 kc, bo często o nim
    się zapomina. Zajrzyj proszę choć teraz. No chyba, że znasz przepis, gdzie
    unormowano usługę opieki nad małoletnim w przedzszkolu / żłobku od strony
    cywilnoprawnej.

    > Skarż więc te wszystkie katolickie szkoły, które takie zakazy wydają (ba!
    > nawet je mają oficjalnie wpisane do statutów), skarż te wszystkie szkoły
    > publiczne, w których obowiązują mundurki. Życzę powodzenia.

    Co innego mundurek, co innego włosy. Mundurek obowiązuje na terenie szkoły.
    Włosy nie. Po za tym fakt, że szkoły w różny sposób różne rzeczy wprowadzają
    w życie, nie stanowi podstawy do uznania, że czynią to zawsze w zgodzie z
    prawem. Jeśli pracujesz w szkole to wiesz dobrze, jak są postrzegane osoby,
    które chciały by normalnie funkcjonować. Na przykład oceny dawać zgodnie z
    wiedzą ucznia, a niekoniecznie układami czy widzimisie statystycznym
    dyrektora. Tutaj masz przykład na to, że czasem lepiej się ugiąć, by
    zwyciężyć. Co nie oznacza wcale, że racja jest po stronie szkoły.

    Co do szkół katolickich, to można domniemać, że skoro rodzice posyłają
    dziecko do takiej szkoły, to zastanowili się i respektują ich regulamin. Jak
    pisałem, zakres uprawnień rodzica jest o wiele szerszy od uprawnień szkoły.
    Stąd przykład wybrałeś niewłaściwy. Zastanów się, co by się stało, jakby z
    nagła dyrektor szkoły publicznej nakazał poranne modły do Mahometa na
    podwórku szkolnym. Absurd powiadasz? A przecież są wyznaniowe, gdzie to
    norma. Ale to są szkoły wyznaniowe i domniema się właśnie zgodę rodziców.
    Takich chopsztosów w szkole publicznej nie możesz sobie urządzać.

    Jestem skłonny uznać obligatoryjny zakaz malowania włosów w obecnych czasach
    za głupszy od tych corannych modłów. Bo modły mogą być wyrazem przekonań
    dyrekcji, że postępuje właściwie i dąży w ten sposób do zbawienia duszy.
    Zakaz farbowania włosów jest jedynie przejawem głupoty i chęci udowodnienia,
    że dyrekcja zawsze ma rację, bo niczego innego mieć na celu nie może. Ale to
    moje prywatne zdanie, bo z punktu widzenia prawa jeden i drugi zakaz jest
    jednakowo pozbawiony podstaw prawnych.

    > Są tak samo mgliste i ogólne jak art. 95 k.r.o. Wszystkie działania
    opiekuna
    > uzasadnione jego podstawowymi zadaniami wobec dziecka oraz jego dobrem,
    > niewykraczające poza ramy tych "mglistych i ogólnych" przepisów i
    > nienaruszające wyraźnego prawnego zakazu są zgodne z prawem.

    Romek! Nie ma bezpośredniego przełożenia pomiędzy uprawnieniami opiekuna, a
    nauczyciela czy szkoły. Opiekun ma prawo wychować dziecko, tak jak uważa za
    właściwe. Załóżmy z pewnymi ograniczeniami prawnymi, ale dość luźnymi.
    Działania opiekuna podlegają w zasadzie ocenie tylko i wyłącznie sądu
    rodzinnego. Pomijam przypadki popełnienia na szkodę podopiecznego
    przestępstw, bo dodatkowo jest to sprawa karna. Ale dodatkowo, bo samą
    stroną wychowawczą i tak się sąd rodzinny zajmie.

    W wypadku nauczyciela, szkoły, dyrektora szkoły, to zupełnie inna
    płaszczyzna. On ma wychować dziecko tak, jak nakazuje prawo, ale nie może
    jednocześnie sprzeciwiać się woli opiekunów, dokąd wola ta nie pozostaje w
    rozbieżności z prawem powszechnym. Jak nauczyciel jest katolikiem, a rodzice
    dziecka protestantami, to nie ma żadnego prawa nauczyciel tego dziecka na
    katolicyzm "przerabiać". A jeśli już, to na pewno nie metodą regulaminu. Że
    niby każde dziecko ma być katolikiem, a jak nie jest, to mu jedną ocenę
    niżej z zachowana damy. I tu w takich kategoriach musisz to oceniać moim
    zdaniem.

    > Ano właśnie. Nie wiedzieć czemu tylko wyłączasz z tych zakazów i nakazów
    te
    > dotyczące farbowania włosów, stroju i wyglądu.

    Bo ufarbowane włosy nikomu nie zagrażają, nie mogą spowodować szkody, nie
    zakłócają porządku publicznego, nie mogą być przyczyn pożaru, powodzi i
    kokluszu. Bo po prostu kolor włosów nie ma żadnego znaczenia i nie ma sensu
    tego normować przepisami. Można by było coś takiego wywieść z woli rodziców,
    ale to tylko w odniesieniu do skół niepublicznych, gdzie to rodzice w
    kjakimś tam stopniu regulują jakies tam zakazy i nakazy, a szkoła jest
    wykonawcą ich woli. W odniesieniu do szkoły publicznej nie przejdzie, tak
    samo jak modły do Mahometa.

    > Nieprawda, znalazłem (p. wyżej).

    Diament jest miękki przy Tobie :-))